Dyrektorzy ds. IT w skali globalnej przygotowują się do skalowania sztucznej inteligencji
Jak wynika z trzeciego corocznego globalnego raportu firmy Lenovo, sztuczna inteligencja jest najwyższym priorytetem CIO.
Badanie „Inside the Tornado: How AI Reshaping Corporate IT Today” ujawnia, że chociaż dyrektorzy ds. IT muszą pilnie wdrożyć i skalować sztuczną inteligencję, ich planom mogą zagrażać takie kwestie jak szybkość, bezpieczeństwo i kwestie organizacyjne, które sprawiają, że firmy nie są gotowe na przyjęcie sztucznej inteligencji.
W wyraźnym przeciwieństwie do poprzednich lat dyrektorzy ds. IT przedstawiają nietradycyjne rozwiązania, aby skupić się na kluczowych funkcjach IT. Nieco ponad połowa (51%) dyrektorów ds. IT uważa, że sztuczna inteligencja/uczenie maszynowe jest pilnym priorytetem, którym należy się zająć, a któremu towarzyszy jedynie cyberbezpieczeństwo.
Ta pilność jest bezpośrednio skorelowana z presją, pod jaką znajdują się CIO, aby wywierać wpływ na działalność biznesową, a nie na utrzymanie i konserwację operacyjną. Aż 84% CIO ujawniło, że częściej niż kiedykolwiek wcześniej ocenia się ich na podstawie wskaźników wyników biznesowych.
„Dzisiejsi CIO pracują w tornadzie innowacji. Po latach rozszerzania IT na nietradycyjne obowiązki widzimy teraz, jak sztuczna inteligencja zmusza dyrektorów ds. IT do powrotu do ich podstawowych zadań – powiedział Ken Wong, prezes Grupy ds. rozwiązań i usług Lenovo. – Jest to spowodowane wyraźną obietnicą przyjęcia sztucznej inteligencji w połączeniu z presją, z jaką borykają się liderzy IT, aby udowodnić wartość tych inwestycji i zapewnić wymierne wyniki biznesowe”.
CIO optymistycznie oceniają wpływ sztucznej inteligencji – 80% uważa, że przełomy i rozwój w dziedzinie sztucznej inteligencji będą miały znaczący wpływ na ich działalność. Jednocześnie CIO postrzegają szybkość wdrożenia i bezpieczeństwo jako najważniejsze bariery w skalowaniu sztucznej inteligencji. Duże obszary ich organizacji nie są gotowe na sztuczną inteligencję, co bezpośrednio wpływa na zdolność działów IT do szybkiego skalowania sztucznej inteligencji.
Pytani w szczególności zwracali uwagę na: nowe linie produktów (78%), politykę korporacyjną/etyczne użytkowanie (76%), łańcuch dostaw (74%), umiejętności techniczne IT (51%).
To, co pozostało niezmienne w porównaniu z poprzednimi latami, to ciągłe wyzwanie stojące przed IT, jakim jest mierzenie wpływu. Sześćdziesiąt jeden procent CIO stwierdziło, że wykazanie zwrotu z inwestycji (ROI) w przypadku inwestycji technologicznych jest dla nich bardzo lub niezwykle trudne.
Podczas gdy 96% CIO przewiduje zwiększone inwestycje w ciągu najbliższych 12 miesięcy, 42% respondentów przyznaje, że nie spodziewa się dodatniego zwrotu z inwestycji w sztuczną inteligencję przez co najmniej dwa do trzech lat.
Zrównoważony rozwój a AI
Zrównoważony rozwój pozostaje głównym elementem roli CIO, ale sprawę komplikuje fakt, że 38% respondentów przyznaje, że zrównoważony rozwój traci priorytet w wyniku przyciągania zasobów na wdrażanie sztucznej inteligencji.
Ostatecznie CIO postrzegają sztuczną inteligencję jako pozytywny czynnik zapewniający zrównoważony rozwój — 78% twierdzi, że wykorzystanie sztucznej inteligencji ułatwi osiągnięcie celów ich organizacji w zakresie zrównoważonego rozwoju IT.
Choć dyrektorzy ds. IT optymistycznie oceniają gotowość IT do wdrożenia sztucznej inteligencji, ciągłe inwestycje w sztuczną inteligencję mogą spowodować dodatkowe luki w zasobach ludzkich i finansowych. 89% CIO podkreśla, że wraz z dalszym skalowaniem technologii AI rola kapitału ludzkiego stanie się jeszcze ważniejsza. Przy spodziewanych ograniczeniach budżetowych zwiększenie zatrudnienia w celu dostosowania się do ambicji związanych z sztuczną inteligencją może okazać się wyzwaniem. 96% dyrektorów ds. IT twierdzi, że spodziewa się w nadchodzącym roku zwiększonych inwestycji w sztuczną inteligencję, przy czym tylko 20% spodziewa się wzrostu ogólnych budżetów IT o ponad 10%.
CIO przyznają, że eksploracja i wdrażanie sztucznej inteligencji odciąga zasoby i uwagę od innych kluczowych obszarów IT, w tym wdrażania chmury/transformacji cyfrowej (48%), zrównoważonego rozwoju (38%) i wynagrodzeń pracowników (38%).