Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

W 2024 roku Chiny zanotowały rekordowy wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych

Dzięki rządowym subsydiom i intensywnej wojnie cenowej między producentami Chiny umocniły swoją pozycję globalnego lidera w segmencie pojazdów elektrycznych.

Rok 2024 okazał się przełomowy dla rynku pojazdów elektrycznych (EV) w Chinach, gdzie niemal co drugi sprzedany samochód miał taki właśnie napęd. Według danych China Passenger Car Association (CPCA), sprzedaż nowych pojazdów NEV – obejmujących zarówno pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami (BEV), jak i hybrydy plug-in (PHEV) – osiągnęła rekordowe 10,97 miliona sztuk. To wzrost o 41,6% w porównaniu do 7,75 miliona sprzedanych w 2023 roku!

W efekcie pojazdy elektryczne stanowiły aż 47,9% z 22,9 miliona samochodów pasażerskich sprzedanych w Chinach w 2024 roku. Dla porównania, w Europie udział EV w sprzedaży detalicznej wyniósł w listopadzie zaledwie 22,6%.

Kluczowym czynnikiem napędzającym dynamiczny rozwój rynku EV w Chinach były subsydia rządowe oraz brutalna wojna cenowa pomiędzy producentami. Ponad 60% z 6,6 miliona samochodów objętych dopłatami w 2024 roku to pojazdy elektryczne. Rządowe programy wymiany samochodów oferowały nawet 2800 USD dopłat do zakupu NEV, co znacząco zwiększyło ich atrakcyjność w porównaniu do pojazdów z silnikami spalinowymi.

 

Chińskie władze ogłosiły przedłużenie programu subsydiów na 2025 rok, co ma dodatkowo zwiększyć popyt o kolejne 3 miliony pojazdów.

Wzrost sprzedaży EV przyniósł korzyści głównie chińskim producentom, takim jak BYD, Geely czy Xiaomi, którzy odnotowali rekordowe wyniki. BYD pozostał liderem rynku, sprzedając ponad 4 miliony samochodów w kraju i za granicą.

Dla porównania amerykańska Tesla zanotowała spadek globalnej sprzedaży, ale osiągnęła rekordowe wyniki w Chinach. Z kolei zagraniczni producenci, tacy jak General Motors, Toyota i Volkswagen, tracili udziały rynkowe na rzecz lokalnych rywali, a ich chińskie zakłady borykały się z problemem niewykorzystania pełnych mocy produkcyjnych.

 

Chiny w 2024 roku utrzymały pozycję największego eksportera samochodów na świecie, z eksportem wynoszącym 4,8 miliona pojazdów – o 25% więcej niż rok wcześniej. Jednak prognozy na 2025 rok wskazują na spowolnienie wzrostu eksportu do 10%, głównie z powodu spadku dostaw do Rosji oraz dodatkowych ceł w Europie.

Pomimo sukcesów na rynku krajowym, chińskie firmy zmierzą się też z kolejnymi wyzwaniami, w tym dalszym pogorszeniem marż, które spadły z 6,2% w 2020 roku do 4,4% w 2024 roku. Wojna cenowa, zapoczątkowana przez Teslę i lokalnych gigantów, ma trwać także w 2025 roku.