Co trzeci Silver jest aktywnym użytkownikiem „Mobile Gamingu” – Pokolenie Silver, gdzie ich znajdziesz i jak marki powinny wykorzystać ich potencjał!
Według Washington Post osoby 60+ to obecnie najszybciej rosnąca grupa konsumentów w e-commerce. Jedno z najnowszych badań pokazało, że Pokolenie Silver, czyli inaczej baby boomers w 2020 roku wydało blisko o połowę więcej na zakupy online niż rok wcześniej. Rozwój nowych technologii oraz wzrost popularności mediów społecznościowych przyczynił się do zmian zwyczajów zakupowych oraz preferencji w tej grupie wiekowej. Jak wynika z raportu AdColony w Polsce ok. 99 proc. respondentów – Silversów korzysta ze sklepów internetowych i taki sam procent z usług bankowości internetowej, a 36 proc. gra w gry mobilne.
Spośród wszystkich krajów UE polskie społeczeństwo starzeje się najszybciej. Grupa osób 50+ liczy aktualnie 14 mln osób, czyli 37 proc. wszystkich Polaków. Ma ona wzrosnąć do 18 mln, co oznacza ponad połowę całej populacji. Z kolei grupa wiekowa 65+ wynosi obecnie 6,3 mln, czyli ponad 16 proc. ogółu. Kim jest pokolenie Silver i jak marki powinny wykorzystać ich potencjał?
Silver Power, czyli złoty czas dla baby boomersów
Kim dokładnie są przedstawiciele pokolenia Silver? To konsumenci 55+, nazywani również generacją baby boomers, czyli pokoleniem wyżu urodzonym w latach powojennych. WHO prognozuje, że w latach 2015-2050 odsetek populacji w wieku powyżej 60 lat może się podwoić, co oznacza, że liczba osób starszych na świecie może do tego czasu wzrosnąć do 2 miliardów. Jeśli porównamy to z około 900 milionami przedstawicieli pokolenia baby boomers w 2015 roku, przyrost ten robi wrażenie.
Silver gaming w natarciu – jakie gry lubi srebrne pokolenie?
Według raportu AdColony „Gen Z Effects In Today’s Digital World” 62% baby boomers twierdzi, że marki powinny dostarczać lekkich i zabawnych treści, aby bawić ludzi. GlobalWebIndex wskazuje, że ok. ¼ dorosłych Polaków, grających w gry mobilne to osoby w wieku 45+. Z kolei 36 proc. graczy to Silversi, a do ich ulubionych gatunków należą przede wszystkim gry karciane – 37%, puzzle – 32%, akcji – 31% czy strzelanki i symulacje, odpowiednio 26% i 25%. W zestawieniu nie zabrakło również gier sportowych – 22% czy gier strategicznych – 21%. Dodatkowo jak wynika z badania Mexad Games i Mobile Institute przeprowadzonego w 2019 roku – 58 proc. graczy w wieku 55+ stanowią kobiety, a 1/3 wszystkich osób uważa gry za hobby, rozrywkę w wolnym czasie i relaks.
Multiscreening coraz popularniejszy wśród Silversów
Znaczna liczba baby boomers (55-64 lata) 41 proc. nadal używa swoich urządzeń mobilnych jako drugiego ekranu i spodziewać się można, że ten udział będzie rósł w miarę przyzwyczajania się do wielozadaniowości z mediami. Badania pokazują jakie zainteresowania towarzyszą Silverom korzystającym z sieci. Są to m.in. poszukiwanie informacji na temat indywidualnej opieki zdrowotnej (ponad 70%), podróże (ponad 55%), żywność i napoje, nowe technologie, łapanie okazji zakupowych, media społecznościowe i gry rozrywkowe. Ta grupa demograficzna spędza najczęściej około 30 minut i więcej (do 2-3 godzin) dziennie przeglądając treści w swoim telefonie komórkowym.
Co ważne, wszyscy respondenci aktywnie korzystali z przeglądarki, 99 proc. korzystało z usługi bankowości elektronicznej, tyle samo seniorów odwiedziło witrynę lub sklep online. Blisko 89 proc. badanych szukało produktu lub usługi w sieci, a 88 proc. kupiło produkt przez internet. Świadomi i dojrzali przedstawiciele pokolenia baby boomers to zdecydowanie rosnąca grupa e-konsumentów, którą marki niektórych branż już dostrzegli – mówi Michał Giera, Mobiem Polska.
Era oldvertisingu, czyli Silversi w reklamie
Kilka lat temu poruszenie wywołała kampania jednej z polskich marek modowych, która zaprosiła do udziału Helenę Norowicz, ponad 80-letnią aktorkę i modelkę. W ten sposób rozpoczęła się era oldvertaisingu w Polsce. Globalne brandy takie jak Zalando, Allegro, Dove czy L’oreal nie boją się angażować przedstawicieli pokolenia Silver do promowania swoich produktów i marek. W kampaniach reklamowych odchodzą od stereotypowego wykorzystywania wizerunku seniorów. Pokazują ich jako ludzi aktywnych, zaangażowanych, chcących się rozwijać. Ponadto w mediach społecznościowych rośnie grono tzw. Silver Influencerów. Na jednej z platform dziennie publikowanych jest ponad 13 tys. postów z hashtagiem „silver power”. Doskonałym przykładem działających w social mediach infuencerów po 50 są: Elwira Kołodziejczyk, Ela Hübner oraz Jan Adamski.
