Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Czy 2023 roku był najgorszym dla rynku smartfonów?

Smartfony w 2023 roku sprzedawały się… no cóż, słabo. Wiele wskazuje wręcz, że był to najsłabszy rok od dekady.

Według prognozy Smartphone 360 Global Smartphone Shipment Forecast firmy Counterpoint Research globalne dostawy smartfonów w 2023 r. spadną o 5% rok do roku, osiągając 1,2 miliarda sztuk, co stanowi najniższy poziom od prawie dekady. Oczekuje się jednak, że dostawy wzrosną o 3% r/r w IV kwartale 2023 r. i osiągną poziom 312 mln sztuk. Dostawy do Ameryki Północnej (NAM) i Europy pozostaną w stagnacji. Jednak Chinom i rynkom wschodzącym, takim jak Bliski Wschód i Afryka (MEA) oraz Indie, udało się przełamać spadki i odzyskać siły, stając się nowymi motorami wzrostu na rynku smartfonów począwszy od czwartego kwartału 2023 r.

Interesująca jest tu swoista sezonowość Apple. Zdaniem analityków, Apple odnotuje spadek liczby sprzedawanych sztuk smartfonów o 3% r/r w IV kwartale 2023 r., głównie ze względu na agresywną ekspansję Huawei w Chinach i przedłużające się opóźnienia w aktualizacjach smartfonów w Japonii. Apple będzie jednak próbował zrekompensować słabsze wyniki pod względem wolumenowym poprzez wzrost wartości dzięki lepszemu asortymentowi produktów. W IV kwartale 2022 r. udział wysyłek serii iPhone 14 Pro w całej serii iPhone 14 wyniósł 61%. Przewiduje się jednak, że w czwartym kwartale 2023 r. udział serii iPhone 15 Pro w serii iPhone 15 wzrośnie do 65%. To oznacza, że Apple może i sprzedaje mniej, ale droższych telefonów.

Zjawisko premiumizacji rynku smartfonów dostrzegamy także w Polsce. Wspomina o tym także czołowy konkurent Apple:

Inspirujące i innowacyjne spotkanie z partnerami! Samsung Channel Meeting 2023 – poznaliśmy najlepsze firmy partnerskie dywizji Mobile!