Digitalizacja usług bankowych. Banki, które wszystko robią same, szybko pozostaną w tyle za konkurencją. Poznaj korzyści ze współpracy banków z zewnętrznymi partnerami.

Internet i związane z nim zmiany sprawiają, że tradycyjne banki stają przed poważnymi wyzwaniami. Bez wątpienia jednym z największych jest „nowy typ” klienta, który nie przystosowuje się do metod działania banku, ale oczekuje nowych, innowacyjnych rozwiązań. Klienci pragną poświęcać mniej czasu na załatwianie spraw bankowych, nie chcą być związani godzinami pracy oddziałów i oczekują większej samodzielności.

 

W pierwszych latach działalności internetowej banki były w stanie sprostać tym wymaganiom, ale obecnie tempo, w jakim rozwijają się nowe technologie, jest zbyt szybkie i wymaga bardziej wyspecjalizowanego podejścia. Ponieważ w małych firmach (np. startupach) o węższym zakresie działalności nowe idee są wdrażane znacznie szybciej, rozwiązanie samo się nasuwa. Banki muszą jedynie zmienić sposób myślenia i otworzyć się na współpracę.

 

Zwycięskie połączenie siły i elastyczności

Dlaczego bankom, jako szanowanym instytucjom o kilkudziesięcio-, a nawet kilkusetletniej historii, miałoby zależeć na współpracy z małymi przedsiębiorstwami? Mają przecież ogromny kapitał, rzesze klientów, szeroki wachlarz produktów i usług oraz bogatą wiedzę finansową, a przede wszystkim, są postrzegane jako godne zaufania. Odpowiedź tkwi w ich wielkości i rozwoju nowych, innowacyjnych rozwiązań bankowych. Duże banki są sztywne i powolne, ponieważ oprócz przestrzegania prawa, muszą się trzymać także wielu wewnętrznych zasad, przepisów, procedur i innych biurokratycznych wymogów. To właśnie niedostatki, którym małe, elastyczne i sprawne firmy z segmentu finansowo-technologicznego, w skrócie FinTech, mogą pomóc skutecznie przeciwdziałać. Ich najważniejszą wartością dodaną są rozwiązania z zakresu digitalizacji bankowości, nowoczesnych technologii i poprawy komfortu klientów.

 

W swym raporcie dotyczącym stopnia współpracy pomiędzy bankami a firmami FinTech, firma EY (Ernst & Young) szacuje, że nawet 15,5% cyfrowo aktywnych klientów skorzystało z co najmniej dwóch usług stworzonych przez sektor FinTech w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, a w nadchodzącym roku procent takich klientów najprawdopodobniej się podwoi. Banki, które są tego świadome, już teraz aktywnie współpracują z segmentem FinTech i szukają sposobów na digitalizację, zmianę sposobu prowadzenia działalności i utrzymania klientów.

 

Zadowolenie klienta to sprawa najwyższej wagi

Banki, które nie nadążą za digitalizacją, pozostaną daleko w tyle za konkurencją, a może nawet wypadną z gry. Klienci oczekują spersonalizowanych rozwiązań, wygodnej bankowości mobilnej i internetowej, prostych procesów oraz szybkiego reagowania. Zamiast odwiedzać oddział, wolą użyć smartfona, czytnika linii papilarnych i kamery internetowej. Tradycyjne podpisywanie dokumentów uważają za marnowanie czasu, w szczególności, gdy czeka na nich sześć identycznych kopii. Rozwiązanie? Digitalizacja obejmująca wciąż nowe, świeże pomysły, które mogą być znacznie łatwiej realizowane przez innowacyjne przedsiębiorstwa zatrudniające utalentowanych specjalistów i posiadające odpowiednią wiedzę. Takie wyspecjalizowane firmy są w stanie dostarczać najlepsze produkty w swojej dziedzinie, ponieważ rozwijają się i tworzą rozwiązania w stosunkowo wąskim obszarze. Dlatego też banki powinny poszukać zewnętrznych partnerów w kilku różnych dziedzinach, takich jak IT, PR, marketing, usługi doradcze, sprzęt komputerowy i inne.

 

Dlaczego partnerzy zewnętrzni są niezastąpieni w procesie digitalizacji?

Banki oraz zatrudnieni w nich eksperci są niewątpliwie autorytetami w świecie finansów. Jednak digitalizacja to złożone przedsięwzięcie, wymagające szerokich horyzontów, solidnej wiedzy na temat najnowszych technologii i szerokiego wachlarza umiejętności. Dlatego kluczem do sukcesu transformacji cyfrowej, obejmującej tablety do składania podpisów, jest wyspecjalizowany partner, doskonale znający wszystkie zalety i możliwości związane ze stosowaniem takich tabletów i komunikacją za ich pośrednictwem. Takie podejście pozwala uzyskać największe możliwe korzyści z digitalizacji — zarówno dla banku, jak i klientów.

 

Wdrażanie nowych rozwiązań, na przykład tabletów do składania podpisów, należy rozpocząć od dokładnego określenia wymagań i dogłębnego poznania dostępnych technologii. Dlatego warto sprawdzić, o czym nie wolno zapomnieć przy formułowaniu zapytania ofertowego.