Dostawy smartfonów spadły do poziomu, jakiego nie widziano od 2013 roku

Według firmy badawczej IDC globalne dostawy smartfonów spadły w czwartym kwartale 2022 r. – zwykle jest to okres dużych zakupów świątecznych – przez makroekonomiczna tendencję zniżkową i słabemu popytowi konsumentów, relacjonuje.

 

„Nigdy nie widzieliśmy, aby liczba przesyłek w okresie świątecznym była niższe niż w poprzednim kwartale. Jednak osłabiony popyt i duże zapasy spowodowały, że dostawcy wyraźnie ograniczyli dostawy” – powiedziała Nabila Popal, dyrektor ds. badań w IDC. Przesyłki reprezentują urządzenia, które firmy takie jak Apple i Samsung wysłają do sprzedawców detalicznych i operatorów komórkowych. Nie oznaczają one sprzedaży, ale wskazują na popyt. IDC stwierdziło, że „trudne zakończenie roku stawia oczekiwane na 2023 r. ożywienie na poziomie 2,8% w poważnym niebezpieczeństwie i z dużym ryzykiem spadkowym dla prognozy”.

 

Firmy elektroniczne dostarczyły 300,3 miliona smartfonów w okresie od października do grudnia, co stanowi spadek o 18,3% rok do roku, podała firma IDC w raporcie opublikowanym w środę. Ta obniżka oznacza największy w historii spadek w ciągu jednego kwartału.

W 2022 roku wysłano łącznie 1,21 miliarda smartfonów, co stanowi najniższą roczną liczbę dostaw od 2013 roku „z powodu znacznie osłabionego popytu konsumentów, inflacji i niepewności gospodarczej” – podało IDC.

Apple utrzymało pozycję największego producenta smartfonów na świecie. Amerykański gigant technologiczny dostarczył 72,3 miliona iPhone’ów w czwartym kwartale, co oznacza spadek o 14,9% rok do roku, podało IDC. Apple miał 24,1% udziału w rynku. Spadek nastąpił, mimo że Apple wypuścił swoje najnowsze modele – serię iPhone 14 – przed kluczowym kwartałem świątecznym. Firma Apple napotkała w grudniu szereg problemów z łańcuchem dostaw po tym, jak największa na świecie fabryka iPhone’ów w Zhengzhou w Chinach została dotknięta wybuchem epidemii COVID-19 i protestami pracowników.

Samsung, drugi co do wielkości gracz na rynku smartfonów, odnotował spadek sprzedaży o 15,6% rok do roku do 58,2 mln sztuk. Samsung co prawda nie wypuścił zupełnie nowego flagowego smartfona na czwarty kwartał, ale organizuje wydarzenie prezentujące 1 lutego, na którym prawdopodobnie zaprezentuje swoje nowe urządzenie.

Chiński producent elektroniki Xiaomi, który zajął trzecie miejsce w rankingu, sprzedał 33,2 miliona sztuk w czwartym kwartale roku, co oznacza spadek o 26,3% rok do roku. To był największy spadek wśród pięciu największych producentów smartfonów, do których należą także chińscy producenci smartfonów Oppo i Vivo.

„Rok 2023 będzie rokiem ostrożności. Dostawcy ponownie przemyślą swoje portfolio urządzeń, podczas gdy kanały sprzedaży zastanowią się dwa razy, zanim przejmą nadwyżki zapasów” – powiedział Anthony Scarsella, dyrektor ds. badań w IDC .