Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Co drugi Polak bez podstawowych umiejętności cyfrowych. Polska w ogonie Europy

Tylko 44% Polaków w wieku 16–74 lat ma podstawowe umiejętności cyfrowe. Polska jest w tym względzie trzecia od końca w UE. Sprawdź, co trzeba umieć, by nie trafić do grona „cyfrowych analfabetów”.

Według najnowszego raportu Eurostatu „Digitalisation in Europe – 2025 edition”, aż 56% Polaków w wieku 16–74 lata nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych. To jeden z najgorszych wyników w Unii Europejskiej – gorzej wypadają tylko Rumunia (28%) i Bułgaria (36%). Średnia dla całej UE wynosi 56%, co oznacza, że niemal co drugi Europejczyk ma problem z obsługą podstawowych narzędzi cyfrowych.

Aby nie zostać zakwalifikowanym jako „cyfrowy analfabeta”, należy wykazać się umiejętnościami w pięciu kluczowych obszarach:

  • wyszukiwanie i ocena informacji w sieci
  • komunikacja i współpraca online (e-mail, wideorozmowy)
  • tworzenie treści cyfrowych (np. dokumenty tekstowe)
  • dbanie o bezpieczeństwo online (stosowanie silnych haseł)
  • rozwiązywanie podstawowych problemów technicznych

Brak umiejętności choćby w jednym z tych obszarów klasyfikuje osobę poza grupą posiadającą „podstawowe kompetencje cyfrowe”.

 

 

W krajach takich jak Holandia (83%) czy Finlandia (82%) większość społeczeństwa bardzo dobrze radzi sobie z cyfrową rzeczywistością. Polska, z wynikiem 44%, pozostaje niestety daleko w tyle. Eksperci podkreślają, że bez podniesienia kompetencji cyfrowych trudno będzie o pełne uczestnictwo w nowoczesnym rynku pracy i korzystanie z usług publicznych online. Pandemia wyraźnie poprawiła cyfrowe kompetencje Polaków – wielu z nas nauczyło się korzystać z e-usług, pracy i nauki zdalnej. Jednak mimo tego skoku, wciąż jesteśmy w „ogonie” Europy.