Od lat współpracuję z jedną z topowych marek modowych, ale również dostaję propozycje niezwiązane z modą, jak np. producentów alkoholi czy banków. Korzystanie z urządzeń mobilnych to codzienność każdego blogera – mówi Jan Adamski, autor bloga o stylu i modzie męskiej
Postęp technologiczny idzie razem ze mną i odkąd pojawił się na rynku pierwszy komputer, odtąd jestem zainteresowana wszystkimi urządzeniami – telefonami czy nowymi oprogramowaniami np. do księgowości. Mam na myśli również banki, karty. Taki jest teraz świat i trzeba się do niego dostosować, wiek tu nie ma nic do rzeczy. Jeśli chodzi o rozrywkę to gram w gry mobilne, najczęściej logistyczne i coraz częściej w szachy – Elwira Kołodziejczyk.
Mam 55 lat, a z Internetu korzystam od dobrych kilkunastu. Z nowych technologii i mediów społecznościowych korzysta również wielu moich znajomych po 60, 70, a nawet w okolicach 80! Smartfona używam najczęściej do rozmów, smsów, korzystam z Whatsappa i innych aplikacji sklepowych – dodaje blogerka lifestylowa, Ela Hübner.
Przestrzeń mobilna oceniana jest przez ekspertów rynku e-commerce i marketingu jako jeden z najlepszych kanałów dotarcia do użytkowników i budowania zaangażowania konsumentów dla marek z wielu branż. Mówimy tutaj o aplikacjach mobilnych, których na co dzień używają klienci, w tym ci najstarsi internauci. Według prognoz do 2050 roku liczba przedstawicieli polskiego pokolenia Silver wzrośnie do 13,7 milionów, czyli do 40 proc. Na koniec 2018 roku mieliśmy już ponad 9,5 miliona Polaków w wieku 60 lat i więcej. To znaczy, że blisko 25 proc., czyli ¼, jest w tej grupie wiekowej. A za około 20 lat już blisko 1/3 polskich obywateli będzie po 60-tce. Z tą różnicą, że będą oni jeszcze bardziej świadomymi użytkownikami świata online niż do tej pory. Jest zatem o co walczyć, jeśli chodzi o zaangażowanie marek wśród „srebrnowłosych” klientów, którzy poszukują przyjemnej rozrywki w internecie, coraz częściej sięgając między innymi po aplikacje i gry mobilne – podsumowuje Michał Giera, Mobiem Polska.
Silversi w świecie online
Baby boomersi przyzwyczajeni są do tradycyjnych form przekazu, przede wszystkim swoją uwagę skupiają na telewizji, natomiast jak wskazują badania przedstawiciele tej grupy wiekowej, coraz odważniej korzystają z nowych technologii, urządzeń mobilnych, mediów społecznościowych oraz platform zakupowych. To część populacji będąca dojrzałymi konsumentami, która jest gotowa wydać pieniądze w sieci, jest dostępna w kanałach społecznościowych i korzysta z bankowości elektronicznej.
Ten trend widzimy również w naszej branży. Coraz więcej osób po 60. roku życia zostaje „klientami” pośredników finansowych. Dane demograficzne pokazują, że na emeryturze żyjemy dziś 20, nawet 30 lat, a to oznacza, że niektórzy Silversi poszukują dodatkowych źródeł finansowania, by realizować swoje marzenia, na które mają czas dopiero właśnie na emeryturze. Można powiedzieć nawet więcej – osoba ze starszego pokolenia doskonale radząca sobie w świecie bankowości elektronicznej, np. potrafiąca wykonać podstawowe transakcje płatnicze online to obecnie „normalny” widok. Dziś osoby w wieku 60, 70 lat zupełnie nie przypominają naszych dziadków. Chcą być na bieżąco z technologią i z tym, co dzieje się w cyberprzestrzeni. Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że na pokoleniu Silver pewne zachowania dodatkowo wymusiła również pandemia. W czasie korona-kryzysu Internet stał się jedynym tak szerokim oknem na świat. Także w kwestii finansów osobistych – zauważa Leszek Zięba, ekspert Związku Firm Pośrednictwa Finansowego, mFinanse.
Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej przytacza wyniki badań, które pokazują, że w grupie wiekowej 55-75 lat 85 proc. ludzi korzysta z poczty, 70 proc. z usług bankowych online, a 65 proc. badanych porównuje ceny w wyszukiwarce internetowej.
Silverzy to coraz bardziej świadomi użytkownicy internetu i urządzeń mobilnych, którzy coraz częściej korzystają z narzędzi mobilnych i aplikacji. Według AdColony aż 41 proc. osób w wieku 55-64 lat używa swoich urządzeń mobilnych jako drugiego ekranu i spodziewamy się, że ten udział będzie wzrastał wraz z przyzwyczajeniem Silversów do wielozadaniowości z mediami. Pokolenie baby boomers obecne jest w mediach społecznościowych, robi zakupy online i gra w gry mobilne. Z pewnością warto uważnie śledzić jego rosnącą obecność w internecie i platformach rozrywkowych seniorów – komentuje Michał Giera, Mobiem Polska.