Czy AI zmieni zarządzanie? 64% liderów i liderek testuje GenAI, lecz tylko 15% korzysta na co dzień
Osoby pracujące na stanowiskach kierowniczych przewidują, że generatywna sztuczna inteligencja ułatwi wykonywanie około jednej trzeciej (32%) podstawowych zadań w ciągu najbliższego roku. Sześć na dziesięć osób na stanowiskach menedżerskich oraz większość pracujących w pozostałych rolach (71%) oczekuje, że w ciągu trzech lat charakter pracy wykonywanej na podstawowych stanowiskach, w różnych działach, będzie ewoluował – od tworzenia w kierunku weryfikowania wyników generowanych przez AI. Ponad trzy czwarte (78%) osób na stanowiskach menedżerskich i liderskich przewiduje, że generatywna sztuczna inteligencja wesprze ich w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji w ciągu kolejnych trzech lat. Ponad połowa z nich uważa, że stanowiska te będą zmierzać w kierunku większej specjalizacji.
Wpływ sztucznej inteligencji na kariery zawodowe od dawna budzi wiele dyskusji, a według raportu „Gen AI at work: Shaping the future of organizations” większość liderów i liderek biznesu przewiduje, iż role na poziomie podstawowym zyskają większą samodzielność i w ciągu najbliższych trzech lat przekształcą się w stanowiska menedżerskie pierwszej linii. W efekcie odsetek menedżerów i menedżerek w zespołach w różnych funkcjach może wzrosnąć z 44% do 53%. Co istotne, tylko 18% osób na stanowiskach liderskich i menedżerskich wierzy, że Gen AI przyczyni się do zmniejszenia liczby ról w ramach kierownictwa średniego szczebla. Ankietowani przewidują też, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy dzięki narzędziom generatywnej sztucznej inteligencji początkujący pracownicy i pracownice średnio zaoszczędzą 18% swojego czasu, co może znacznie zwiększyć ich produktywność. Dodatkowo, 81% osób na stanowiskach liderów i menedżerów prognozuje pojawienie się nowych specjalizacji dla ról początkujących, takich jak np. kuratorzy danych (odpowiadający za jakość danych wprowadzanych do systemów), eksperci ds. etyki AI oraz trenerzy algorytmów, co podkreśla rosnącą potrzebę rozwijania umiejętności związanych z zarządzaniem sztuczną inteligencją w organizacjach.
– Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji nie tylko wspierają menedżerów i menedżerki w złożonych zadaniach, ale mogą także całkowicie zmienić obecne modele organizacyjne i sposób funkcjonowania firm. Gen AI ma potencjał, aby stać się nie tylko asystentem, lecz pełnoprawnym partnerem w strategicznym podejmowaniu decyzji, przynoszącym nowe perspektywy i wyzwania dla utartych schematów myślenia. Aby jednak w pełni wykorzystać te możliwości, firmy muszą skupić się na rozwijaniu odpowiednich umiejętności zatrudnionych osób oraz aktywnie inwestować w nowe talenty – mówi Maciej Korzeniowski, Managing Director, Capgemini Invent.
Przedefiniowanie zarządzania jest możliwe, ale nie teraz
Raport pokazuje, że generatywna sztuczna inteligencja zmienia sposób postrzegania ról liderskich i menedżerskich, przesuwając je w kierunku bardziej strategicznych, koncentrujących się na podejmowaniu decyzji i wspieraniu innowacji. Coraz więcej osób na stanowiskach zarządzających uważa, że Gen AI może być partnerem w tworzeniu rozwiązań. Aż 65% ankietowanych widzi w tej technologii duży potencjał do realizacji skomplikowanych zadań, a ponad połowa sądzi, że AI będzie odgrywać kluczową rolę w wykonywaniu zadań menedżerskich. Technologia ta może pomóc im w zaoszczędzeniu do siedmiu godzin pracy tygodniowo, przy czym niemal 8 na 10 ankietowanych liderów i liderek wierzy, że w ciągu najbliższego roku Gen AI znacząco zwiększy ich produktywność.
Obecnie menedżerowie i menedżerki poświęcają ponad jedną trzecią swojego czasu na zadania administracyjne, jednak dzięki zdolności sztucznej inteligencji do automatyzacji dużej części tych obowiązków, mogą skupić się na planowaniu strategicznym i rozwiązywaniu problemów. W ciągu najbliższych trzech lat aż 78% osób na stanowiskach liderskich i menedżerskich spodziewa się, że AI będzie wspierać ich w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu złożonych problemów, a ponad połowa uważa, że stanowiska kierownicze ewoluują w stronę większej specjalizacji. Już teraz 57% liderów i liderek pracujących w firmach, gdzie wdrażanie rozwiązań sztucznej inteligencji jest na zaawansowanym poziomie, zauważa, że ich role stają się bardziej strategiczne.
Choć generatywna sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał we wspieraniu procesów zarządzania, wciąż istnieje wyraźna przepaść między jej możliwościami a faktycznym wykorzystaniem. Choć aż 97 osób na stanowiskach liderskich i menedżerskich przyznaje, że eksperymentowało z narzędziami Gen AI, to jedynie 15% z nich korzysta z tych narzędzi codziennie w swojej pracy. To właśnie przejście od sprawdzania co potrafi Gen AI do realnego korzystania z niej na co dzień, pozwoli w pełni wykorzystać jej siłę.
Współpraca człowieka z AI zależy od struktur organizacyjnych
Dla niemal połowy zespołów (46%) sztuczna inteligencja jest głownie narzędziem wspierającym istniejące procesy i przepływy pracy. Obecnie tylko 1% zespołów traktuje AI jako ”menedżera”, który zarządza, przydziela i ustala priorytety pracy. Jednak w ciągu najbliższego roku 13% zespołów planuje powierzyć AI taką rolę. Mimo to, w środowisku opartym na AI, ludzki osąd staje się coraz ważniejszy, co potwierdza większość osób ankietowanych w rolach liderów, menedżerów i pozostałych osób pracujących biorących udział w badaniu.
Szkolenia i wytyczne menedżerskie kluczem do sukcesu Gen AI w pracy
Pomimo potencjału generatywnej sztucznej inteligencji w zwiększaniu produktywności na różnych stanowiskach, jej wdrażanie wciąż jest na wczesnym etapie. Choć prawie dwie trzecie (64%) osób pracujących korzysta już z narzędzi Gen AI wykonując swoje obowiązki zawodowe, jedynie 20% robi to codziennie.
Badanym pracownikom i pracownicom brakuje umiejętności potrzebnych do pracy z generatywną AI, a tylko 16% z nich uważa, że otrzymuje wystarczające wsparcie, by je rozwijać. Zaledwie 13% dobrze radzi sobie z obsługą systemów AI, jedna trzecia potrafi zarządzać ryzykiem związanym z Gen AI, a mniej niż połowa ma umiejętności techniczne potrzebne do pracy z tą technologią. Raport sugeruje, że zespoły powinny być lepiej przygotowane do pracy z AI – jasno określając zasady współpracy między ludźmi a systemami, wprowadzając odpowiedzialność za błędy AI i dostosowując procesy pracy do nowej rzeczywistości technologicznej.