W 2024 roku Chiny zanotowały rekordowy wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych

Dzięki rządowym subsydiom i intensywnej wojnie cenowej między producentami Chiny umocniły swoją pozycję globalnego lidera w segmencie pojazdów elektrycznych.

Rok 2024 okazał się przełomowy dla rynku pojazdów elektrycznych (EV) w Chinach, gdzie niemal co drugi sprzedany samochód miał taki właśnie napęd. Według danych China Passenger Car Association (CPCA), sprzedaż nowych pojazdów NEV – obejmujących zarówno pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami (BEV), jak i hybrydy plug-in (PHEV) – osiągnęła rekordowe 10,97 miliona sztuk. To wzrost o 41,6% w porównaniu do 7,75 miliona sprzedanych w 2023 roku!

W efekcie pojazdy elektryczne stanowiły aż 47,9% z 22,9 miliona samochodów pasażerskich sprzedanych w Chinach w 2024 roku. Dla porównania, w Europie udział EV w sprzedaży detalicznej wyniósł w listopadzie zaledwie 22,6%.

Kluczowym czynnikiem napędzającym dynamiczny rozwój rynku EV w Chinach były subsydia rządowe oraz brutalna wojna cenowa pomiędzy producentami. Ponad 60% z 6,6 miliona samochodów objętych dopłatami w 2024 roku to pojazdy elektryczne. Rządowe programy wymiany samochodów oferowały nawet 2800 USD dopłat do zakupu NEV, co znacząco zwiększyło ich atrakcyjność w porównaniu do pojazdów z silnikami spalinowymi.

 

Chińskie władze ogłosiły przedłużenie programu subsydiów na 2025 rok, co ma dodatkowo zwiększyć popyt o kolejne 3 miliony pojazdów.

Wzrost sprzedaży EV przyniósł korzyści głównie chińskim producentom, takim jak BYD, Geely czy Xiaomi, którzy odnotowali rekordowe wyniki. BYD pozostał liderem rynku, sprzedając ponad 4 miliony samochodów w kraju i za granicą.

Dla porównania amerykańska Tesla zanotowała spadek globalnej sprzedaży, ale osiągnęła rekordowe wyniki w Chinach. Z kolei zagraniczni producenci, tacy jak General Motors, Toyota i Volkswagen, tracili udziały rynkowe na rzecz lokalnych rywali, a ich chińskie zakłady borykały się z problemem niewykorzystania pełnych mocy produkcyjnych.

 

Chiny w 2024 roku utrzymały pozycję największego eksportera samochodów na świecie, z eksportem wynoszącym 4,8 miliona pojazdów – o 25% więcej niż rok wcześniej. Jednak prognozy na 2025 rok wskazują na spowolnienie wzrostu eksportu do 10%, głównie z powodu spadku dostaw do Rosji oraz dodatkowych ceł w Europie.

Pomimo sukcesów na rynku krajowym, chińskie firmy zmierzą się też z kolejnymi wyzwaniami, w tym dalszym pogorszeniem marż, które spadły z 6,2% w 2020 roku do 4,4% w 2024 roku. Wojna cenowa, zapoczątkowana przez Teslę i lokalnych gigantów, ma trwać także w 2025 roku.