Co, zdaniem producentów, czeka branżę w 2022 roku?

Podsumowania czas zakończyć i sięgnąć w przyszłość. Prawda, nieodległa, bo jedynie sięgającą końca 2022 roku, jednak, jak nauczyły nas ostatnie lata, nawet takie planowanie może okazać się obarczone sporym ryzykiem błędu. Jak szykują się na kolejne 11 miesięcy roku czołowi gracze na rynku?

2021 rok nie rozpieszczał branży pod względem organizacyjnym, był jednak dość łaskawy jeśli chodzi o wyniki finansowe. Większość firm mogła zamknąć miniony rok z wyraźnymi zyskami. Poprzeczka została zawieszona wysoko. Nie powinno więc dziwić, że rok 2022 jest przez czołowych managerów z polskiej branży IT traktowany jako wyzwanie, do którego należy podejść ambitnie. Ten ton zresztą pobrzmiewa silnie w ich wypowiedziach dla naszego magazynu. Zapytaliśmy o plany, ale i przewidywane trendy na 2022 rok. 

 

 

Plany na 2022 rok są ambitne. Najtrudniejszy, według firm analitycznych, ma być kwartał pierwszy i początek drugiego. Powodem tego są oczywiście dalsze braki komponentowe oraz to, że vendorzy nie będą w stanie sprostać oczekiwaniom rynkowym. Drugim powodem może być inny czynnik. Gdy rozważamy zakup monitora, często jest to zakup komplementarny z komputerem lub notebookiem. Słuchamy czołowych producentów komputerów. Wiemy też, że część z nich dzisiaj mają już zamówienia na cały 2022 rok. To czynnik, który ograniczy wzrost – powiedział w programie “Liderzy Branży” Jacek Klee, Senior Sales Manager w Samsung Electronics Polska. 

 

 

Odpowiedzi były oczywiście zróżnicowane, jednak wyraźnie widać, że często powraca temat bezpieczeństwa danych, kwestia dostępności komponentów oraz wsłuchiwania się w potrzeby klienta. Ten natomiast się zmienia. Rośnie znaczenie jakości obsługi, ale też jego świadomość ekologiczna, na co silnie zwraca uwagę National Sales Manager w Epson Poland, Krzysztof Modrzewski: 

Rok 2022 to na pewno będzie rok, w którym coraz więcej osób przy podejmowaniu decyzji zakupowych będzie brało pod uwagę kwestie związane z ochroną środowiska. Ile energii zużywają urządzenia, ile odpadów eksploatacyjnych generują i to w jaki sposób zostały wyprodukowane.  W Polsce, podobnie jak w Europie, rośnie świadomość ekologiczna decydentów i społeczeństwa i ten trend na pewno będzie się rozwijał. Muszę przypomnieć, że wybór naszych urządzeń to nie tylko wybór produktów wytworzonych z niewielkim wpływem na środowisko, ale również działanie, które pomaga użytkownikom na zmniejszenie tego wpływu – powiedział dla magazynu IT Reseller Krzysztof Modrzewski, National Sales Manager w Epson Poland. – Mam tu na myśli mniejsze zużycie energii, mniejszą ilość materiałów eksploatacyjnych i wynikające z tego np. mniejsze obciążenia logistyczne w łańcuchach dostaw itp. Epson bardzo mocno stawia na takie proekologiczne działania i jest od lat zaangażowany w kwestii ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju a także zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. W naszych procesach biznesowych i produkcyjnych stawiamy na zasadę zrównoważonego prowadzenia biznesu. Uważam, że zielone trendy bardzo sie umacniają a to będzie miało pozytywny wpływ na dalszy rozwój naszej działalności, nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Wynikające z tego wzrostu świadomości decyzje zakupowe pokazuje cały czas obserwowany przez nas wzrost zainteresowania drukarkami z systemami stałego zasilania w atrament, czyli naszą serią EcoTank. Jeśli chodzi o druk wielkoformatowy tu też spodziewamy się się odbicia w wolumenie sprzedaży. Polska dzięki wciąż konkurencyjnym kosztom pracy, w porównaniu z Europą Zachodnią, jest dobrym zapleczem dla firm korzystających z druku wielkoformatowego i produkcyjnego i korzysta na trendzie przenoszenia produkcji bliżej rynków zbytu, będącym odpowiedzią na spowodowane Covidem trudności logistyczne.

