ChatGPT po raz pierwszy w czerwcu notuje niższą liczbę odwiedzin niż miesiąc wcześniej
Globalny ruch na stronie ChatGPT firmy OpenAI spadł o około 10 procent między majem a czerwcem, co oznacza pierwszy raz, gdy liczba odwiedzających konwersacyjny duży model językowy spadła od czasu jego uruchomienia w listopadzie.
Chociaż OpenAI i konkurencyjne firmy zajmujące się sztuczną inteligencją opracowały inne duże modele językowe, ChatGPT był darmowy, pozornie całkiem zdolny i był szeroko dostępny. Internauci tłumnie odwiedzali witrynę, eksperymentując z oprogramowaniem i prosząc je o generowanie wszelkiego rodzaju tekstów, takich jak e-maile, eseje lub kod.
ChatGPT napędził hype związany z generatywną sztuczną inteligencją na nowe wyżyny; jego zdolność do wykonywania ogólnych zadań w języku naturalnym, takich jak zadawanie pytań i odpowiadanie na nie oraz podsumowywanie, przyciągnęła wyobraźnię i doprowadziła do nowej fali zastosowań chatbotów. Najnowsze dane z Similarweb sugerują jednak, że początkowa ekscytacja ChatGPT zaczyna wygasać.
Według Similarweb, w czerwcu światowy ruch z komputerów stacjonarnych i urządzeń mobilnych na stronie spadł o 9,7 procent w porównaniu z poprzednim miesiącem. W Stanach Zjednoczonych spadł on o 10,3 procent. Podobnie liczba unikalnych użytkowników na całym świecie spadła o 5,7 procent. Użytkownicy spędzają również mniej czasu na interakcji z ChatGPT, a zaangażowanie spadło o 8,5 procent w maju w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
„Wygląda na to, że ChatGPT nie będzie już rosnąć, dopóki nie stanie się najczęściej odwiedzaną witryną na świecie”, twierdzi Similarweb. „Innymi słowy, Google nie grozi przyćmienie przez witrynę demonstracyjną OpenAI, która stała się fenomenem kulturowym”.
ChatGPT uzyskuje większy ruch niż bot wyszukiwania internetowego Bing AI Microsoftu i Character.AI, druga najpopularniejsza samodzielna witryna chatbota AI, która również odnotowała 32-procentowy spadek w porównaniu z poprzednim miesiącem. Zauważamy, że Bard Google powoli zyskuje na popularności.
Trudno powiedzieć, czy jest to znak, że szał na chatboty wygasa, biorąc pod uwagę, że nie ma wystarczających danych od innych programistów, a aplikacje startupów, w tym Inflection.AI, dopiero zaczynają się rozwijać. Spadek czasu spędzonego na stronie ChatGPT niekoniecznie musi oznaczać, że ludzie są mniej zainteresowani, a raczej, że użytkownicy stają się coraz lepsi w podpowiadaniu mu wykonania konkretnego zadania i spędzają mniej czasu na odkrywaniu jego możliwości.
Modele OpenAI, w tym seria GPT, są dostępne za pośrednictwem interfejsów API i Microsoft Azure, więc spadek wykorzystania strony internetowej ChatGPT może wynikać z tego, że ludzie przechodzą na interfejsy programistyczne.
Istnieje również fakt, że przynajmniej w USA szkoły zostały zamknięte na lato około czerwca, a jednym z głównych zastosowań ChatGPT jest odpowiadanie na pytania dotyczące prac domowych. Ponieważ dzieci nagle bardziej skupiły się na Minecrafcie niż ChatGPT, jak sugerują Trendy Google, może to pomóc wyjaśnić spadek wykorzystania strony internetowej bota.