Digitalizacja w Polsce nadal postępuje, aż 86% respondentów twierdzi, że nowe, cyfrowe rozwiązania dały im przewagę konkurencyjną.
Przemysł 4.0 trwa w najlepsze. Pandemia COVID-19 niewątpliwie przyśpieszyła popyt na cyfryzację w tym na narzędzia i nowe technologie. Według badania Iron Mountain aż 86% respondentów twierdzi, że nowe, cyfrowe rozwiązania dały ich firmie przewagę konkurencyjną. W odpowiedzi na lockdown najważniejszymi procesami, które zostały poddane digitalizacji, było wsparcie IT (49%), CRM (36%) oraz zarządzanie zespołem (34%).
Nie inaczej sprawa wygląda w Polsce – w 2021 roku, według danych Iron Mountain Polska, działania związane z digitalizacją biznesu stanowiły 28% wszystkich usług, z czego 70% stanowi digitalizacja dokumentacji archiwalnej.
Polski rynek charakteryzuje się dużą dynamiką implementacji rozwiązań technologicznych w biznesie. Zmiany obserwujemy na każdym kroku. Rosnące zainteresowanie cyfryzacją, coraz lepsza infrastruktura oraz nabierająca siły dynamika wzrostu innowacji powodują, że polskie firmy coraz częściej stawiają na transformację cyfrową i doganiają liderów. W Polsce nieustannie obserwujemy, że liderem w implementacji cyfrowych rozwiązań jest branża finansowa, która stanowi aż 60% wdrożeń. Swoimi działaniami znacząco przewyższa pozostałe sektory – medyczny czy retail i logistykę. – podkreśla Marcin Drzewiecki, Prezes Iron Mountain Polska.
Dynamiczny rozwój polskiego biznesu
W Polsce przodującą branżą pod względem cyfryzacji procesów jest sektor finansowy i ubezpieczeniowy m.in.: w cyfryzacji obsługi klienta. Wynika to z konieczności dostosowania się do potrzeb konsumentów (np. porównywarki cenowe, możliwość korzystania z innowacyjnych rozwiązań mobilnych), tak by ułatwić uzyskanie np. pożyczek czy produktów związanych z ubezpieczeniami. Organizacje muszą więc usprawniać swoją wewnętrzną komunikację, a tym samym proces obiegu dokumentów.
Wraz z cyfryzacją zmienia się nie tylko model komunikacji, ale również portfolio produktowe, które stawia na zindywidualizowaną ofertę dla konsumenta. Firmy muszą stawić czoła m.in. zarządzaniu dużej ilości danymi w czasie rzeczywistym. Automatyzacja procesów staje się kluczowym elementem rozwijania technologii, a rewizja dotychczasowych rozwiązań jest konieczna, by sprostać oczekiwaniom rynku.
Kolejny etap transformacji
Prace nad zarządzeniem informacją w firmie są procesem, który powinien być stale udoskonalany. Mimo wysokiej pozycji na tle innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej przedsiębiorstwa w Polsce powinny pamiętać, że cyfrowa transformacja, która w ostatnim czasie tak bardzo przyśpieszyła, nie jest jednorazowym działaniem.
Polska na tle pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej znajduje się na drugim miejscu pod względem implementacji rozwiązań z zakresu digitalizacji. Nasz współczynnik wynosi blisko 28%. Wyprzedzają nas Czechy, których wskaźnik sięga 44%, za nami są Węgry stanowiące 24% implementacji oraz Słowacja z 20% wskaźnikiem[3]. W pozostałych krajach prym wiedzie również szeroko rozumiana branża finansowa. Obserwujemy sporo wyzwań, przed którymi stoją polskie firmy w obszarze cyfryzacji. Mimo że rynkowe statystyki pokazują szybki rozwój technologiczny, to nadal pozostaje wiele obszarów, które mogą zostać w tym aspekcie zagospodarowane. Warto pamiętać, że strategia zarządzania informacją w organizacji powinna być nieustannie aktualizowana wraz z postępem technologicznym oraz zmieniającym się prawem. – dodaje Marcin Mandryk, Sales Operations Executive CEE w Iron Mountain.
W polskim biznesie obserwuje się wzmożone zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązanymi, co oznacza, że świadomość przedsiębiorców w tym zakresie nieustannie się zwiększa. Odpowiedzialne podejście do zarządzania informacją pozwoli nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo organizacji, ale również jego konkurencyjność na rynku.