Chiny przyznają, że ich lokalny przemysł półprzewodników nie jest w stanie dorównać pod względem niezawodności konkurencji
Chiny chcą, aby ich producenci stali się bardziej wiarygodni, po tym jak okazało się, że trzy kluczowe sektory – maszynowy, elektroniczny i samochodowy – nie są na poziomie odpowiadającym światowym standardom jakości.
Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych opublikowało wczoraj przewodnik dotyczący interpretacji i wdrażania niedawno wydanych „Opinii na temat poprawy niezawodności produkcji”.
Przewodnik rozpoczyna się od stwierdzenia, że chińska produkcja poczyniła znaczne postępy, ale „nadal istnieje przepaść między niezawodnością przemysłu wytwórczego w naszym kraju a zaawansowanym poziomem w innych krajach”.
„Zaawansowane materiały półprzewodnikowe i układy scalone dla przemysłu motoryzacyjnego” zostały wymienione jako dziedziny, w których chińskie firmy nie działają na poziomie dorównującym najlepszym na świecie.
Część tej luki wynika z faktu, że chińskie władze i menedżerowie nie są na bieżąco z tym, jak monitorować i zarządzać procesami jakości. Pekin chce, aby luki te zostały szybko zniwelowane, tak aby Chiny przeszły od średniego poziomu zaawansowania do pracy na najwyższym poziomie.
Aby to osiągnąć, Chiny chcą wziąć pod uwagę elementy technologiczne, takie jak interakcja człowiek-komputer oraz oprogramowanie używane przez producentów. Władze zawsze chcą, aby produkty były niezawodne na wszystkich etapach ich cyklu życia – nawet do ostatecznej utylizacji.
Do 2025 r. Ministerstwo zobowiązało się przeprowadzić 100 demonstracji sposobów poprawy niezawodności, a co najmniej 1000 przedsiębiorstw powinno wykazać wymierne rezultaty. Druga faza działań, która ma zakończyć się w 2030 r., powinna doprowadzić do pełnego przyjęcia przez Chiny standardów niezawodności dla dziesięciu kluczowych produktów.
Oczekuje się również, że administratorzy będą gotowi do egzekwowania standardów niezawodności do 2030 roku.
Elektronika została wybrana jako branża docelowa ze względu na jej kluczową rolę w dostarczaniu komponentów innym, a także dlatego, że Pekin uważa, że jest wystarczająco dojrzała, aby odpowiedzieć na wezwanie do poprawy niezawodności. Branża motoryzacyjna z kolei została wybrana ze względu na znaczenie transportu i oczywisty negatywny wpływ nieoptymalnych produktów. Przemysł maszynowy został nominowany, ponieważ jest to ogromna i ważna branża, która zdaniem Chin musi osiągnąć lepszy poziom działania.