Chińczycy ścigają się już tylko sami ze sobą – padł nowy rekord

Nowy akumulator wyprodukowany przez chińską firmę bije rekord. Ładowany przez 5 min jest w stanie napędzić samochód na, bagatela, 520 km.
Chiński gigant branży baterii, CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.), zaprezentował nową generację akumulatorów, która według firmy ustanawia globalny rekord w zakresie szybkości ładowania. Najnowszy model Shenxing drugiej generacji ma umożliwiać uzupełnienie zasięgu aż o 520 km w zaledwie pięć minut – czyli niemal tak szybko, jak tankowanie tradycyjnego auta spalinowego.
Nowa technologia CATL wyprzedza nawet niedawno ogłoszone rozwiązania od BYD, największego konkurenta Tesli w Chinach, który deklarował możliwość dodania 400 km zasięgu w pięć minut. Wątpliwości ekspertów wobec zapowiedzi BYD dotyczyły przede wszystkim potencjalnych ograniczeń technicznych i wysokich kosztów. Jeśli jednak technologie szybkiego ładowania sprawdzą się w praktyce, mogą skutecznie rozwiać największe obawy konsumentów wobec samochodów elektrycznych – czyli kwestie zasięgu i wygody użytkowania.
W porównaniu do konkurencji z Zachodu, CATL wypada jeszcze lepiej. Superładowarki Tesli pozwalają na dodanie około 270 km zasięgu w 15 minut, a Mercedes-Benz deklaruje możliwość uzupełnienia 325 km w 10 minut. Shenxing nie tylko przyspiesza cały proces, ale ma także działać efektywnie w niskich temperaturach – nawet przy -10°C. Nowy akumulator oferuje zasięg do 800 km i maksymalną moc ładowania na poziomie 1,3 megawata. CATL zaprezentowało także baterie z serii „Naxtra”, w tym pierwszy na świecie seryjnie produkowany akumulator sodowo-jonowy. Ma on pomóc w uniezależnieniu przemysłu EV od litu, zmniejszyć koszty eksploatacji oraz działać w ekstremalnych temperaturach – od -40°C do +70°C.
Wersja Naxtra dla ciężarówek ma zapewniać ponad osiem lat żywotności przy wyraźnie niższych kosztach cyklu życia w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Po ogłoszeniu nowości akcje CATL notowane na giełdzie w Shenzhen wzrosły o około 1%. Firma złożyła również wniosek o debiut na giełdzie w Hongkongu, gdzie – według źródeł cytowanych przez Reutersa – planuje pozyskać co najmniej 5 miliardów dolarów. Byłaby to największa oferta publiczna w tym regionie od początku 2021 roku.