Dwa z siedmiu dni tygodnia spędzamy w Internecie. Jak Polacy korzystają z sieci?

Z badania przeprowadzonego przez NordVPN wynika, że Polacy spędzają w Internecie dwa pełne dni w tygodniu. Jak spędzają czas online?

Polacy spędzają w sieci prawie 51 godzin tygodniowo, co odpowiada ponad dwóm pełnym dniom z siedmiu – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę NordVPN. Daje to 110 dni w roku, czyli ponad 23 lata życia. To o rok mniej niż w przypadku Niemców, którzy spędzają w sieci ponad 24 lata. Przeciętna godzina, o której Polacy zaczynają przeglądać Internet każdego dnia, to 9:01 – i nie wylogowują się aż do 21:49. Ale jak spędzają większość tego czasu?

Polacy uwielbiają przeglądać media społecznościowe

Polacy spędzają najwięcej czasu w sieci – 7 godzin i 4 minuty – skrolując strony w mediach społecznościowych. Mimo że jest to najpopularniejsza aktywność Polaków w sieci, większość z nich, zapytana o to, które platformy w największym stopniu śledzą użytkowników, wymienia te same nazwy.

Tylko o godzinę mniej – 6 godzin i 2 minuty – spędzamy na oglądaniu filmów na platformach takich jak YouTube. Jest to największa ilość czasu poświęcana na tę czynność w Europie.

„Media społecznościowe to dla Polaków historia miłości i nienawiści. Spędzają niekończące się godziny na przeglądaniu, ale jednocześnie czują niepokój związany z prywatnością w sieci. Często czekamy na pierwszą udaną próbę phishingu, oszustwo internetowe lub wyciek danych, by dopiero wtedy zacząć poważnie traktować nasze bezpieczeństwo online” – mówi Daniel Markuson, ekspert ds. prywatności w NordVPN.

 

Muzyka i serwisy streamingowe jednymi z najwyższych priorytetów Polaków online

Polacy udowodnili, że słuchanie muzyki jest ważną rozrywką w ich typowym tygodniu pracy. Na tę czynność poświęcają 3 godziny i 20 minut tygodniowo. O godzinę więcej – 4 godziny i 38 minut tygodniowo – poświęcają na oglądanie programów telewizyjnych i filmów w serwisach Netflix, Amazon Video lub Hulu. Choć Polacy lubią słuchać muzyki, prawie połowa (41%) ma poczucie, że jest podsłuchiwana przez swoje własne urządzenia.

„O tym, że Polacy są wielkimi miłośnikami mediów społecznościowych, świadczy fakt, że większość z nich używa smartfonów nawet podczas korzystania z toalety, głównie do przeglądania mediów społecznościowych (49%) oraz czytania lub słuchania wiadomości (37%). Zachęcamy jednak Polaków, aby nie zapominali o swoim bezpieczeństwie online, nawet gdy są zajęci mediami społecznościowymi, rozmowami, grami czy wiadomościami” – mówi Daniel Markuson z NordVPN.

 

Połowa Polaków przyznaje, że polega na Internecie w codziennym życiu

Badanie NordVPN wykazało również, że połowa Polaków (52%) przyznaje się do codziennego polegania na Internecie. Daniel Markuson, ekspert ds. prywatności cyfrowej w NordVPN, dzieli się kilkoma wskazówkami, które sprawią, że czas spędzany online przez Polaków będzie zarówno przyjemny, jak i bezpieczny:

  • Używaj silnych haseł. Jeśli ich zapamiętanie sprawia Ci trudność, skorzystaj z menedżera haseł.
  • Podwójnie sprawdzaj i weryfikuj linki. Unikaj podejrzanych reklam, linków lub e-maili od osób, których nie znasz.
  • Korzystaj z VPN. Zaszyfruje on Twoje połączenie, aby nikt nie mógł naruszyć Twojej prywatności lub wykraść Twoich danych osobowych.
  • Korzystaj z bezpiecznych publicznych sieci Wi-Fi. Hakerzy zakładają fałszywe hotspoty Wi-Fi, aby zwabić niczego niepodejrzewających internautów. Podsłuchujący sieć haker może zobaczyć praktycznie wszystko, co dana osoba robi online.
  • Nie udostępniaj informacji osobowych. To oczywiste, że nie powinieneś nigdy udostępniać w Internecie swoich haseł, danych bankowych czy adresu. Także inne informacje mogą zostać wykorzystane choćby do odgadnięcia odpowiedzi na pytania zabezpieczające lub nawet dać hakerom wskazówkę dotyczącą Twojego hasła.

 

„W czasie pandemii wirusa COVID-19 niemal wszyscy zaczęli coraz więcej korzystać z technologii i Internetu w życiu codziennym. I choć wielu z nas stara się zachować równowagę w życiu i ograniczyć liczbę godzin spędzanych w sieci, to często jest to niemożliwe, ponieważ jesteśmy uzależnieni od Internetu zarówno w pracy zawodowej, jak i podczas oddawania się hobby” – mówi Daniel Markuson.

 

Critical Communications World 2022: relacja z wydarzenia.