Chiny po raz pierwszy wyprzedzają Koreę pod względem dostaw mniejszych wyświetlaczy OLED
W pierwszym kwartale bieżącego roku Chiny po raz pierwszy wyprzedziły Koreę pod względem dostaw organicznych wyświetlaczy elektroluminescencyjnych do gadżetów IT, co wzbudziło obawy, że koreańscy producenci mogą zostać ostatecznie wyparci z rynku przez chińskich rywali.
Według chińskiego trackera rynku Cinno Research, w poniedziałek chińskie dostawy OLED dla gadżetów IT, w tym smartfonów i tabletów, stanowiły 53,4 procent całości w okresie styczeń-marzec, wyprzedzając 46,6 procent Korei. Chińska liczba wzrosła o 15,6% w ujęciu rocznym.
Jeśli chodzi o firmy, Samsung Display utrzymał pozycję lidera z 41-procentowym udziałem w rynku, mimo że jego dostawy spadły o 12,3% w ujęciu rocznym.
Na kolejnych miejscach znaleźli się chińscy producenci wyświetlaczy, z BOE Technology na poziomie 17,5%, Visionox na poziomie 11,6% i CSOT na poziomie 10,1%. Tianma, kolejna chińska firma, zajęła 9 procent, podczas gdy koreański LG Display zajął 6 procent rynku.
W odniesieniu do najnowszych statystyk, obserwatorzy rynku stwierdzili, że chińskie dostawy są w dużej mierze ukierunkowane na popyt krajowy i będą miały ograniczony wpływ na koreańskich producentów wyświetlaczy.
„Ważne jest, aby zrozumieć, że duża część chińskich dostaw pokrywa popyt krajowy. Chińskie firmy IT i dostawcy smartfonów strategicznie decydują się na korzystanie z chińskich paneli OLED” – powiedział Yi Choong-hoon, dyrektor generalny UBI Research.
Chińscy producenci smartfonów, tacy jak Huawei, Xiaomi, Vivo i Oppo, wprowadzają panele OLED do swoich najnowszych smartfonów, ale wydaje się, że zaopatrują się w nie u chińskich producentów.
Według Korea Display Industry Association, udział paneli OLED dostarczanych przez koreańskich producentów wyświetlaczy do chińskich producentów smartfonów wynosił 56 procent w 2022 roku, ale liczba ta spadła do 16 procent w 2023 roku.
„Patriotyczne” nastroje konsumentów wpłynęły również na sprzedaż Apple w Chinach. W czwartym kwartale ubiegłego roku iPhone firmy Apple zdobył 24 procent udziału w rynku krajowym, ale liczba ta spadła do 15 procent w pierwszym kwartale tego roku. Samsung Display i LG Display są głównymi dostawcami paneli OLED dla Apple.
„To prawda, że chińskie firmy, takie jak BOE, stają się coraz lepsze w produkcji paneli OLED. Jednak produkty OLED różnią się w zależności od ich jakości, a chińskie firmy celują w tańszy segment low-end” – powiedział Yi.
Dyrektor generalny Samsung Display Choi Joo-sun, który pełni również funkcję szefa Korea Display Industry Association, powiedział, że trend szerszego stosowania OLED w urządzeniach IT będzie kontynuowany, a rozwijający się rynek będzie wymagał większej sprawności technologicznej.
Chociaż Choi przyznał, że koreańscy producenci wyświetlaczy są „na nierównych warunkach”, konkurując z chińskimi rywalami silnie wspieranymi przez ich rząd, wyraził przekonanie, że Korea odzyska pozycję nr 1 na rynku wyświetlaczy do 2027 roku.
Według Omdia, firmy zajmującej się śledzeniem rynku, globalny rynek IT OLED ma wzrosnąć z 2,5 mld USD przychodów w 2024 r. do 8,9 mld USD w 2029 r., przy rocznej stopie wzrostu wynoszącej 28,6%.