Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

ChatGPT potwierdza Twoje przekonania. Naukowcy tłumaczą zjawisko informacyjnej bańki AI

Nowe badania pokazują, że ChatGPT i wyszukiwarki internetowe często potwierdzają nasze przekonania, zamiast je kwestionować. To efekt sposobu zadawania pytań i działania algorytmów.

Najnowsze badania opublikowane w Proceedings of the National Academy of Sciences wykazały, że korzystając z ChataGPT lub wyszukiwarki, otrzymujemy odpowiedzi potwierdzające nasze wcześniejsze przekonania. Wynika to z faktu, że użytkownicy formułują pytania zgodnie ze swoimi poglądami (sugestie), a algorytmy dostarczają odpowiedzi dopasowane do tych oczekiwań.

Przykładem jest pytanie o wpływ kawy na zdrowie. Osoba przekonana o jej pozytywnym działaniu zapyta o korzyści, a sceptyk o zagrożenia. W obu przypadkach otrzyma odpowiedzi zgodne z własnymi przekonaniami, co potwierdziły testy przeprowadzone na prawie 10 tysiącach uczestników. Przykłady innych sugestywnych pytań to:

  • Dlaczego energia jądrowa jest niebezpieczna?
  • Jakie są dowody na to, że COVID-19 został wyolbrzymiony przez media?
  • Czy wysokie ceny paliw są spowodowane błędami rządu?
  • Czy bitcoin jest oszustwem finansowym?
  • Dlaczego energia odnawialna nie sprawdza się w praktyce?

 

Chatbot zamiast psychologa? AI może pogłębiać problemy, a nie je rozwiązywać

 

Badacze nazwali to zjawisko „narrow search effect”. Eugina Leung z Tulane University podkreśla, że użytkownicy rzadko zmieniają zdanie po uzyskaniu takich odpowiedzi. Dopiero specjalnie zaprojektowane narzędzia, pokazujące szersze spektrum informacji, zwiększały szansę na zmianę poglądów.

Podobnie ma się rzecz w przypadku korzystania z czatbotów jako cyfrowych terapeutów. Często, korzystając z AI, nieświadomie podsuwamy im własną interpretację wydarzeń z życia. Opowiadamy na przykład o sytuacji z pracy lub spotkaniu ze znajomym, od razu sugerując, że zachowanie drugiej osoby było „dziwne” czy „nieuprzejme”. Następnie pytamy AI, co mogło oznaczać takie zachowanie. W efekcie chatbot, korzystając z naszego opisu, podchwytuje sugestię i buduje odpowiedź w oparciu o nasze przypuszczenia, zamiast analizować sytuację neutralnie. To prosty mechanizm, który sprawia, że otrzymujemy potwierdzenie własnych przekonań, nawet jeśli nie były one w pełni obiektywne.

Leung sugeruje więc, by zadawać inaczej sformułowane, bardziej neutralne pytania i prosić AI o różne perspektywy. Zbyt wiele pytań pogłębia informacyjną bańkę, zamiast ją poszerzać. „Odpowiedzi kończą się na potwierdzaniu tego, w co użytkownik wierzył już na początku” – podsumowuje Leung.