 

 

Na aspekt ekologiczny, świadomości klientów, ale i rosnących nakładów na zielone technologie w infrastrukturze, zwraca uwagę natomiast Jackie Zhang, Dyrektor Zarządzający Huawei Polska. Wspomina on oczywiście także o pracy zdalnej – czy to w modelu całkowitego home office czy hybrydowym – która pozostanie z nami na dłużej. Wskazuje na znaczenie nowoczesnych rozwiązań w każdym obszarze, od biur, przez instytucje, aż po fabryki – rozwiązania te, jak wskazuje Jackie Zhang, pozostaną z nami przecież także po ustaniu pandemii:

Spodziewam się, że w 2022 roku będziemy świadkami wzrostu wydatków na zrównoważoną infrastrukturę, inteligentne sieci energetyczne, narzędzia z zakresu gospodarki wodnej i pojazdy elektryczne. Zielona energia jest ważnym trendem na nadchodzące lata – powiedział dla IT Reseller Jackie Zhang, Dyrektor Zarządzający Huawei Polska –  Nowoczesne technologie cyfrowe mają ogromny potencjał, aby nie tylko zwiększać efektywność energetyczną zakładów przemysłowych, ale także rozwijać szereg innych technologii wspierających redukcję śladu węglowego. To rozwój nie tylko zielonych fabryk, ale także innowacje z zakresu elektromobilności czy odnawialnych źródeł energii, stanowiących ważny element naszej strategii produktowej.

W Polsce mamy dużą przestrzeń do rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych i wkrótce powinniśmy być świadkami boomu w tym obszarze. Ale kwestie ekologii będą także odgrywać ważną rolę w naszej ofercie z segmentu ICT oraz enterprise, ponieważ u coraz większej liczby klientów: operatorów telekomunikacyjnych, operatorów centrów danych czy firm przetwarzających duże ilości cyfrowych zasobów, zaczynają one stanowić kluczowy element strategii biznesowej.

W sytuacji, gdy praca i nauka zdalna stały się standardem i nasila się potrzeba tworzenia rozwiązań wspierających funkcjonowanie firm w obszarach gospodarki szczególnie dotkniętych skutkami pandemii, powinniśmy być świadkami dalszych inwestycji w transformację cyfrową. Najnowocześniejsze technologie mogą pomóc zwiększyć produktywność, obniżyć koszty operacyjne i zdobyć wiedzę, która zostanie wykorzystana do dalszych ulepszeń – i coraz więcej firm doskonale to wie i rozumie. Nowoczesne, dostosowane do potrzeb rozwiązania będą kluczowe, by fabryki, biura oraz instytucji publiczne kontynuowały proces cyfryzacji po zakończeniu pandemii.

 

 

Sebastian Antkiewicz, Products & Solutions, Senior Manager w Dell Technologies jest optymistą – upatruje bowiem w trwającym już roku końca pandemii. Wskazuje jednak na pozostawanie w formie przebudowanego modelu pracy jako trendu, który się utrzyma, być może na stałe:  

Mamy nadzieję, że spodziewany koniec pandemii w końcu nadejdzie i nieco spokojniej podejdziemy do zagadnień, którymi (będąc pod nieustanną presją czasu) musieliśmy zajmować się przez ostatnie dwa lata – mówi dla IT Resellera Sebastian Antkiewicz –  Zdecydowanie wiodącymi tematami pozostaną cyfrowe środowisko pracy i szeroko rozumiane bezpieczeństwo danych. W przypadku pierwszej kwestii wiele firm zastanawia się jak usprawnić wymianę informacji pomiędzy pracownikami, jak zapobiegać utracie zaangażowania, czy też relacji potrzebnych w pracy do sprawnego wykonywania zadań. Pojawia się, wiele ciekawych pomysłów na wykorzystanie biur w trakcie pracy hybrydowej. Poprzez odpowiednią aranżację ich przestrzeni, możemy stworzyć miejsce, w którym pracownicy mogą współpracować ze sobą kreatywnie, łatwo dzieląc się wiedzą i pomysłami.

 

Microsoft tymczasem, stawia na bezpieczeństwo i ten właśnie aspekt podkreśla Magdalena Tumidajewicz, Surface BG Lead Commercial w Microsoft:

Z pewnością na znaczeniu będzie zyskiwało bezpieczeństwo. W grupie komputerów Microsoft Surface dla biznesu nie ma miejsca na kompromisy pod względem zabezpieczeń. To, co gdzie indziej występuje opcjonalnie, tutaj jest stałą częścią platformy: TPM, Bitlocker, Windows Hello, DMA czy wspomniane już, własne UEFI (interfejs pomiędzy systemem operacyjnym a firmware). 

