Czy równość w miejscu pracy maleje? Zdaniem uczestników dyskusji IBM „Równość szans w erze sztucznej inteligencji“ sztuczna inteligencja może pomóc odwrócić negatywny trend!
Najnowsze badania wskazują, że pomimo wielu wysiłków, równość płci w miejscu pracy jest coraz trudniejsza do osiągnięcia. Ta sytuacja oraz możliwości jakie oferuje sztuczna inteligencja w obszarze zasobów ludzkich były tematami dyskusji panelowej „Równość szans w erze sztucznej inteligencji“. Uczestnikami wydarzenia organizowanego przy wsparciu IBM byli przedstawiciele wysokiego szczebla z instytucji UE, organizacji pracodawców i rządów z Europy Środkowo-Wschodniej.
Według niedawno opublikowanego badania IBM „Kobiety, przywództwo i stracone szanse”, równość płci nadal nie jest priorytetem biznesowym dla 70% organizacji. Co więcej, badanie pokazuje, że liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych jest coraz mniejsza, co wskazuje na pogłębianie się nierówności płci. W 2021 roku mniej kobiet pełni funkcje starszego wiceprezesa, wiceprezesa, dyrektora i menedżera niż w 2019 roku. Jak wynika z raportu Światowego Forum Ekonomicznego „Global Gender Gap”, powyższa sytuacja dotyczy w szczególności Europy Środkowo-Wschodniej. W rankingu, który jest częścią tegorocznej edycji raportu, Polska zajmuje 75., Czechy 78., a Węgry 99. miejsce.
Milena Jabůrková, przedstawiciel IBM oraz wiceprezes ds. gospodarki cyfrowej i edukacji w Konfederacji Przemysłu Republiki Czeskiej.
„Nierówność jest nie tylko niesprawiedliwa, ale może zatruć kulturę firmy, hamować jej innowacyjność i spowalniać rozwój. Odpowiedzialne firmy nie mogą pozostać bierne. Istnieje wiele dobrych praktyk zapewniających sprawiedliwe i równe traktowanie pracowników. Technologie, takie jak sztuczna inteligencja, odgrywają w tym procesie istotną rolę. Przedstawiciele biznesu powinni wspierać instytucje europejskie i rządy krajowe, aby mieć pewność, że UE będzie w stanie przejąć wiodącą rolę w wykorzystaniu zaawansowanych technologii do osiągnięcia równości, różnorodności i integracji w biznesie, ale także w instytucjach publicznych“ – podkreśla Milena Jabůrková, przedstawiciel IBM oraz wiceprezes ds. gospodarki cyfrowej i edukacji w Konfederacji Przemysłu Republiki Czeskiej.
Elvyra Šitel, ekspertka ds. wykorzystania stucznej inteligencji w HR z IBM Global Business Services.
„IBM od dawna stosuje zasadę równości wynagrodzeń i priorytetowo podchodzi do kwestii równej płacy za tę samą pracę, co jest częścią naszej globalnej polityki od 1935 roku. Jako firma cyfrowa wypełniamy to zobowiązanie przy wsparciu technologii. Na przykład opracowaliśmy narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak „Doradca ds. Wynagrodzeń”, które łączą wszystkie istotne czynniki, takie jak umiejętności pracowników, konkurencyjność płac, dynamikę rynku lokalnego, wydajność, potencjał oraz inne. AI pomaga nam nie tylko porównywać wynagrodzenia mężczyzn i kobiet w każdej grupie lub dostrzec różnice w średnich zarobkach, ale także projektować i wdrażać najlepsze praktyki w zakresie wynagrodzeń, zatrudniania, awansu i rozwoju kariery, aby przede wszystkim zapobiegać nierównościom płacowym” – mówi Elvyra Šitel, ekspertka ds. wykorzystania stucznej inteligencji w HR z IBM Global Business Services.
Badania IBM, a także działania firmy w zakresie etyki sztucznej inteligencji obejmują wiele przykładów:
- IBM był jednym z zaledwie dwóch przedstawicieli branży, którzy uczestniczyli w pracach grupy ekspertów wysokiego szczebla ds. sztucznej inteligencji, doradzając Komisji Europejskiej w zakresie regulacji dotyczących sztucznej inteligencji
- IBM apeluje o jasne zasady w tej dziedzinie, zgodnie ze stanowiskiem IBM Policy Lab „⦁ Precision Regulation for Artificial Intelligence”
- IBM Research wprowadził technologie, takie jak ⦁ AI Fairness 360 (AIF 360), ⦁ AI Explainability 360 (AIX 360) i zestaw narzędzi ⦁ Adversarial Robustness Toolkit, aby pomóc organizacjom w sprawdzaniu i korygowaniu uprzedzeń w systemach AI
- Firma rozwija własną koncepcję ⦁ arkuszy informacyjnych AI, które zapewniają przejrzystość systemów sztucznej inteligencji, podobną do tych, które znajdują się na etykietach dotyczących wartości odżywczej produktów spożywczych.
- IBM opublikował także ⦁ przewodnik dotyczący etyki dla sztucznej inteligencji, pierwszy tego rodzaju dokument, który pomaga projektantom i programistom AI zadawać właściwe pytania dotyczące społecznych i etycznych aspektów tworzonej technologii.