Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Czas na mikro-personalizację oferty w bankach – ITMAGINATION zrealizował właśnie projekt wykorzystujący analitykę danych do indywidualizowania usług finansowych.

Szybka decyzja o przyznaniu kredytu, pomoc w planowaniu wydatków, indywidualne promocje i zniżki oferowane w czasie wizyty w galerii handlowej czy kinie – taką mikro-personalizację oferty produktowej dla klientów banków zapewnia analityka behawioralna, wykorzystująca big data i sztuczną inteligencję. ITMAGINATION zrealizował właśnie na polskim rynku jeden z takich projektów wykorzystujących analitykę danych do indywidualizowania usług finansowych. Rozwiązanie opracowane na rzecz klienta firmy zwiększa skuteczność akcji kredytowej i działań marketingowych, a konsumentom zapewni lepszą obsługę.

 

Aby skutecznie walczyć o lojalność klientów, banki dziś muszą rozumieć, kiedy i jak klienci korzystają ze swoich pieniędzy oraz co kieruje ich decyzjami. Sami klienci spodziewają się po bankach już nie tylko wygodnych systemów bankowości elektronicznej, szybkich płatności w aplikacji mobilnej, możliwości załatwienia 100 proc. czynności w banku online, czy uprzejmej obsługi w oddziale, ale też o wiele bardziej zaawansowanych usług.

 

Jak pokazują dane McKinsey, współczesny konsument od swojego banku oczekuje na przykład rekomendacji produktów dopasowanych do potrzeb w sposób, jaki jemu samemu nie przyszedłby do głowy (np. produkty komplementarne do wcześniej kupowanych). Zależy mu też na informacji o możliwości okazyjnego zakupu „tu i teraz” (np. promocja na kwiaty w dzień rocznicy ślubu), przypominaniu o sprawach, które można łatwo przeoczyć (np. informacja, że pojawiła się nowa linia wcześniej używanych perfum) czy personalizacji łączącej doświadczenia online i offline (np. oferta butów do biegania dla osoby, która niedawno biegła w maratonie).

 

Z perspektywy technologicznej oznacza to konieczność analizowania w czasie rzeczywistym ogromnych ilości danych o klientach, pochodzących z różnych źródeł i wykorzystania inteligentnych algorytmów do tworzenia prognoz zachowań i rekomendacji NBA (next best action) i NBO (next best offer). Takie możliwości daje bankom umiejętne wykorzystanie analityki behawioralnej opartej o big data i sztuczną inteligencję (AI).

 

Celem projektu było zapoznanie się z każdym z klientów banku, ich aktywnością w sferze finansów osobistych, potrzebami i preferencjami oraz usprawnienie współpracy w obszarze świadczonych przez bank usług. Dzięki projektowi zrealizowanemu z ITMAGINATION bank może dziś przygotowywać w zautomatyzowany sposób, wykorzystując uczenie maszynowe, indywidualne oferty i promocje dla swoich klientów. Z drugiej strony skuteczniej zarządza ryzykiem kredytowym, wykorzystując modele predykcyjne tworzone na podstawie zanonimizowanych danych o aktywnościach poszczególnych osób, które prognozują tak ważne zmienne, jak np. ocena wiarygodności klienta czy ryzyko nieregularności w spłacie kredytu.

 

„Dziś konkurencja pomiędzy bankami toczy się o jak największą grupę czynności, które klient może dokonać za pomocą jednej aplikacji mobilnej, a co za tym idzie o jej jak największą użyteczność i przydatność dla danej osoby w codziennym życiu. Analizy zachowań konsumenta w czasie rzeczywistym w systemach, takich jak opracowany przez nas Behaviolytics®, umożliwiają bankom przygotowanie najlepszej oferty dopasowanej do realnych i aktualnych potrzeb klienta. – wyjaśnia Adam J. Kępa, VP, Head of Growth w ITMAGINATION.Dzięki wykorzystaniu zbiorów big data bank jest w stanie przeprocesować ogromną liczbę danych w bardzo krótkim czasie, co rozwiązuje problemy, takie jak długie oczekiwania na decyzję o przyznaniu lub odmowie kredytu czy zaproponowanie klientowi najlepszego dla niego narzędzia finansowania.”

 

Co w praktyce może oznaczać wykorzystanie big data i AI dla klienta? Wyobraźmy sobie, że bank jest w stanie poinformować nas, że przepłacamy za niektóre usługi i podpowiedzieć, jak możemy oszczędzić część swoich pieniędzy. Przykładowo, gdy opłaty za telefon przekraczają średnią dla grupy wiekowej danego użytkownika, bank zaproponuje mu renegocjację umowy lub skorzystanie z usług innego operatora. Dodatkowo, dzięki możliwości podpowiadania narzędzia finansowego – do konkretnych sytuacji i potrzeb – bank może daną osobę w czasie rzeczywistym wspierać w zarządzaniu finansami. Przykładowo, na podstawie dokonywanych regularnie przez klienta płatności, aplikacja mobilna powiadomi go o nadchodzących opłatach kilka dni wcześniej, zanim potrzebne na nie pieniądze zostaną wydane w inny sposób. Albo bank podpowie nam, czy w świetle planowanych w najbliższym czasie wydatków, do opłacenia biletu na wakacje lepiej wykorzystać saldo bieżące z konta czy kartę kredytową.

 

„Analityka behawioralna daje również zupełnie nowe możliwości oferowania klientom specjalnych promocji czy rabatów. Oferta zniżki na bilet do kina kierowana do wszystkich klientów w całej Polsce to w świetle aktualnych możliwości technologicznych anachronizm. Dziś ofertę specjalną na bilety do kina miłośnik tej rozrywki otrzyma np. w trakcie wizyty w centrum handlowym w sobotnie popołudnie. – Wyobraźmy sobie, że spacerujemy po galerii handlowej. Aplikacja mobilna banku, identyfikując naszą lokalizację, informuje nas o zniżce, którą bank oferuje tego dnia w wybranym sklepie pod warunkiem, np. płatności kartą. Podobnie klient, który niedawno sprawdzał w Internecie ceny telewizorów, otrzymuje od banku ofertę niskooprocentowanego kredytu gotówkowego na zakup towarów RTV i AGD. A osoba, która regularnie płaciła kartą za bilety do kina, dostanie kupon umożliwiający jeszcze tego samego dnia obejrzenie najnowszej premiery ze zniżką.” – tłumaczy Adam J. Kępa.

 

Dla banków big data i sztuczna inteligencja w analizie behawioralnej oznaczają efektywne i realne prognozy zachowań klientów, precyzyjną ocenę ryzyka kredytowego i wiarygodności oraz lepsze zarządzanie relacjami z nimi. Właściwe podpowiedzi finansowania w optymalnym czasie umożliwiają im zwiększenie lojalności klientów wobec marki oraz skuteczniejsze cross-selling i up-selling, np. w oferowaniu kredytów.