Digital (Smart) Signage – to więcej niż ekran – poznaj zalety profesjonalnych wyświetlaczy służących do wyświetlania różnorodnych treści informacyjno-reklamowych.

Salon sieci telefonii komórkowej, sklep z odzieżą, biuro podróży, hall centrum handlowego czy wreszcie stacje PKP i lotniska. To zaledwie kilka z wielu miejsc, w których możemy napotkać ekrany, służące do wyświetlania różnorodnych treści, takich jak reklamy czy informacje dla podróżnych. Wyświetlacze te zbliżone wyglądem do telewizorów konsumenckich, w rzeczywistości wyposażone są w technologie, które zapewniają długie i bezawaryjne działanie nawet w najtrudniejszych warunkach.

 

Pozory mylą

Konsumenckie telewizory nie są zaprojektowane pod kątem działania w wymagającym środowisku pracy w takich obszarach jak handel, branża lotnicza, linie produkcyjne, centra kontroli czy studia telewizyjne. Urządzenia te świetnie sprawdzają się w warunkach domowych, gdzie w stałej temperaturze i wilgotności powietrza pracują średnio kilka godzin na dobę. Ich konstrukcja ma zapewnić odbiorcy znakomity poziom wrażeń audiowizualnych jednocześnie będąc relatywnie tanimi w zakupie i użytkowaniu. W przypadku urządzeń do profesjonalnego wyświetlania nie ma już miejsca na kompromisy. Urządzenia te muszą działać długo, bezawaryjnie i mają przynieść wymierne korzyści firmom z nich korzystających.

 

W każdych warunkach

Pomimo licznych podobieństw, zastosowanie telewizorów jako substytutu profesjonalnych wyświetlaczy nie jest możliwe. Należy pamiętać, że warunki pracy ekranów w takich sektorach jak retail, logistyka czy branża telewizyjna są zupełnie inne, a telewizory, które owszem są tańsze w produkcji i zakupie, lecz powstały w zupełnie innym celu, mogłyby zamiast zysków generować straty.

Rozwiązania wyświetlania profesjonalnego vs telewizory konsumenckie  – najważniejsze różnice w użytkowaniu:

  • Przystosowane do długiej pracy (16h/7, 24h/7), co przekłada się na realne zyski związane z ciągłą emisją treści oraz oszczędnościami, które są wynikiem bezawaryjności urządzeń.
  • Większa jasność ekranu (od 500 do 2500 nitów), wysoki współczynnik szczelności i zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi – możliwość zastosowania w warunkach zewnętrznych.
  • Wąskie ramki ekranów lub ich brak w przypadku technologii LED (możliwość utworzenia „ściany wideo”) i rozszerzone funkcje dodatkowe (np. czujniki ruchu) – zapewniające szerokie i ciekawe zastosowanie.
  • Rozszerzona gwarancja producenta – zapewniająca szybki i efektywny serwis przy niskich kosztach użytkowania.

 

Do zadań specjalnych

Produkty digital signage często wyposażone są w dodatkowe funkcje i czujniki. W galeriach handlowych czy na dworcach dobrze sprawdzają się monitory dotykowe, które spełniają rolę informacyjną, prezentując również komunikaty reklamowe. Są one zazwyczaj dodatkowo zabezpieczone przed przypadkowym lub celowym uszkodzeniem. Dodatkowe czujniki pozwalają na kreatywne i niestandardowe wykorzystanie ekranów profesjonalnych w miejscach publicznych, np. czujnik natężenia hałasu wykrywa nadjeżdżające wagony metra, dzięki czemu modelce reklamującej szampon nagle rozwiewają się włosy od „podmuchu” przejeżdżającego pociągu. Takie reklamy przyciągają wzrok i uwagę przechodniów.

Kolejna popularna lokalizacja na wykorzystanie rozwiązań digital signage to witryny sklepowe. Monitor usytuowany w takim miejscu zwiększa atrakcyjność wystawy, przyciąga uwagę zabieganego klienta i skłania go do wejścia do sklepu. Walcząc o uwagę konsumentów, sklepy wykorzystują technologię w bardziej kreatywny i innowacyjny sposób. Często monitory profesjonalne prezentują treść dostosowaną do atrybutów zewnętrznych osoby, która na nie spogląda (wiek, płeć), mogą też reagować na ruch, zatrzymanie się, zwrócenie twarzy w stronę monitora itp.

Wyświetlacze o wąskich ramkach można wykorzystać do stworzenia ściany wideo, która robi świetne wrażenie zarówno na klientach placówek handlowych, jak i na gościach i pracownikach biur. Ekrany zewnętrzne to idealne nośniki interaktywnych reklam i miejsca prezentacji oferty np. restauracji czy hoteli. Mniejsze ekrany to z kolei świetne nośniki informacji w lokalach typu fast food, na których można wyświetlić aktualne menu w atrakcyjnej formie. Wyświetlacze o nietypowych wymiarach (np. 16:4,5) świetnie się sprawdzają np. w komunikacji miejskiej. Tylko od użytkowników zależy w jaki sposób urządzenia te zostaną wykorzystane. Ich niezwykła elastyczność pozwala na szerokie zastosowanie.

 

Zarządzanie treścią

Kolejną przewagą profesjonalnych wyświetlaczy nad telewizorami konsumenckimi są specjalne systemy zarządzania treścią. Dzięki rozwiązaniu Magic Info  oraz możliwościom jakie daje system operacyjny Tizen, menedżerowie sklepów i placówek usługowych mogą zdalnie i w czasie rzeczywistym, zarządzać treścią wyświetlaną na ekranach. Ta optymalizacja pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, zapewniając pełną kontrolę na tym procesem.

 

***

 

Porównanie ekranów profesjonalnych z domowymi telewizorami przypomina mniej więcej zestawienie nowoczesnej ciężarówki z autem rodzinnym. Każdy z wymienionych produktów ma swoje ścisłe zastosowanie. Przeznaczony jest do realizacji konkretnych zadań i nie może być zastąpiony przez urządzenie z innej kategorii.

 

Porównanie podstawowych cech: telewizor konsumencki vs. profesjonalny wyświetlacz firmy Samsung:

TelewizorWyświetlacz profesjonalny
Dostosowany do użytkowania w domuDostosowany do intensywnego i ciągłego użytkowania zarówno w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz
Jasność od 300 do 350 nitówJasność do 2500 nitów
Czas działania – ok. 4-5 godzin dziennieDziałania w trybie 16/7 lub nawet 24/7, żywotność matrycy to 50 000 h
Orientacja poziomaOrientacja pozioma lub pionowa
Standardowa gwarancja (do dwóch lat)Rozszerzona gwarancja do pięciu lat, zaawansowane usługi serwisowe, takie jak naprawa u klienta
Rozwiązanie standardowePełne dostosowanie do wymagań klienta
Możliwość zdalnego zarządzania treścią