Bezpieczeństwo z jednej, ale jakość obsługi z drugiej strony. To, co staje się faktem w wielu obszarach życia, przenika także do biznesu hardware IT – chętniej wybieramy miejsca, produkty i usługi, w których jesteśmy obsługiwani w dobry sposób – tak jako klienci detaliczni, jak i biznesowi: 

Nowy rok będzie skupiał się również wokół wysokiej jakości client service – zadbaniu o całościowe doświadczenie klienta. W sektorze dla biznesu, Microsoft Surface oferuje w standardzie z komputerem usługę Advanced Exchange – opiera się ona na wymianie laptopa na identyczny model w ciągu 3-5 dni roboczych od zgłoszenia usterki – mówi dla IT Reseller Magdalena Tumidajewicz, Surface BG Lead Commercial w Microsoft – Ponadto, w przesyłce kurierskiej użytkownik znajdzie również przedpłaconą etykietę zwrotną do umieszczeniu na pudełku z wadliwym sprzętem. Dzięki usługom chmurowym profil użytkownika zostanie szybko zaimportowany do nowego urządzenia i usunięty ze starego. W efekcie użytkownik może bezproblemowo kontynuować pracę dokładnie w tym miejscu, gdzie ją zakończył.

 

 

Dla Lenovo to natomiast wyjątkowy, bo jubileuszowy rok czołowej linii produktów tej firmy. ThinkPady – ikona komputerów biznesowych – obchodzą w tym roku swoje 30-lecie: 

Dla nas bardzo ważna będzie 30. rocznica urodzin legendarnej marki ThinkPad. Zaufanie, jakim darzą nas klienci, jest dla nas bezcenne. Wierze, że doświadczenie zdobyte przez 30 lat istnienia tej serii to ogromny potencjał doświadczenie, z którego będziemy czerpać w przyszłości – mówi dla IT Reseller Wojciech Zaskórski, General Manager Lenovo w Polsce. On także wskazuje na dalsze silne znaczenie rozwiązań związanych z pracą zdalną, ale też na jakość procesów i usług dotyczących pracy z klientem. Wspomniany już wcześniej trend wzrostu oczekiwań w obszarze jakości obsługi jest istotny także dla lidera sprzedaży komputerów w Polsce – Na znaczeniu nie będą tracić z pewnością rozwiązania związane z pracą hybrydową. Będą to produkty zarówno dedykowane salom konferencyjnym, jak i domowego biura. Już teraz zauważamy, że klienci chętniej decydują się na zakup monitorów lub rozwiązań All-In-One, dlatego tym kategoriom z pewnością będziemy poświęcać sporo uwagi. Niemniej duże znaczenie będzie mieć, podobnie jak w poprzednim roku, obsługa posprzedażowa. Wsparcie 24/7, priorytetyzacja części czy usługa dedykowanego konsultanta do pomocy będą rozwijane o kolejne elementy. Jestem przekonany również, że coraz większą rolę podczas samej produkcji sprzętu będzie odgrywać kwestia podejścia do ekologii podczas tego procesu. Ostatnie ogłoszone podczas targów CES przez nas premiery znacząco wskazują, że temat zrównoważonego rozwoju jest dla Lenovo jednym z głównych priorytetów. Mamy nadzieję, że wiele firm również w podobny sposób podejdzie do tego tematu i wspólnie uda nam się zmienić świat.

 

 

Dla HP kluczowe jest bezpieczeństwo oraz dostępność. Podkreśla to Andrzej Sowiński, Dyrektor Zarządzający HP Inc Polska. W tym obszarze jego firma rzeczywiście ma się czym pochwalić – nie tylko w postaci dobrze znanych klientom filtrów prywatności czy ogólnej solidności komputerów HP. Firma w minionym roku pokazała nowe, jeszcze bardziej zaawansowane podejście do bezpieczeństwa komputerów biznesowych: 

Klienci stawiają na cyberbezpieczeństwo, dobre matryce przekładające się na wysoką jakość obrazu, niską masę i długi czas pracy na baterii urządzeń przenośnych, dzięki czemu są bardziej mobilni, a w kontekście druku – na aplikacje do obsługi wydruków i skanowania.

Praca hybrydowa stanie się powszechna a zespoły IT będą nieustannie balansować między priorytetami, aby sprostać wymaganiom zmieniających się środowisk pracy. – mówi dla IT Resellera Andrzej Sowiński – Dalej będzie rosnąć znaczenie cyberbezpieczeństwa – w odpowiedzi na te potrzeby wdrożyliśmy technologie HP Wolf Security for Business, która ma chronić użytkowników przed atakami hakerskimi i złośliwym oprogramowaniem.

