Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Co druga firma w Polsce wciąż boi się inflacji, wynika z najnowszego Barometru EFL

Obawy przedsiębiorców związane z inflacją pozostają wysokie, choć grupa inflacyjnych pesymistów zmniejsza się. Z Barometru EFL na III kwartał tego roku wynika, że 50,5% firm uważa, że kondycja ich biznesu w najbliższych miesiącach pogorszy się przez rosnące ceny. To o 8 pp. mniej niż kwartał wcześniej.

Najbardziej zagrożone inflacją są firmy handlowe i HoReCa (po 59% wskazań). Natomiast transport, który kwartał temu czuł się najbezpieczniej, jest jedynym sektorem ze wzrostem obaw inflacyjnych (z 32,5% do 47,5%). Z drugiej strony, coraz mniej MŚP obawia się negatywnych skutków wojny w Ukrainie (z 22,5% w II kwartale br. do 17% w III kwartale br.).

 

– Z trwającą pandemią czy wojną w Ukrainie przedsiębiorcy potrafili się oswoić. Negatywne skutki tych wydarzeń w szczególności w początkowym okresie wywoływały niepokój, zmuszały do podejmowania nieplanowanych działań. Z czasem jednak „stawały się codziennością” i budziły mniejsze obawy. Inaczej jest jednak z inflacją, która utrzymuje się od kilku miesięcy na tzw. płaskowyżu i perspektywa zejścia z niego nie jest zbyt optymistyczna. Naturalnie więc ten czynnik wywołuje negatywne emocje wśród przedsiębiorców, w szczególności reprezentujących takie branże jak HoReCa, handel czy produkcja. Polacy odczują to także w swoich portfelach – nie tylko robiąc codzienne zakupy, ale planując wyjazdy w sezonie urlopowo-wakacyjnym – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

 

Inflacja najbardziej boli najmniejszych

Z Barometru EFL na III kwartał tego roku wynika, że inflacja, która w czerwcu 2023 roku wyniosła 11,5 proc. (dane GUS), wciąż wywołuje obawy wśród polskich przedsiębiorców. 50,5% uważa, że „odbije się” ona negatywnie na prowadzonej działalności w najbliższych miesiącach. W stosunku do poprzedniego pomiaru (II kwartał br.) grupa ta jest jednak mniejsza o 8 pp. (58,5% w II kwartale br.). Zwiększył się natomiast odsetek przedsiębiorców przewidujących stagnację sytuacji (z 30% do 37,5%).

Biorąc pod uwagę wielkość firmy – im większa firma tym mniej obawia się negatywnego wpływu inflacji na swój biznes. 42,5% średnich firm uważa, że przez wysoką inflację ich działalność gospodarcza w najbliższych miesiącach może ulec pogorszeniu. W grupie małych firm ten odsetek wynosi 51%, a wśród mikro – 54,5%.

 

… szczególnie w handlu i transporcie

Wśród 5 z 6 badanych sektorów (budownictwo, handel, HoReCa, przemysł, usługi) widać spadające obawy o wpływ inflacji na prowadzony biznes. Największy odsetek przedsiębiorców, którzy obawiają się o ten czynnik, występuje w branży handlowej (59% wskazań, spadek o ponad 14 p.p. w stosunku do II kwartału) oraz HoReCa (59% wskazań, spadek o ponad 21 p.p. w stosunku do II kwartału).

Z odwrotną sytuacją, niż to miało miejsce w poprzednim kwartale, mamy do czynienia w branży transportowej. W II kwartale była tutaj najmniej liczna grupa pesymistów inflacyjnych. Tym razem na negatywny wpływ inflacji na biznes transportowy wskazuje 47,5% zapytanych. Trzy miesiące wcześniej było to 32,5%.

 

Z wojną w tle

Z trzeciego Barometru EFL na 2023 rok wynika, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce czują się coraz bardziej oswojone ze skutkami toczonej za naszą wschodnią granicą wojną. 17% ankietowanych odpowiedziało, że w związku z wojną na terytorium Ukrainy, kondycja ich firmy w ciągu najbliższych sześciu miesiącach pogorszy się. W II kwartale uważało tak 22,5% przedsiębiorców. Większość, bo 73%, odpowiedziała, że ich sytuacja pozostanie bez zmian, a nikt nie wskazuje na poprawę kondycji.

 

Główny odczyt Barometru EFL na III kwartał 2023 roku wynosi 48,1 pkt. i jest o 0,4 pkt. wyższy niż poprzedni pomiar.

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 6 do 30 marca 2023 roku.

 

Microsoft zapowiada, że partnerzy otrzymają więcej zasobów i narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji