Co drugi Polak gra w gry komputerowe, ale nie wszyscy się do tego przyznają, co potwierdza badanie „Różne twarze polskiego gracza” na zlecenie HP Inc Polska
Jak wynika z badania „Różne twarze polskiego gracza” przeprowadzonego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie HP, w gry komputerowe gra od 17 do 20 milionów Polaków. Mimo to, aż 47% graczy ciągle się do tego nie przyznaje, co nie zmienia faktu, że gry komputerowe na dobre weszły do mainstreamu.
Andrzej Sowiński, dyrektor zarządzający HP Inc Polska zwraca uwagę na fakt, że gry komputerowe stały się tak powszechną rozrywką jak oglądanie filmów czy słuchanie muzyki.
Firma HP Inc Polska jest mocno zaangażowana w rozwój branży technologicznej, dostrzegając w nim dużą rolę sektora gamingowego, który ma wielki potencjał wzrostu. Szacuje się, że ponad połowa Polaków – ok. 20 mln osób – gra w gry. Na tym przykładzie widać, że granie jest zjawiskiem nie jednostkowym czy niszowym, a społecznym. Post-pandemiczny trend pokazuje, że gramy więcej i częściej, a 84% graczy twierdzi, że gra, by łączyć się z innymi o podobnych zainteresowaniach. Zleciliśmy ogólnopolskie badanie, którego celem jest pokazanie zachowań i preferencji polskich graczy, a jeden z wniosków jest taki, że mit samotnego, odizolowanego od rzeczywistości gracza upada.
Aż 83,3% badanych jako główny cel sięgania po ten rodzaj rozrywki wskazuje wyzwania, jakie stawiają przed nimi gry komputerowe. Dla co trzeciego ankietowanego motywacją jest też dążenie do perfekcji oraz eksploracja i odkrywanie tajemnic. Polscy gracze najchętniej sięgają po gry przygodowe, strategiczne oraz zręcznościowe. Najrzadziej za to przepadamy za grami sportowymi i symulatorami.
Dążenie do ciągłego rozwoju jest z nami od zawsze — mówi Urszula Klimczak, Performance Coach w NAVI, która była obecna podczas prezentacji wyników badania. — Od dawien dawna poszukujemy innowacyjnych pomysłów, które pomogą nam radzić sobie z trudnościami codziennego życia. W naturze człowieka leży pragnienie poszukiwania udogodnień oraz zdobywania umiejętności, które pozwolą nam nadążyć za postępem technologicznym. Młode pokolenie potrafi fantastycznie się odnaleźć w tej roli „poszukiwaczy”, by uczyć się nowych umiejętności. Gry komputerowe stały się dla nich niezastąpionym narzędziem rozwoju. To właśnie w grach mają oni możliwość eksperymentowania i popełniania błędów, co prowadzi do nauki wielu cennych umiejętności.
Jednym z zaskoczeń badania, jest fakt, że polscy gracze niezbyt chętnie przyznają się do spędzania czasu przy grach komputerowych. Ten fakt ukrywa przed znajomymi co drugi gracz (47%), nawet pomimo faktu, że jedynie 6,6% badanych deklaruje, że ich bliscy wyrażają negatywny stosunek do ich pasji.
Jesli chodzi o sprzęt, to Polacy najczęściej grają na laptopach (35,8% ankietowanych). Z kolei komputer stacjonarny do wirtualnej rozrywki wykorzystuje 22,7% ankietowanych. Na urządzeniach mobilnych (tabletach albo smartfonach) czas w grach spędza 15,4% graczy.
Naszym celem jest stworzenie pełnego ekosystemu dla pasjonatów gier, który spełni ich wymagania. Biorąc pod uwagę fakt, że co trzeci laptop osobisty sprzedawany na świecie może być kwalifikowany jako laptop gamingowy, jestem przekonany, że HP podąża w dobrym kierunku. W naszych urządzeniach wykorzystujemy rozwiązania hybrydowe, ponieważ dostrzegamy podwójną naturę polskich graczy – podkreślił dyrektor zarządzający HP Inc Polska.
Badanie zostało przeprowadzone pomiędzy 19 lipca a 2 sierpnia 2023 roku. metodą wywiadów on-line (CAWI) na grupie 1032 osób powyżej 18 roku życia, grających w gry wideo przynajmniej raz w tygodniu.
Cały raport dostępny jest pod linkiem: Różne twarze polskiego gracza. Raport 2023