Counterpoint Research: Mobilne konsole zyskują na popularności.

Gry to potężny rynek, a zróżnicowanie wśród urządzeń, na których gramy, jest wyraźne. Dziś to nie tylko pecet, smartfon, tablet czy podłączona do TV stacjonarna konsola. Jak wynika z informacji zebranych przez Counterpoint Research, w 2021 roku chętnie sięgaliśmy po konsole mobilne. 

Mobilne konsole nie są nową koncepcją. Chyba każdy wychowany w Polsce lat 90 pamięta doskonale charakterystyczne „ruskie gameboye” czyli proste gry z łapaniem jajek. Poniekąd można je określić właśnie mianem mobilnej konsoli. Oryginalny GameBoy nigdy nie osiągnął u nas dużej popularności, ale w Azji i świecie Zachodu – owszem. Polscy gracze zapewne nieźle pamiętają też mobilną konsolę Sony PSP (PlayStation Portable) sprzedaną na świecie w liczbie 73 milionów sztuk. Niemałym sukcesem jest także kilka rozwiązań Nintendo, od DS’a po Switcha.

Dlaczego urządzenia przenośne znów zyskują na popularności w czasach domowych konsol i gamingowych PC? To, jak się okazuje, złożony zestaw czynników. Najważniejsze z nich to wygoda grania mobilnego, oraz czynnik… ekonomiczny. Mobilne konsole są, w gruncie rzeczy, dość tanie (jeśli porównamy je z „dużymi” konsolami, a szczególnie z gamingowymi PC).

Porównanie nowej wersji Nintendo Switch i Valve SteamDeck wypada korzystnie na rzecz konsoli twórców Steam, ale podzespoły to nie wszystko – SteamDeck jest np. wyraźnie cięższy (fot. Counterpoint Research)

O popularności mobilnych konsol świadczy fakt, że, nie najmłodszy już przecież Nintendo Switch był najczęściej sprzedawaną konsolą na świecie w 2021 roku z około 25 milionami sztuk. Pewna pomocą w tym rekordzie było zapewne poszerzenie rodziny Switch o model z  ekranem OLED, mocniejszą stacją dokującą z portem LAN i większą pamięcią masową. Te technologiczne usprawnienia nie objęły wprawdzie wewnętrznego SoC, któremu nieraz ewidentnie brakuje mocy, ale i tak pozwoliły podbić nieco popularność konsoli. Jak podaje Counterpoint Research, kolejną nową funkcją, która będzie potrzebna by nadal zachować atrakcyjność urządzenia, będzie zdolność do radzenia sobie z tzw. cloud gamingiem, ponieważ wielu twórców gier będzie z czasem chętnie korzystało z tego typu rozwiązań.

Według Counterpoint Research, Valve Steam Deck jest swoistym nowym wzmocnieniem rynku mobile-gaming. Siłą tego przenośnego komputera będzie zbliżenie wrażeń użytkownika do komputera, przy zachowaniu formy mobilnej konsoli. To, oczywiście, związane jest z pewnymi kompromisami, jak niższa rozdzielczość i ograniczona lista wspieranych tytułów. Zdaniem analityków, aby odnieść sukces na rynku gier, Valve Steam Deck i następcy będą musieli zaspokoić bardziej niszowy rynek, który wymaga lepszych podzespołów sprzętowych. Zdaniem analityków, następnym krokiem będzie udostępnienie szerszego zakresu gier w formacie dopasowanym do specyficznej formy urządzenia i jego mocy obliczeniowej.

 

Czego potrzebuje dziś reseller? Ingram Micro odpowiada w najlepszy możliwy sposób, robiąc krok dalej!