Ponad 1 mln USD, to cena za utratę danych w 2022! – wynika z badania Dell Global Data Protection Index 2022 (GDPI).
Według badania Dell Global Data Protection Index 2022 (GDPI) przedsiębiorstwa miały w tym roku do czynienia z większą liczbą incydentów bezpieczeństwa niż w poprzednich latach. W efekcie doprowadziło to do większych przestojów, utraty większej ilości danych oraz wyższych kosztów ich odzyskiwania.
Skala problemu
W ubiegłym roku cyberataki stanowiły 48 proc. wszystkich incydentów (wzrost z 37 proc. w 2021 r.), stając się wiodącą przyczyną utraty danych. Wyniki badania Dell wykazały również, że 85 proc. przedsiębiorstw widzi korzyść płynącą z redukcji liczby dostawców systemów bezpieczeństwa. Ponadto, przedsiębiorstwa korzystające z jednego dostawcy ponosiły o 34 proc. mniejsze koszty przywrócenia sprawności po cyberatakach niż przedsiębiorstwa, które korzystały ze wsparcia wielu firm w tym zakresie.
– Cyberataki stały się w tym roku jeszcze bardziej powszechne, co oznacza, że bezpieczeństwo firm jest jeszcze bardziej zagrożone. Prawie wszystkie wyzwania są związane z ochroną danych – mówi Dariusz Piotrowski, dyrektor zarządzający Dell Technologies w Polsce. – Według naszych szacunków, w ciągu ostatnich 12 ostatnich miesięcy, w efekcie utraty danych, firma działająca na rynku EMEA straciła średnio 1,24 mln. (w skali świata było to 1,06 mln USD). Co istotne, trendem jest przenoszenie przechowywanych danych do chmury publicznej, może to powodować dalsze problemy z ich ochroną, a w efekcie wzrost kosztów.
Nowe strategie cyberbezpieczeństwa
Wyniki badania ankietowego GDPI wykazały, że 91 proc. przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z istnienia lub planuje wdrożenie architektury Zero Trust – modelu, który wymusza zmianę podejścia do kwestii cyberbezpieczeństwa. Zakłada on odejście od stosowania wyłącznie zabezpieczeń perymetrycznych na rzecz strategii proaktywnej, która pozwala wykonywać jedynie znane, dobre działania w ekosystemach i strumieniach danych. Jednakże tylko 23 proc. z nich jest w toku wdrażania modelu Zero Trust, a u 12 proc. został on już w pełni wdrożony.
– Żyjemy obecnie w cyfrowym świecie, gdzie potrzeba ochrony danych wymaga nowoczesnych strategii, które pozwolą sprostać coraz nowszym zagrożeniom cybernetycznym – wskazuje Dariusz Piotrowski. – Funkcje bezpieczeństwa wbudowane w sprzęt, oprogramowanie sprzętowe, punkty kontroli bezpieczeństwa oraz holistyczne podejście ekspertów Dell Technologies – pomaga przedsiębiorstwom w budowaniu modelu Zero Trust. W efekcie następuje wzmocnienie cyberodporności – podkreśla dyrektor zarządzający Dell Technologies w Polsce.
W badaniu GDPI niemal każdy z respondentów (99 proc.) wskazał przynajmniej jedną ofertę w modelu usługowym jako istotną dla przezwyciężania wyzwań występujących w jego przedsiębiorstwie. Trzy najważniejsze priorytety w modelu usługowym stanowiły Storage as-a-Service (magazyn jako usługa, 44 proc.), Cyber Recovery as-a-Service (odzyskiwanie danych jako usługa, 41 proc.) i Backup as-a-Service (kopia zapasowa jako usługa, 40 proc.). Ponadto aż 76 proc. firm uważa, że brak rozwiązań do ochrony danych nowych technologii, takich jak containers, cloud-native, IoT, edge jest jednym z pięciu największych wyzwań w zakresie ochrony danych, z jakimi muszą się mierzyć.
Dell Technologies Global Data Protection Index 2022
Spółka Dell Technologies zleciła przeprowadzenie obecnej, szóstej edycji badania Global Data Protection Index 2022 spółce Vanson Bourne. Od sierpnia do października 2022 r. przeprowadzono badanie ankietowe 1000 osób podejmujących decyzje w zakresie IT w liczących ponad 250 pracowników przedsiębiorstwach z 15 krajów oraz 14 branż w celu lepszego poznania stosowanych przez nich środowisk ochrony danych.
Dell Technologies Forum 2022: Największe wydarzenie branży IT w Polsce za nami!