Cyfryzacja MŚP najczęściej wskazywaną zmianą spodowaną pandemią, wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”
Korzystanie z technologii w czasie pandemii koronawirusa zwiększyło 65% małych i średnich przedsiębiorstw, a 69% chce ten stan utrzymać w przyszłości, wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. To najczęściej wskazywana zmiana, jaką spowodował kryzys wywołany koronawirusem.
„Co ciekawe, najstarsi przedsiębiorcy częściej zamierzają przyspieszyć technologicznie w ciągu najbliższych 5 lat (pokolenie X – 74%, pokolenie BB – 78%), wśród młodszych ten kierunek był obligatoryjny już wcześniej (46% przedstawicieli pokolenia Z). Pandemia w największym stopniu wpłynęła na rozwój technologiczny największych uczestników sektora MŚP. 86% firm średnich i 59% mikro zamierza dalej digitalizować swoją działalność. Średnie przedsiębiorstwa mają zdecydowanie większy kapitał ludzki oraz kompetencje i narzędzia do efektywniejszego wdrażania cyfryzacji, dlatego mogą one usprawnić najwięcej swoich procesów dzięki technologii” – czytamy w komunikacie.
Sztuczna inteligencja wchodzi w skład klastra technologicznego, który tworzą m.in. 5G, chmura, data management czy internet rzeczy. W MSP bardzo często brakuje świadomości wykorzystania AI, jednak w perspektywie najbliższych 5 lat to znaczenie sztucznej inteligencji najbardziej wzrośnie. Dziś korzysta z niej 15% MSP, za 5 lat planuje ponad połowa (53%). Im większa firma, tym widzi większy potencjał w wykorzystaniu AI (mikro – 45%, małe – 53%, a średnie – 59%), podano również.
Obecnie największym branżowym beneficjentem rozwiązań opartych o AI są firmy logistyczne – wśród nich co czwarta rozwija się przy udziale sztucznej inteligencji (25%). W perspektywie kolejnych lat duży potencjał tej technologii również widzi logistyka (55%), jeszcze większy – handel i produkcja (po 61% wskazań).
„Leasing jest najczęściej wskazywana forma dostępu do aktywów wśród przedsiębiorców – przynajmniej raz miało z nim do czynienia 8 na 10 przedstawicieli sektora MSP. I w opinii zdecydowanej większości (87%) w perspektywie kolejnych 5 lat rola tego narzędzia finansowania jeszcze wzrośnie. […] W najbliższych latach na efektywność biznesowa firm leasingowych największy wpływ będzie miała cyfryzacja. Tego oczekują także sami leasingobiorcy, którzy nie obawiają się zaawansowanych technologicznie narzędzi obsługowych i sprzedażowych. […] Ich możliwości, zastosowanie, a przede wszystkim dokonanie konfiguracji w dowolnym miejscu i czasie powodują, że mają duże grono entuzjastów w sektorze MSP. Dziś z konfiguratorów produktów finansowych korzysta już co czwarty badany przedsiębiorca (23%). W perspektywie 5 lat zamierza korzystać z nich ponad połowa badanych (59%)” – czytamy dalej.
Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole.