Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Cyberataku w ostatnich 5 latach mogło doświadczyć nawet 88% firm w Polsce

Jak pokazuje raport „Cyberportret polskiego biznesu” przygotowany przez ESET i Dagma Bezpieczeństwo IT, 34% badanych firm deklaruje, że w ostatnim roku napotkało zagrożenie w postaci ataków phishingowych. 

Phishing polega na podszywaniu się pod zaufane instytucje, osoby czy firmy w celu wyłudzenia poufnych informacji, takich jak hasła czy dane karty płatniczej. Najczęściej ataki przypuszczane są drogą mailową, poprzez SMSy lub fałszywe witryny internetowe.

W wielu polskich firmach istnieje paląca potrzeba zwiększenia inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci wskazują, że najważniejsze obszary, które wymagają doinwestowania, to szkolenia dla pracowników (to zdanie 48% specjalistów), monitorowanie i reagowanie na incydenty zgłaszane z wielu źródeł (37%) i ochrona sieci (36%).

„Realnie ta liczba może być większa. Phishing jest tak popularną metodą przestępczą, że przywykliśmy do niego, podobnie jak np. do banerów reklamowych na stronach internetowych, i przestaliśmy zwracać na niego uwagę. Myślę, że śmiało możemy mówić już o 'ślepocie phishingowej’. Prawdopodobnie każdy z nas dostaje kilka razy w tygodniu maile, które są próbą wyłudzenia danych. Co więcej, dostajemy też tego rodzaju SMS-y i telefony. Kłopot polega na tym, że przestaliśmy traktować takie próby jako poważne zagrożenie. Jednak cyberprzestępcy wciąż korzystają z tych metod z prostego powodu: one nadal są skuteczne. Przy zalewie maili, SMS-ów, wiadomości w komunikatorach i powiadomień push, jest naprawdę duża szansa, że się pomylimy i za którymś razem ujawnimy przestępcom swoje dane. W takiej sytuacji narażamy na niebezpieczeństwo nie tylko siebie, ale również naszego pracodawcę” – jak podkreślił przytaczany w komunikacie Kamil Sadkowski, analityk laboratorium antywirusowego ESET.

Drugim jeśli chodzi o najczęściej spotykane rodzaje zagrożenia, są ataki na sieci Wi-Fi. W związku z tym, że sami użytkownicy mają wpływ na bezpieczeństwo, bardzo duża część firm posiada osobne sieci dla gości i pracowników.

Z kolei 19% badanych odpowiedziało, że ich firma w ciągu ostatniego roku została zaatakowana za pośrednictwem złośliwego oprogramowania umożliwiającego cyberprzestępcom np. kradzież danych, śledzenie aktywności lub instalację dodatkowego złośliwego oprogramowania. Zainfekowanie trojanem może w konsekwencji prowadzić do ataku typu ransomware, który potencjalnie może spowodować bardzo poważne straty dla przedsiębiorstw, uwydatniono w raporcie.

Z badania można wysnuć wniosek, że wiele firm padło również ofiarami ataku DDoS (Distributed Denial of Service). Ten typ ataku polega na przeciążeniu serwera lub sieci ogromną liczbą żądań z wielu urządzeń, często zainfekowanych, co prowadzi do zakłócenia lub całkowitego uniemożliwienia dostępu do usług.

„Jak pokazują nasze dane, ale i codzienne obserwacje, cyberprzestępczość przestała być ciekawostką. To wyzwanie, z którym codziennie musi radzić sobie każda firma. Aż 39% specjalistów do spraw cyberbezpieczeństwa twierdzi, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosła liczba cyberataków na ich firmę. 26% obawia się dodatkowych kosztów, które wiążą się z tą sytuacją. Jednak takie wydatki zawsze procentują. To tak jak z ubezpieczeniem dla podróżnych – podczas większości wyjazdów nie wydarzy się nic, co będzie wymagało skorzystania z tego produktu, jednak nawet jednorazowe wydarzenie może przynieść nam ogromne straty finansowe, jeśli nie zabezpieczymy się z wyprzedzaniem” – stwierdził Sadkowski.