Chiński Tencent odnotowuje pierwszy spadek przychodów w związku z regulacjami dotyczącymi gier i COVID-19

Chiński Tencent Holdings doznał pierwszego w historii kwartalnego spadku sprzedaży w środę, zraniony przez rządowy przymus zatwierdzania gier i czasu gry, jak również blokady COVID-19 i słabnącej gospodarki, która zmniejszyła sprzedaż reklam.

Skurczenie się rynku oznacza dla giganta gier i właściciela platformy komunikacyjnej WeChat, że chiński rząd na poważnie zabrał się za gigantów technologicznych, którzy od 2004 roku stawali się coraz bardziej niezależni. Stąd wprowadzenie dla giganta gier komputerowych ograniczeń w postaci regulowanego czasu gry i konieczności zatwierdzania gier przez rząd. Co ma spowodować spadek wartości firmy.

Tencent, aby udobruchać krajowych regulatorów. Planuje sprzedać wszystkie lub większość swoich 24 miliardów dolarów udziałów w firmie Meituan zajmującej się dostarczaniem żywności. Firma podała w środę, że jej przychody spadły o 3 proc. do 134 mld juanów w ciągu trzech miesięcy zakończonych 30 czerwca z 138,3 mld juanów rok wcześniej. Spadał on przez dwa kwartały z rzędu, aczkolwiek analitycy spodziewali się tego spadku.

„W drugim kwartale aktywnie wychodziliśmy z działalności niezwiązanej z podstawową działalnością, zacieśnialiśmy wydatki na marketing i ograniczaliśmy koszty operacyjne” – powiedział Ma Huateng, prezes i dyrektor generalny Tencent. Zysk netto akcjonariuszy spadł o 56% do 18,6 miliardów juanów, czyli poniżej szacunków analityków na poziomie 25 miliardów juanów. Gigant e-commerce Alibaba Group Holding Ltd zgłosił wcześniej w tym miesiącu płaski kwartalny wzrost przychodów po raz pierwszy w swojej historii. Tencent zmniejsza udziały w spółkach portfelowych częściowo, aby udobruchać chińskich urzędników, a częściowo, aby zaksięgować swoje ogromne zyski z tych zakładów, zgodnie z informacjami źródłowymi.

Gigant z siedzibą w Shenzhen stracił prawie 60 proc. swojej wartości rynkowej od szczytu w lutym 2021 r. po tym, jak Pekin rozprawił się z przepisami, aby ograniczyć wpływ dużych firm internetowych. Jednak firma o wartości 373 miliardów dolarów utrzymała swoją koronę jako najbardziej wartościowa firma w Chinach.

Przychody z gier online, głównego motoru napędowego zysków Tencent, spadły zarówno w kraju, jak i za granicą o ponad 11%. Tencent nie otrzymał jeszcze nowej licencji na gry od chińskich władz, po tym, jak tymczasowo wstrzymały one ich wydawanie. Za to, jego usługi społecznościowe odnotowały 1% wzrost przychodów, ponieważ WeChat zarobił więcej na swoich treściach wideo.

„W krótkim okresie, to może być jego największy motor wzrostu” – powiedział Shawn Yang, dyrektor zarządzający Blue Lotus Capital Advisor, odnosząc się do przychodów z wideo WeChat.

Tencent zgłosił 18,6 mld juanów przychodów z reklam w drugim kwartale, co oznacza spadek o 18%, ponieważ reklamodawcy pozostają ostrożni ze swoimi budżetami, ale nie jest tak źle, jak przewidywali niektórzy analitycy, według Yanga. Wzrost przychodów z usług fintech i biznesowych firmy spowolnił do jednoprocentowego wzrostu, do 42,2 miliarda juanów ze względu na wpływ blokad na działalność gospodarczą. Akcje Prosus NV, największego akcjonariusza Tencent, spadły w Europie o 0,54%.

„Wyniki są dość słabe, ale jeszcze gorszy scenariusz był wkalkulowany w cenę akcji przed ogłoszeniem wyników” – powiedział Charlie Chai, analityk z 86Research.