Czy Samsung powróci do produkcji samochodów?
„Czy Samsung znów będzie produkował samochody?” to odwieczne pytanie, które dręczy giganta technologicznego od czasu, gdy sprzedał swój biznes motoryzacyjny francuskiej Grupie Renault podczas azjatyckiego kryzysu finansowego pod koniec lat 90.
Samsung odniósł sukces w prawie każdym sektorze, ale produkcja i sprzedaż samochodów pod własną marką była rzadką porażką dla niego. Pomimo wielokrotnych zaprzeczeń ze strony osób z najwyższego szczebla, spekulacje na temat biznesu samochodowego Samsunga pojawiają się na nowo, zwłaszcza w momentach przełomowych dla motoryzacji. Ostatnio spekulacje te podsyca rozkwit rynku pojazdów elektrycznych.
Światowi producenci samochodów spieszą się, by odstawić silniki spalinowe. Firmy technologiczne, takie jak Apple, Google i Sony, wkraczają do akcji w nadziei, że staną się pierwszymi uczestnikami szeroko postrzeganej przyszłej mobilności, począwszy od pojazdów elektrycznych, a skończywszy na autonomicznej jeździe. Samsung nie jest wyjątkiem. W ciągu ostatnich dziesięcioleci jego spółki, takie jak Samsung Electronics, Samsung SDI i Samsung Electro-Mechanics znacznie rozszerzyły swoją obecność w stale rozwijającym się przemyśle motoryzacyjnym, dostarczając kluczowe części do wielu producentów samochodów, w tym Tesli. Według doniesień prasowych niedawno uruchomili również grupę zadaniową, aby wzmocnić swoją gotowość do szybko rozwijającego się rynku EV.
„Wraz z rozwojem rynku samochodów elektrycznych, firmy elektroniczne nie skończyłyby odgrywać roli dostawcy komponentów” – powiedział Kim Pil-soo, profesor inżynierii motoryzacyjnej na Uniwersytecie Daelim.
„Zamiast tego byłyby w stanie zmaksymalizować zyski, wskakując do branży produkcji samochodów, pod warunkiem że będą gotowe do skorzystania z okazji”.
Przemysł motoryzacyjny do tej pory miał wyjątkowo wysoko ustawioną barierę wejścia. Spowodowane było to, surowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa i osiągów. Jednak wraz z pojawieniem się pojazdów EV, bariery te dla firm technologicznych trochę się obniżyły.
Biorąc pod uwagę, że baterie mogą stanowić do 50 procent kosztów produkcji pojazdów elektrycznych, Samsung już zapewnił sobie przewagę nad rywalami dzięki swojej jednostce Samsung SDI produkującej baterie.
Nadchodzący Apple Car, który ma zadebiutować w 2025 roku, może przyspieszyć premierę nowych samochodów swojego koreańskiego arcyrywala, dodał Kim.
„Kiedy Apple Car zacznie jeździć po ulicach, będzie to moment, w którym giganci elektroniczni zaczną ścierać się ze sobą za pomocą samochodów, a nie smartfonów” – podkreślił Kim.
Kwon Yong-joo, profesor motoryzacji i projektowania transportu na Uniwersytecie Kookmin, powiedział, że w dłuższej perspektywie zmiany strukturalne w całej branży otaczającej mobilność elektryczną ostatecznie skłonią Samsunga do produkcji samochodów. Rynkowość, rentowność i bezpieczeństwo byłyby trzema kluczowymi względami, powiedział.
„Czas, w którym samochody są postrzegane jako elektroniczne gadżety, to moment, w którym Samsung powinien produkować samochody” – powiedział. „Rentowność jest również kluczowa, ponieważ wielu jego klientów zastąpiłoby dostawców, gdyby Samsung zaczął produkować własne samochody. Co więcej, Samsung musi dokonać ogromnych inwestycji, ponieważ powoli z roku na rok traci źródła przychodów.”
„Oczekuje się, że autonomiczna jazda znacznie poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ale nie jest jeszcze jasne, czy masowe przyjęcie autonomicznej jazdy na rynku będzie możliwe, biorąc pod uwagę, jak mocno nasila się urbanizacja w dużych miastach.”
Nawet jeśli Samsung ma możliwości technologiczne, aby wyprodukować niemal wszystkie niezbędne części samochodowe, byłoby niemożliwe, aby zrobił to sam od podstaw, i dotrzymał tempa zmianom w przemyśle motoryzacyjnym. Dlatego wiele firm technologicznych i producentów samochodów łączy się w zespoły, aby produkować własne EV dla lepszej wydajności i wyższej rentowności.
Największy problem Samsunga polega na tym, że w przeciwieństwie do USA, Japonii, a nawet Chin, gdzie istnieje kilku producentów samochodów konkurujących o większy udział w rynku, rynek południowokoreański jest w dużej mierze zdominowany przez Hyundai Motor Group, czwartego co do wielkości producenta samochodów na świecie.
„Jeśli Samsung zdecyduje się produkować samochody w kraju, byłoby to jak wypowiedzenie wojny Hyundaiowi przynajmniej w Korei” – powiedział urzędnik z branży pod warunkiem zachowania anonimowości, dodając, że obie firmy niekoniecznie będą dążyć do połączenia sił, biorąc pod uwagę ich rywalizację czeboli i dążenia do globalnej ekspansji.