Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Cisco Consumer Privacy Survey 2024: Świadomość ochrony prywatności w sieci a zaufanie do sztucznej inteligencji

Firma Cisco opublikowała wyniki corocznej ankiety, badającej postawy i zachowania konsumentów w kwestii bezpieczeństwa danych osobowych – Consumer Privacy Survey 2024. Tegoroczne badanie podkreśla, jak ważna jest świadomość ochrony prywatności w budowaniu zaufania konsumentów do nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja.

 

Świadomość przepisów dotyczących prywatności zwiększa zaufanie konsumentów do AI

Świadomość konsumentów rośnie. W tym roku 53% badanych zadeklarowało znajomość krajowych przepisów dotyczących prywatności, co stanowi wzrost o 17 punktów procentowych w porównaniu do 2019 roku. Świadomi konsumenci znacznie częściej czują, że ich dane są chronione (81%), w porównaniu do tych, którzy nie mają tej wiedzy (44%).

„Nasza ankieta podkreśla, jak ważna jest świadomość ochrony prywatności dla budowania zaufania konsumentów do marek i technologii sztucznej inteligencji” – mówi Harvey Jang, wiceprezydent Cisco i dyrektor ds. prywatności. „Prawie 60% konsumentów, którzy znają przepisy dotyczące prywatności, czuje się komfortowo korzystając z AI. Zwiększenie wiedzy i edukacja na temat praw do prywatności umożliwią im podejmowanie świadomych decyzji oraz przyczynią się do większego zaufania do pojawiających się technologii”.

 

Możliwości i wyzwania związane z generatywną sztuczną inteligencją

Badanie pokazuje, że 63% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja może przyczynić się do poprawy jakości ich życia. Korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji zwiększyło się prawie dwukrotnie (23% w 2024 roku) w zestawieniu z poprzednim rokiem (zaledwie 12%). Nadal jednak 44% ankietowanych pozostaje nieświadomych istnienia generatywnej AI. Użytkownicy, którzy dostrzegają dużą wartość z jej zastosowania w tworzeniu treści, wyrażają jednocześnie obawy związane z bezpieczeństwem, potencjalnym nadużyciem i szerszymi skutkami społecznymi.

„Rosnący wpływ sztucznej inteligencji na nasze codzienne życie zwraca uwagę na konieczność jej odpowiedzialnego i bezpiecznego wykorzystywania” – mówi Dev Stahlkopf, dyrektor ds. prawnych i wiceprezydent wykonawczy firmy Cisco. „78% ankietowanych konsumentów uważa, że to na przedsiębiorstwach spoczywa odpowiedzialność za etyczne wykorzystywanie AI, co podkreśla istotny związek między odpowiedzialną sztuczną inteligencją (Responsible AI) a zaufaniem konsumentów”.

 

W kwestii prywatności, aż 30% użytkowników przyznaje, że wprowadza do generatywnej sztucznej inteligencji informacje osobiste lub poufne, w tym dane finansowe i zdrowotne. Z drugiej strony istnieje też niepokój, że dane te mogą zostać upublicznione (84% ankietowanych wykazało taką obawę).

 

Młodzi dorośli aktywnie chronią prywatność, seniorzy pozostają w tej kwestii bierni

Aż 75% konsumentów deklaruje, że nie kupi produktów od organizacji, której nie ufają w kwestii ochrony danych. To świadczy o znaczącej zmianie w postawach konsumentów, którzy z biernego podejścia do ochrony danych w sieci przeszli do roli świadomych użytkowników, szczególnie wśród młodszych osób. W celu ochrony swojej prywatności, aż 49% konsumentów w wieku 25-34 lat zmieniło firmy lub dostawców z powodu polityki dotyczącej danych lub praktyk udostępniania danych, w porównaniu do zaledwie 18% osób w wieku 65 lat i więcej.

Badanie wykazało, że konsumenci w wieku 25-34 lat są najbardziej świadomi swoich praw do prywatności – jest to aż 64% z nich, w porównaniu do 33% osób powyżej 65. roku życia. Pokazuje to znaczący wzrost w korzystaniu z praw do dostępu, korekty, usunięcia lub przeniesienia danych osobowych poprzez wnioski o dostęp do danych (DSAR) – z 28% w zeszłym roku do 36% obecnie. Młodsze pokolenie prowadzi również w aktywnym wykorzystywaniu tych praw, ponieważ 46% osób w wieku 25-34 lat podejmuje takie działania, podczas gdy w grupie powyżej 65 lat odsetek ten wynosi jedynie 16%.

Konsumenci przyznają się do korzystania z narzędzi zabezpieczających, aby chronić swoje dane. W ciągu 12 miesięcy przed przeprowadzeniem ankiety 67% z nich przeglądało lub aktualizowało ustawienia prywatności w aplikacjach lub na stronach. Ponadto, 68% deklaruje korzystanie z wieloskładnikowego uwierzytelniania, a 61% używa menedżera haseł, aby chronić i zarządzać swoimi hasłami.

„Dane są zasobem, który wszyscy musimy aktywnie chronić” – mówi Anthony Grieco, starszy wiceprezydent Cisco i dyrektor ds. bezpieczeństwa oraz zaufania. „Cieszymy się, że konsumenci podejmują działania w celu ochrony swoich danych osobowych – od korzystania z wieloskładnikowego uwierzytelniania po zapewnienie, że użytkownicy zdają sobie sprawę komu dane zostały udostępnione lub w jaki sposób mogą uzyskać do nich dostęp”.

 

Konsumenci stają po stronie ochrony prywatności i preferują spójne regulacje

Zdecydowana większość (70%) wszystkich ankietowanych konsumentów postrzega przepisy dotyczące prywatności jako pozytywne zjawisko, a tylko 5% ocenia ich wpływ jako negatywny. Konsumenci coraz silniej opowiadają się za ochroną prywatności. 77% respondentów popiera wprowadzenie jednolitych przepisów w różnych krajach i regionach, które zagwarantują podstawowe standardy ochrony danych, a w Stanach Zjednoczonych 81% ankietowanych opowiada się za wprowadzeniem federalnej ustawy o prywatności.

Cisco 2024 Consumer Privacy Survey to coroczne globalne badanie postaw i zachowań konsumenckich dotyczących prywatności danych. 6. edycja tego anonimowego badania objęła 2600 konsumentów z Australii, Brazylii, Chin, Francji, Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Meksyku, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

 

HPE Discover Barcelona 2024: Hewlett Packard Enterprise przedstawia nowości w obszarze chmury hybrydowej i prywatnej, zarządzania wirtualizacją i pamięci masowej