Ważne dla branży będzie zoptymalizowanie i wzmocnienie łańcuchów dostaw. Wszyscy borykają się z dostępnością części, co z kolei jest efektem zmian w globalnych łańcuchach dostaw. Nie zmienia to faktu, że HP stale optymalizuje swoje procesy aby dostarczać na czas klientom najwyższej jakości sprzęt.

 

 

Dariusz Kwieciński, CEO Fujitsu Polska, wyróżnia natomiast szereg trendów, które zdominują jego zdaniem rok 2022 w branży:

Ze względu na sytuację, nadal popularnością będą się cieszyć projekty związane z transformacją miejsca pracy. W wielu miejscach wciąż trwają intensywne przeobrażenia, być może ich wizja będzie się zmieniać w trakcie 2022 roku, w zależności od czynników zewnętrznych. W tym momencie na znaczeniu zyskują przede wszystkim rozwiązania umożliwiające realizację części zadań w zespołach zdalnie, a części – szczególnie tych związanych z większymi spotkaniami, pracą zespołową nad większymi projektami – w biurze. To niesie ze sobą wciąż wiele wyzwań technologicznych, a także z zakresu data protection. Jako Fujitsu jesteśmy również w trakcie kilku dużych projektów, polegających m.in. na budowaniu modeli VDI (virtual desktop infrastructure). Coraz więcej firm dostrzega ich możliwości oraz niezaprzeczalne atuty związane z bezpieczeństwem. Można się spodziewać, że ten segment będzie dynamicznie się rozwijał.

Bardzo wiele zostało jeszcze do zrobienia w kwestii hybrid IT i poszerzania świadomości w tym zakresie. Być może w tym roku położone zostaną ważne fundamenty pod taką szerszą dyskusję. Niektóre przedsiębiorstwa, myśląc o nowoczesnym data center, prezentują nadmierne przywiązanie do modelu klasycznego. Tymczasem dogłębna analiza potrzeb, szczególnie większych graczy, mogłaby wykazać, że właściwą drogą w ich przypadku byłaby raczej chmura hybrydowa czy hiperkonwergencja, która może być otwarciem dla przyszłych modeli chmury prywatnej, publicznej czy hybrydowej. To przecież rozwiązania dostosowane do dynamicznych przekształceń cyfrowego świata, a więc pozwalające zaoszczędzić sporo czasu, który także jest cenną walutą. 

Kolejnym trendem, wynikającym z poziomu zaawansowania technologicznego firm, będzie rozwój działań w zakresie adaptive enterprise, customer experience czy data monetiziation. W pierwszym z tych obszarów, organizacje na całym świecie intensywnie poszukiwać będą rozwiązań pozwalających im nadążyć za tempem zmian, skłaniając się w stronę cyfrowych modeli biznesowych. W obszarze doświadczeń użytkowników – rozwijać się będą m.in. rozwiązania chmurowe, technologie wspierające produktywność. Z kolei w ramach inicjatyw data driven, coraz większy nacisk kładziony będzie na takie ich wykorzystanie, które buduje nowe modele biznesowe i pozwala optymalizować procesy decyzyjne tak, aby przynosiły wymierne korzyści ekonomiczne.

 Dostrzegamy duży potencjał w tych obszarach, a łącząc posiadane kompetencje, które zostały już zbudowane dla klientów spoza Polski w ramach istniejących w Polsce centrów usług Fujitsu z ekosystemem partnerów, możemy wesprzeć transformację cyfrową w jeszcze szerszym aspekcie. Zapowiada się bardzo ciekawy i pracowity rok – zarówno pod względem rozwoju technologii, jak i strategicznego podejścia do jej wykorzystania

Rzeczywiście – nie sposób się z prezesem Fujitsu Polska nie zgodzić; rok 2022 zapowiada się na bardzo ciekawy i pracowity zarazem. Istnieje oczywiście szereg wyzwań – głównie związanych z łańcuchami dostaw oraz organizacją pracy w dobie pandemii. Jednakże oba wyzwania wydają się być problemami, które mają rozwiązania leżące dość blisko. Pierwsze, kwestia dostępności, rozwiąże się wraz z lepszym, długofalowym planowaniem, tak po stronie vendorów, jak i ich partnerów. Drugie, to skuteczniejsze, bardziej elastyczne zarządzanie przedsiębiorstwami. Poniekąd “nauczyliśmy się” już pandemii. Znamy ją. Żyjemy w niej niemal dwa lata. Nauczyła nas nowego, elastycznego podejścia do biznesu, które przyda się także, gdy świat będzie już od niej wolny.

 

Czego potrzebuje dziś reseller? Ingram Micro odpowiada w najlepszy możliwy sposób, robiąc krok dalej!