Critical Communications World 2022: relacja z wydarzenia.
W dniach 21-23 czerwca 2022 odbyła się konferencja Critical Communications World. Tegoroczna edycja miała miejsce w czasie, w którym coraz silniej uzmysławiamy sobie znaczenie jakie komunikacja krytyczna ma dla całych społeczeństw.
Critical Communications World (CCW) jest wydarzeniem „wędrującym”. W tym roku odbyło się w Wiedniu, gdzie miałem okazję dotrzeć dzięki uprzejmości Motoroli. Amerykańska firma była jednocześnie jednym z czołowych wystawców i sponsorów wydarzenia. Trudno się zresztą dziwić, skoro w obszarze komunikacji krytycznej jest to prawdziwy gigant i jeden ze światowych liderów.
Komunikacja, ale jaka?
Wyjaśnijmy najpierw rzecz zupełnie podstawową – czym jest komunikacja krytyczna? Chodzi o metody komunikacji wykorzystywane przez służby publiczne, wojsko, policję, straż pożarną, ale też najważniejsze elementy tzw. smart cities.
Naturalnie, w głowie laika urodzi się pytanie: „czy te instytucje nie mogą korzystać z telefonii komórkowej?” Mogą i korzystają. Ale nie powinny polegać na niej zbyt mocno. Posłużę się przykładem, który dobrze zrozumieją stali bywalcy wydarzeń masowych (np. koncertów czy meczy). Każdy, kto bywał w takim miejscu wie, jak wówczas działa łączność 4G/LTE. Nawet dodzwonienie się gdziekolwiek bywa trudne. Wynika to z przeciążenia stacji bazowych operatorów telekomunikacyjnych, które mają ograniczenia dotyczące jednocześnie aktywnych urządzeń klienckich. Dobrym przykładem z moich ostatnich kilku tygodni był Pyrkon – największy w Polsce Festiwal Fantastyki. Na obszarze poznanskich MTP zgromadziło się ponad 50 tys. uczestników, a próba wysłania zdjęcia przez Messengera oznaczała około… 15 minut czekania.
Wyobraźcie sobie, że w trakcie takiego eventu następuje coś, co wymaga interwencji służb np. dochodzi do zamachu terrorystycznego. Nagle każdy musi skorzystać z telefonu. Dzwonią znajomi, zaniepokojona rodzina. Pojawia się ruch, którego stacje bazowe nie będą w stanie udźwignąć. Służby, dla których komunikacja jest kluczowa, nie mogą w takich warunkach polegać na „zwykłych” komórkach. Policja czy straż pożarna muszą mieć możliwość by prowadzić swoje działania bez utrudnień. To właśnie rola obszaru komunikacji krytycznej.
Już nie „radio dziadka”
Przyznaję, nie jest to obszar, który znałbym dobrze. Mając niezłe pojęcie na temat rozwiązań telekomunikacyjnych wykorzystywanych na co dzień przez biznes i konsumentów, nie zastanawiałem się szczególnie nad zmianami w obszarze telekomunikacji krytycznej.
To podejście, nieco niesprawiedliwe, wynika zapewne z tego, że rozwiązania tego typu nigdy nie sprawiały wrażenia rozwijających się szczególnie szybko. Sprzęt używany np. przez policję od dekad wyglądał na tyle podobnie, że zmiany mogły przejść niezauważone jeśli się ich dokładnie nie śledzi. „Krótkofalówki” posiadane i używane przez służby wyglądały nieco jak relikty technologicznej przeszłości.
Dlatego też Motorola zaskoczyła mnie podczas CCW 2022, wprowadzając MXM7000, innowacyjne rozwiązanie do komunikacji krytycznej, które takie właśnie stare „krótkofalówki” może zastąpić. MXM7000 integruje komunikację głosową i transmisję danych TETRA i 4G LTE w solidnej i bezpiecznej platformie. To poleganie na dwóch różnych systemach komunikacji oznacza większą elastyczność, a więc i skuteczność komunikacji w różnych sytuacjach dla organizacji bezpieczeństwa publicznego, gdziekolwiek się znajdują.
Moją uwagę MXM7000 zwróciła także dlatego, że jest to urządzenie, które prezentuje się nowocześnie. Mimo wzmocnionej, solidnej formy, nie pozostawiającej wątpliwości, co do zastosowania urządzenia, MXM7000 prezentuje się… ładnie. Przypomina smartfon klasy rugged, któremu domontowano dodatkowe pokrętła, przyciski i antenę.
