Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

ChatGPT stał się zbyt miły. OpenAI zapowiada zmiany w jego „osobowości”

Sam Altman, szef OpenAI, przyznaje: ChatGPT stał się zbyt uprzejmy i irytujący. Firma zapowiada zmiany i wprowadzenie różnych „osobowości” AI, by lepiej dopasować się do oczekiwań użytkowników.

W ostatnich tygodniach wielu użytkowników ChatGPT zauważyło, że chatbot stał się przesadnie uprzejmy i zbyt chętnie przytakuje. Zamiast rzeczowego doradcy, AI coraz częściej przypomina nadgorliwego towarzysza, co wywołuje irytację i konsternację. Sam Altman, prezes OpenAI, oficjalnie potwierdził, że najnowsze aktualizacje modelu GPT-4o negatywnie wpłynęły na osobowość chatbota.

„Zbyt pochlebna, za bardzo starająca się przypodobać, miejscami wręcz irytująca” – tak Altman określił obecne zachowanie ChataGPT.

Użytkownicy zgłaszają, że chatbot unika krytyki, często przytakuje i potrafi zwracać się do rozmówcy w zbyt poufały sposób, np. mówiąc „kochanie”. Takie reakcje są dla wielu osób niekomfortowe. Eksperci zwracają uwagę, że nawet w trybie bez pamięci „długotrwałej”, ChatGPT przyjmuje domyślnie bardzo uprzejmy ton, co nie zawsze odpowiada oczekiwaniom użytkowników.

OpenAI zapowiada wprowadzenie poprawek, które mają przywrócić równowagę w osobowości czatbota. Sam Altman zdradził, że wkrótce pojawi się nawet możliwość wyboru stylu komunikacji – od neutralnego i rzeczowego po bardziej ekspresyjny i wspierający. Część tych zmian ma zostać wdrożona jeszcze w tym tygodniu.

 

OpenAI

 

Programowanie „osobowości” w chatbotach polega na odpowiednim doborze danych treningowych, instrukcji i parametrów modelu. Inżynierowie decydują, czy AI ma być bardziej formalna, empatyczna, czy asertywna. W praktyce oznacza to, że chatbot może być dostrojony do różnych ról – od eksperta, przez przyjaciela, po asystenta. Użytkownicy coraz częściej oczekują, że będą mogli samodzielnie wybrać styl rozmowy, który najbardziej im odpowiada.

Twórcy AI muszą zachować równowagę między uprzejmością a autentycznością. Zbyt chłodny chatbot może zniechęcać, ale przesadna serdeczność budzi nieufność lub irytację. Dlatego przyszłość AI to personalizacja – możliwość wyboru osobowości, która najlepiej pasuje do twoich potrzeb i sytuacji.

Co ciekawe, jeszcze przed ostatnimi aktualizacjami, to właśnie ChatGPT, obok Claude’a, był uznawany za najbardziej formalnego czatbota. Wynikało to z przewagi oficjalnych i edukacyjnych danych w procesie uczenia. Jeśli zaś chodzi o najbardziej „luźny” styl komunikacji, to takim (według opinii użytkowników) cechuje się czatbot Microsoftu. Copilot lepiej imituje autentyczne rozmowy, używa prostszego języka, wtrąceń i odniesień do codzienności, co sprawia, że wypada mniej oficjalnie i bardziej „po ludzku”.