Domena .Cloud w rok po wprowadzeniu na rynek osiągnęła wynik ponad 100 tysięcy rejestracji w 150 krajach.
Spółka Aruba S.p.A. (właściciel marki Aruba Cloud, www.arubacloud.pl), wiodący w Europie dostawca usług hostingowych, rejestracji domen oraz poczty elektronicznej (w tym certyfikowanej), poinformowała, że rok po wprowadzeniu na rynek klienci dokonali ponad 102 tys. rejestracji domeny „.cloud”[1]. Jest to jedna z najbardziej popularnych w ostatnich latach domen funkcjonalnych najwyższego poziomu (gTLD), a jej dynamiczny rozwój wspiera ponad 90 rejestratorów i resellerów na całym świecie.
Rozwój „.cloud” został zapoczątkowany w listopadzie 2014 roku, kiedy Aruba uzyskała status oficjalnego rejestratora tej domeny, pokonując takich gigantów, jak Amazon, Google czy Symantec. Od początku działalności właściciel domeny „.cloud” pomaga firmom wdrażać w życie innowacje poprzez zapewnienie im nowoczesnej identyfikacji online. Takie podejście okazało się skuteczne w przypadku nowej domeny TLD, ponieważ adres „.cloud” już w pierwszym tygodniu zarejestrowało 30 tysięcy użytkowników. Obecnie w 150 krajach zarejestrowanych jest przeszło 102 tysiące domen „.cloud”, co w dużej mierze jest zasługą sieci ponad 90 rejestratorów i dystrybutorów z całego świata.
„W .Cloud naszym priorytetem zawsze było nawiązywanie bliskich relacji partnerskich, zarówno z rejestratorami, jak i orędownikami domeny, takimi jak nasi pierwsi użytkownicy. Jesteśmy dumni z wyników, które udało się nam osiągnąć w debiutanckim roku. Z ogromnym zainteresowaniem będziemy przyglądać się kolejnym kreatywnym sposobom, w jakie domena .cloud będzie wykorzystywana w 2017 roku oraz następnych latach” – powiedziała Mou Mukherjee, dyrektor ds. marketingu w .Cloud.
Dynamiczny rozwój domeny „.cloud” zaczął się wcześnie dzięki takim pionierom, jak organizacja FoodCloud, która przeniosła swoją obecność online do witryny Food.cloud. Jest ona społecznie zaangażowanym przedsiębiorstwem, z siedzibami w Irlandii i Anglii, które pomaga wielkim sieciom supermarketów w wydajnym zarządzaniu nadwyżkami żywności poprzez ich redystrybucję wśród organizacji dobroczynnych.
„Nasza witryna internetowa jest ważnym portalem do komunikacji z firmami, organizacjami charytatywnymi oraz ogółem obywateli zainteresowanych bliższym poznaniem FoodCloud i ograniczeniem marnotrawstwa żywności. Food.cloud dobrze do nas pasuje, ponieważ potrzebujemy, aby nazwa domeny odzwierciedlała naszą międzynarodową ekspansję i innowacyjną technologię” – skomentował Iseult Ward, dyrektor generalny i współzałożyciel FoodCloud.
Od tego czasu domena „.cloud” przyciągnęła zainteresowanie wielu przedsiębiorstw z różnych branż. Swój adres w tej domenie zarejestrowała m.in. firma Samsung, promująca swoją platformę dla internetu rzeczy Artik.cloud. Oryginalne pomysły na wykorzystanie nowego rozszerzenia znaleźli też Reward.cloud (platforma cyfrowych bonów upominkowych) oraz Massage.cloud (sieć łącząca niezależnych specjalistów od masażu i fizjoterapii).
Następny przystanek: Azja
W miarę jak rośnie popyt na nową domenę, w najbliższych miesiącach oficjalny rejestrator skupi się na rozwijaniu działalności w Azji. Aruba właśnie zawarła partnerstwo z GMO Internet, czołowym japońskim dostawcą domen i hostingu. Dzięki tej współpracy domena „.cloud” od lutego jest dostępna w Japonii.
„.Cloud to jedna z najpopularniejszych domen uruchomionych w ciągu ostatnich kilku lat. Cieszymy się, że wprowadzamy tę nowoczesną domenę na japoński rynek. Będzie to świetna propozycja dla naszych klientów z branży nowych technologii i usług w chmurze, którzy chcą podkreślić swoją innowacyjność” – powiedział Yutaka Kirihara, dyrektor ds. marketingu w GMO.
Domenę zarządzaną przez spółkę Aruba wybrał też nowy dostawca usług chmurowych Asia.cloud z siedzibą w Hongkongu. Kieruje on swoją ofertę do dynamicznie rozwijającego się ekosystemu azjatyckich startupów oraz działów IT w przedsiębiorstwach. Aktualne dane wskazują, że domena „.cloud” największym zainteresowaniem cieszy się we Włoszech (blisko 34 proc. rejestracji), Stanach Zjednoczonych (ponad 13 proc.) i Chinach (7,5 proc.). Tuż za podium uplasowały się Niemcy (7,4 proc.) oraz Czechy (7 proc.). W gronie ponad 150 państw, gdzie nowa domena jest już obecna, Polska znalazła się na 14 miejscu (1,2 proc. wszystkich rejestracji).
W Polsce domenę .cloud można zarejestrować już od 4 złotych za rok. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie: https://www.arubacloud.pl/domain-center/rejestracja-nowej-domeny-cloud-gtld-domena-najwyzszego-poziomu.aspx
[1] Źródło: Na podstawie danych z rejestru domen „.Cloud Registry”