Deloitte: blisko 70% firm zwiększa wydatki na genAI z uwagi na już zauważone korzyśc
Jak wynika z raportu Deloitte, 68% firm globalnych zamierza zwiększać inwestycje w generatywną AI w związku z korzyściami uzyskanymi z dotychczasowych wdrożeń.
Raport „Deloitte’s State of Generative AI in the Enterprise” powstał na podstawie badania przeprowadzonego wśród ponad 2,7 tys. liderów biznesowych i technologicznych z 14 państw.
Wśród głównych zalet zastosowania tej technologii wymienia się większą produktywność, wyższy poziom innowacyjności oraz poprawę jakości oferowanych usług. Obecnie jednak jedynie co czwarty podmiot czuje się przygotowany do stosowania generatywnej AI. W tym temacie chodzi przede wszystkim o zarządzanie ryzykiem i zgodność z regulacjami.
Wyniki badań pokazują, że choć rosną oczekiwania związane ze stosowaniem generatywnej AI, to wyzwaniem wciąż pozostaje jej wdrożenie oraz pomiar korzyści z prowadzonych inwestycji.
Pytani o największe zalety wdrożenia genAI ankietowani najczęściej wskazywali wzrost efektywności oraz produktywności (34%). Respondenci wymieniali także zwiększenie innowacyjności (12%), poprawę jakości dotychczas oferowanych produktów i usług (10%) oraz relacji z klientami (9%). Jak wynika z badania, zapytani o czynniki, które przyczyniają się do maksymalizacji zwrotu z inwestycji w AI, liderzy zdecydowanie wskazali na potrzebę głębokiej integracji sztucznej inteligencji z funkcjami i procesami biznesowymi (22%), efektywne zarządzanie ryzykiem (13%) oraz dobór odpowiednich rozwiązań technologicznych (11%).
Raport pokazuje też jasno, że wiele inicjatyw podejmowanych przez firmy pozostaje na etapie pilotażu. Większość organizacji (68%) zdołała przenieść do fazy produkcji maksymalnie co trzecie rozważane zastosowanie generatywnej AI.
„Wyzwania związane z przejściem od fazy eksperymentów do pełnego wdrożenia i uzyskania wartości z inwestycji bardzo jasno pokazują, jak ważne dla powodzenia transformacji jest wyjście od potrzeb biznesowych, zrozumienie procesów w organizacji i właściwe zaplanowanie wdrożenia pod kątem technologicznym, jakości danych i aspektów regulacyjno-prawnych. Wszystko to wymaga doświadczenia, kompetencji oraz stworzenia efektywnego zespołu projektowego składającego się ze specjalistów z obszaru biznesu, technologii oraz działów prawnych i compliance. Obecnie jedynie ok. 5% dużych firm na świecie ocenia swoje wewnętrzne kompetencje w tym zakresie jako bardzo wysokie. Firmy te osiągają dwukrotnie wyższe efekty z wdrożeń generatywnej AI. W Polsce większość dużych firm również znajduje się na etapie testowania i eksperymentowania z zastosowaniami generatywnej AI. Patrząc na pozytywne wyniki wielu testów, coraz więcej z nich przechodzi do wdrożenia eksperymentów na większą skalę, aby osiągnąć pełne efekty biznesowe z generatywnej AI” – podkreślił cytowany w notatce towarzyszącej badaniu lider zespołu Data & AI w Polsce, Deloitte Amadeusz Andrzejewski.
na drugim biegunie znajdują się podmioty będące na etapie ustalania celów i mierzenia efektów (ok. 40%). Najczęściej firmy decydują się na zastosowanie specjalnie opracowanych wskaźników efektywności (48%) lub monitorowanie zmian w efektywności pracowników (38%).
Z kolei 60% przeszkód w stosowaniu generatywnej sztucznej inteligencji wskazanych przez przedstawicieli globalnych organizacji miały związek z szeroko rozumianym zarządzaniem ryzykiem: obawy o zgodność z regulacjami (36% odpowiedzi), kwestia zarządzania ryzykiem (30%) oraz modeli zarządzania, tzw. governance (29%). Obecnie co czwarty respondent ocenia swoją organizację jako w pełni lub bardzo dobrze przygotowaną w zakresie zarządzania ryzykiem i zgodności z regulacjami, podkreślono.
„Najczęściej podejmowaną przez firmy strategią działania w obszarze poprawy zarządzania ryzykiem jest wdrożenie odpowiedniego modelu governance w zakresie wykorzystania narzędzi opartych na generatywnej AI (51% odpowiedzi). Niewiele mniejszy odsetek (49%) wskazań dotyczy podmiotów, które prowadzą aktywny monitoring regulacji. Z kolei 43% organizacji przeprowadza audyty i testy rozwiązań AI, a 37% decyduje się na szkolenia zespołów w zakresie identyfikacji i zarządzania ryzykiem różnego rodzaju” – czytamy dalej.
Jak wynika z raportu Deloitte, więcej niż połowa firm rezygnuje z niektórych zastosowań AI ze względu na wyzwania w zakresie jakości danych i procesu zarządzania nimi. Są to przede wszystkim niepewność co do możliwości wykorzystania wrażliwych informacji w opracowywanych modelach (58%), zarządzenie kwestią prywatności (58%), a także bezpieczeństwa (57%).