Obecność sterowanie innego niż dotykowe pozostaje tu ważne ze względu na charakter zastosowań. Ze smartfonem urządzenie ma jednak nieco wspólnego, bo, pomimo iż wykorzystuje odporną, stosowaną w komunikacji krytycznej łączność TETRA, to posiada także modem 4G/LTE. Podobnie jak większość smartfonów, korzysta z Androida… przy czym nie ma tu usług Google Mobile Services, co sprawia, że nie ma też dostępu do sklepu Google Play. I dobrze. Zastosowanie popularnego systemu daje stosującym urządzenie instytucjom możliwość stwoerzenia własnych aplikacji, ale bez ryzyka, że funkcjonariusze będą instalowali na swoich MXM7000 niepewne programy.
Menedżer produktu Motorola Solutions, Stuart Longley, powiedział, że MXM7000 został zaprojektowany, aby zapewnić służbom ratowniczym i siłom obronnym elastyczność umożliwiającą dostosowanie się do każdej sytuacji:
„Organizacje zajmujące się bezpieczeństwem publicznym codziennie borykają się z trudnymi i nieprzewidywalnymi sytuacjami i potrzebują technologii do pracy w elastyczny i praktyczny sposób, aby usprawnić i uprościć sposób pracy, jednocześnie zapewniając im bezpieczeństwo” – powiedział Longley – „Model MXM7000 może być używany jako samochodowy węzeł komunikacyjny do łączenia ze sobą wielu urządzeń, w tym noszonych na ciele kamer wideo, smartfonów i tabletów. Zapewnia również odporność i niezawodność, jakich agencje bezpieczeństwa publicznego oczekują od standardu TETRA, dając im pewność by zabrać ze sobą ich kluczową komunikację w dowolnym miejscu”
Samochód jako centrum komunikacji
Motorola Solutions pokazała na CCW 2022 urządzenie o podobnej nazwie, ale nieco innym zastosowaniu. MXP7000 to urządzenie do komunikacji o znaczeniu krytycznym typu „all-in-one”, które łączy komunikację głosową i transmisję danych TETRA i 4G LTE. Urządzenie może również obsługiwać szerokopasmowe Push-to-Talk (PTT) i udostępnianie wideo za pośrednictwem WAVE PTX, niezależnej od operatora szerokopasmowej usługi PTT. Do pierwszych użytkowników tego rozwiązania należy m.in. niemiecka Bundeswehra.
MXP7000 ma formę skrzynki wielkości samochodowego radia (i tak też jest instalowane). Urządzenie zapewnia służbom wszechstronny dostęp do komunikacji głosowej i transmisji danych, czyniąc z samochodu mobilną stację łączności. Podobnie jak osobiste MXM7000, „samochodowy” MXP7000 ma możliwość instalacji aplikacji napisanych dla Androida. Daje to większą elastyczność korzystającym z rozwiązania Motoroli instytucjom: łatwe udostępnianie informacji, takich jak wideo, między osobami w terenie, przy zachowaniu bezpieczeństwa transmisji, to przydatna rzecz np. dla policji.
Czujne oko AI
Motorola Solutions kojarzy się wprawdzie przede wszystkim z komunikacją głosową, ale od dłuższego czasu jest to jedynie część działalności firmy. Zgodnie ze współczesnymi trendami, firma skupia się także na komunikacji audiowizualnej, która jest cennym dodatkiem także w obszarze rozwiązań dla służb dbających o stan bezpieczeństwa publicznego.
Jedną z nowości zaprezentowanych przez Motorolę w Wiedniu była kamera L6Q. Jej niewielkie gabaryty i sprytny system mocowania sprawiają, że do zainstalowania tego urządzenia np. na drogowej latarni nie potrzeba eksperta. Ba, nie potrzeba nawet wiertarki – L6Q można bowiem zamocować nawet na tzw. trytki (inaczej zipy). Co potrafi niepozorna kamera Motoroli?
L6Q może dokładnie skanować pojazdy poruszające się z prędkością do 120 km/h i do 23 metrów. Posiada m.in. zintegrowany sensor na podczerwień (IR) oraz nowe czujniki działające w słabym oświetleniu.
Jej zadaniem jest m.in. rozpoznawanie tablic rejestracyjnych przejeżdżających pojazdów – rzecz niezwykle przydatna w pracy policji, czy to przy okazji porwań, poszukiwania zaginionych pojazdów czy ścigania niebezpiecznych przestępców… lub łatwiejszej inwigilacji np. niewygodnych dla władzy osób. Zautomatyzowane narzędzia nadzoru zawsze rodzą pytania o etykę stosowania technologii, i m.in. o to pytałem w rozmowie, którą opublikujemy już niedługo, Paula Steinberga, pełniącego funkcję senior vice president of technology w Motorola Solutions.
