Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Czuwanie nad cyberbezpieczeństwem po 24 lutego przestało być tylko domeną wąskiej grupy specjalistów, ocenili eksperci podczas CEE Digital Summit w Warszawie.

Napaść Rosji na Ukrainę w lutym tego roku na zawsze zmieniła podejście do cyberbezpieczeństwa. Wojna rozgrywa się również w cyberprzestrzeni, a wspólne bezpieczeństwo zależy już nie od wąskiej grupy specjalistów IT lecz od indywidualnych działań internautów – ocenili eksperci branży technologicznej z Europy Środkowo-Wschodniej podczas CEE Digital Summit w Warszawie.

– Niestety, ale bezpieczeństwo przestało być sprawą oczywistą. Ukraina zdała sobie z tego sprawę. Osiem lat to bardzo długi okres. W tym czasie wymienialiśmy się doświadczeniami z naszymi partnerami. A wymiana to potężne narzędzie do budowania odpornego systemu, który może chronić całe społeczności – mówił podczas debaty o cyberbezpieczeństwie w kontekście aneksji Krymu przez Rosję w 2014 r.  dyrektor ds. innowacji w Infopulse, członek zarządu Stowarzyszenia IT Ukraina, Jan Keil. Jak podkreślił, w obecnych czasach należy „budować platformy, które łączą społeczności i umożliwiają wymianę wiedzy i wzajemnego wsparcia”.

Z Keilem zgodził się Dyrektor Regionalnego Centrum Obrony Cyfrowej w Kownie, Romuladas Petkevicius. – Przestrzeń cyfrowa zmieniła się nieodwracalnie. Platformy umożliwiające współpracę w zakresie cyberbezpieczeństwa zostały już stworzone w naszym regionie, ale muszą być szerzej rozpowszechnione i częściej używane – ocenił.

 

Cyfrowe bezpieczeństwo wspólną domeną wszystkich

W swoim wystąpieniu Jan Keil zwrócił uwagę, że obecnie wojny toczą się także na froncie cyfrowym. W podobnym tonie wypowiedział się  Robert Bogdanffy, dyrektor ds. publicznych, w rumuńskiej organizacji ANIS Romania, która zrzesza przedstawiciel IT. – Od momentu wybuchu wojny nauczyliśmy się wielu rzeczy. Uważam, że nie możemy dłużej postrzegać cyberbezpieczeństwa jako dziedziny zastrzeżonej dla wąskiej grupy specjalistów. Dzisiaj wiemy jak ważna jest współpraca. Każdy z nas jest teraz odpowiedzialny za bezpieczeństwo cyfrowe – stwierdził.

Bogdanffy dodał, że chociaż „sektor prywatny w tym trudnym momencie zareagował bardzo dobrze, ale nie zwalnia nas to z obowiązku pozostania czujnym i wysiłków na rzecz wspólnego bezpieczeństwa”. – To jest przyszłość cyberbezpieczeństwa. Nie możemy ograniczać swojego postrzegania tej rzeczywistości. Musimy znać swoich sojuszników. Musimy myśleć o bezpieczeństwie cywilnym i militarnym jako jedności – mówił Bogdanffy.

 

Rola firm tech w cybernetycznej wojnie

Podczas panelu mówiono także o działaniach ze strony dużych spółek technologicznych. Przedstawiciel Google w regionie Europy Środkowo-Wschodniej ds. rozwiązań chmurowych, Michał Krasuski, przypomniał, że jego firma jest najczęściej atakowanym cyfrowo podmiotem na świecie. – Dlatego cyberbezpieczeństwo zawsze było naszym priorytetem, wojna w Ukrainie nie zmieniła więc naszego podejścia -powiedział. Jak podkreślił Krasuski, od początku wojny można obserwować znaczący wzrost ataków na ukraińskie kanały informacyjne.  – Uznaliśmy umożliwienie Ukraińcom dostępu do rzetelnych informacji jako nasz obowiązek. Dlatego zdecydowaliśmy o przeniesieniu tych adresów na naszą chmurę. W ten sposób ponad 200 ukraińskich portali informacyjnych jak również usługi rządowe są obecnie obsługiwane przez Google Cloud – mówił. Jak podkreślił, udowodniło to skuteczność i bezpieczeństwo technologii chmurowych.

– Chyba po raz pierwszy widzimy jak zagrożenia cyfrowe mogą wpływać na losy wojny, w tym jak oddziałowują na infrastrukturę krytyczną – podsumował Krasuski.

 

LG Tech Seminar 2022 – wydarzenie z ogromem wiedzy dla partnerów producenta.