Realni użytkownicy mają głos
Na targowych stoiskach i w prezentacjach wszystko wygląda znakomicie, ale to użytkownicy ostatecznie wystawiają ocenę wszelkim rozwiązaniom technicznym. Nie inaczej jest też w przypadku rozwiązań komunikacji krytycznej. Wśród spotkań i wystąpień organizowanych w ramach CCW 2022 miały miejsce także panele dyskusyjne z przedstawicielami instytucji, które na co dzień z takim sprzętem pracują.
W jednej z rozmów na temat złożoności wyzwań związanych z komunikacją krytyczną wzięli udział: Martin Gallagher ze szkockiej policji, Gavin Chambers – Assistant Chief Officer w Bedfordshire Fire & Rescue Service oraz Paul Steinberg – senior vice president of technology w Motorola Solutions. Rozmowa dotyczyła m.in. trendów w obszarze CC, a rozmówcy pozostawali zgodni w ocenie, że chociaż przyszłość nadal bazować będzie na przekazie głosowym, jako szybkim i dostatecznie precyzyjnym, to wzrastać będzie znaczenie wideo jako nośnika dodatkowych informacji. Jednocześnie dla skutecznych działań dużych zespołów, gdzie kluczowe znaczenie ma łącząca „baza” (punkt dowodzenia), coraz częściej będzie ona realizowana za pomocą chmury.
Prosto w chmurę
To właśnie chmura ma tu fundamentalne znaczenie i jest wyraźnie zarysowanym trenem. Wiele obliczeń na potrzeby różnego rodzaju rozwiązań z obszaru CC obejmuje np. skomplikowane elementu uczenia maszynowego i wizji maszynowej (jak choćby wspomniana kamera L6Q). Dlatego też przeniesienie tych obliczeń do chmury jest, w wielu przypadkach, zrozumiałym rozwiązaniem.
Stąd też łatwo zrozumieć dążenie stojące za nową usługą Motorola Solutions o nazwie Critical Connect. Jest to elastyczna usługa komunikacyjna opartą na chmurze, która umożliwia bezproblemową wymianę głosu i danych. Critical Connect eliminuje bariery między różnymi sieciami komunikacyjnymi, ułatwiając służbom ratowniczym współpracę i koordynację reakcji na ważne zdarzenia, między różnymi agencjami, zespołami i ponad granicami.
Critical Connect zapewnia użytkującą system instytucjom prostą w obsłudze, ale złożoną wewnętrznie komunikację łączącą różnego rodzaju metody komunikacji, w tym naziemne mobilne sieci radiowe: m.in. TETRA, APCO P25 i sieci szerokopasmowe. Takie zintegrowane podejście zapewnia personelowi dyspozytorni lepszą kontrolę nad sytuacją, dane o lokalizacji i statusie funkcjonariuszy w terenie. Ponieważ całość jest usługą w formie chmury, szybkość wdrożenia i możliwości skalowania są nieporównywalnie lepsze niż w tradycyjnych modelach. W kwestii bezpieczeństwa komunikacji Motorola nie poszła na komprmisy i Critical Connect wykorzystuje szyfrowanie end-to-end. Szczególnie ważne jest, że Critical Connect daje możliwość współpracy i wzajemnej komunikacji zespołom z różnych krajów:
„W miarę ewolucji zagrożeń bezpieczeństwa różne agencje bezpieczeństwa publicznego potrzebują odpowiedniej platformy technologicznej, aby ułatwić im komunikację, współpracę i udostępnianie informacji” — powiedział Tim Clark, dyrektor ds. strategii w Motorola Solutions – „W przeciwieństwie do prywatnych sieci komunikacyjnych, które są zwykle wdrażane w celu obsługi jednej agencji bezpieczeństwa publicznego w ramach jednej jurysdykcji, Critical Connect tworzy skuteczny i niezawodny sposób na natychmiastowe łączenie się zespołów między granicami i agencjami, niezależnie od obszaru zasięgu, w którym działają, lub sieci lub urządzenia komunikacyjne, z których korzystają”.
Komunikacja w służbie bezpieczeństwa
Na Critical Communications World 2022 pokazano wiele nowoczesnych rozwiązań z zakresu komunikacji krytycznej, ale też nadzoru zautomatyzowanego czy robotyki. To ostatnie może zaskakiwać, ale przecież do obecności robotów wyposażonych np. w systemy rozpoznawania obrazu, pełniące rolę mobilnych kamer czy pomocy dla żywych funkcjonariuszy.
Kluczową rolę grały jednak systemy mniej futurystyczne, bardzie, być może, przyziemne, ale szeroko wykorzystywane przez służby już dziś., Wszelkiego rodzaju urządzenia komunikacyjne, od infrastrukturalnych, po indywidualne.