Dziecko w cyfrowym świecie – jak mądrze uczyć o otaczającej nas technologii. Zgłoś szkołę do bezpłatnego programu edukacyjnego dla szkół, takiego jak MegaMisja i #SuperKoderzy prowadzonego przez Fundację Orange.

Prawie połowa uczniów (49,5%) przyznaje, że korzysta z internetu ponad 6 godzin dziennie. To zdecydowany wzrost w stosunku do danych sprzed pandemii, kiedy taki czas z ekranami deklarowało jedynie 7,2% młodych*. Ogromny wpływ na te dane ma edukacja zdalna, ale dzieci przeniosły też do sieci także wiele innych aktywności – np. kontakty z rówieśnikami. Z jednej strony jest to „naturalne” bo wymuszone obecną sytuacją, z drugiej istnieje ryzyko, że dzieci trafią na treści, które nie są dla nich przeznaczone i stracą poczucie balansu między życiem online i offline. W tej nowej sytuacji zarówno rodzicom, jak i nauczycielom potrzebne jest wsparcie w rozważnym podejściu do edukacji cyfrowej najmłodszych. Pomocne mogą być bezpłatne programy edukacyjne dla szkół, takie jak MegaMisja i #SuperKoderzy prowadzone przez Fundację Orange. Nabór do obu z nich trwa do 10 maja br., a zajęcia rozpoczną się od września.

 

Czy kompetencje cyfrowe to obsługa tabletu?

Inicjatywy Fundacji Orange: MegaMisja (dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (dla klas 4-8) pomagają dzieciom zdobyć kompetencje cyfrowe, w dużej mierze bez użycia ekranów – głównie przez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów. Pomagają też rozmawiać nauczycielom z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji.

 

Przystąpiłam do MegaMisji, bo zauważyłam, że kompetencje cyfrowe u dzieci nie były tak rozwinięte i że trzeba po prostu je wspierać – i to już na tym wczesnym etapie. Dzieci mają do czynienia z komputerami, tabletami, ale w tym wieku tak naprawdę nie znają jeszcze zasad bezpieczeństwa. W internecie mają niemal wszystko, ale nie potrafią filtrować tych treści tak, aby uznać, co jest dla nich, a co nie – mówi Roksana Szczygieł, nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego ze Szkoły Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego w Koziegłowach.

 

Błędne jest myślenie, że jeśli dziecko potrafi obsłużyć smartfon, tablet i różne aplikacje, to „radzi sobie” w cyfrowym świecie. Może być to mylące, bo kompetencje cyfrowe to więcej niż sprawna obsługa urządzeń.

 

W naszym rozumieniu to znajomość zasad bezpieczeństwa w internecie, dbanie o swoją prywatność, krytyczne podejście do treści zawartych w sieci, kreatywne spędzanie czasu z ekranami i bez nich. Takie dbanie o cyfrową równowagę jest istotne szczególnie teraz, kiedy tak wiele aktywności, w tym szkoła, przeniosło się do sieci – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

 

Jak do technologii podejść „z głową”?

Czy wszystko, co jest w internecie, to prawda? Jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać sprzęt? Jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Jak odróżnić informację od reklamy? Jak zareagować na niebezpieczne treści? Te zagadnienia poznają dzieci z klas 1-3 podczas zajęć MegaMisji. To 10-miesięczny kurs przygotowujący najmłodszych do tego, aby odpowiedzialnie korzystać ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikać pułapek cyfrowego świata. Nauczyciele otrzymują wsparcie Fundacji Orange, która przygotowuje ich do roli cyfrowych przewodników – udostępnia gotowe scenariusze zajęć, buduje społeczność nauczycieli, którzy służą sobie radą. Dzięki atrakcyjnej formie, lekcje angażują uczniów, którzy zdobytą wiedzę zaczynają stosować w praktyce.

 

Teraz, już po realizacji MegaMisji, widzę, że dzieci dużo z nich wyniosły. Mamy właśnie edukację informatyczną i dzieci się pytają, czy mogą skopiować zdjęcie, czy to są prawa autorskie czy nie. Więc ta wiedza wraca – to, co zdobyli w czasie MegaMisji, ma teraz przełożenie na dalszą naukę – dodaje Roksana Szczygieł.

 

Zajęcia MegaMisji odbywają się w formie zabawy, co jest szczególnie ważne w edukacji wczesnoszkolnej a dzieciakom towarzyszą animowane postacie i fabuła bajki. Dzięki temu uczniowie zapamiętują więcej z zajęć, niż gdyby była to sama teoria. Dodatkową motywacją są nagrody dla całej szkoły za realizacje poszczególnych zadań – na przykład tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne. Do realizacji programu wystarczy jedna godzina tygodniowo w ramach zwykłych lekcji lub zajęć w świetlicy.

 

Czy programowanie może być grą zespołową?

#SuperKoderzy dla klas 4-8 to zajęcia, na których uczniowie poznają podstawy programowania i obsługi robotów. Nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na innych np. na przyrodzie, historii, fizyce, muzyce, lekcji języka polskiego i języków obcych. Co ważne, #SuperKoderzy mają także propozycję dla szkół specjalnych i integracyjnych, co pozwala również dzieciom z tych placówek zdobywać te ważne kompetencje. Nauczyciel nie musi mieć umiejętności informatycznych ani umieć programować, by móc prowadzić zajęcia, a szkoły mają do wyboru jedną z czternastu ścieżek edukacyjnych. W czasie zajęć uczniowie poznają cyfrowe narzędzia, uczą się logicznego myślenia i pracy zespołowej. Każda szkoła, która dostanie się do programu, może liczyć nie tylko na wsparcie z zakresu prowadzenia zajęć, ale otrzyma też grant na niezbędny sprzęt – na przykład zestawy robotów.

 

Widzimy, jak program, który pojawił się już w ponad 600 szkołach, wpływa na uczniów i ich zaangażowanie na lekcji. To bardzo ważne, żeby młodzież, która ma przecież nieustanny kontakt z technologią, widziała, że można jej używać w sposób wartościowy, a nie tylko do grania. Uczniowie tworzą w Scratchu, który jest intuicyjny i nie wymaga pisania długich kodów, ale i tak uczy się myśleć kreatywnie, współpracować i zrozumieć na czym polega programowanie. To doskonały wstęp do nauki programowania „dla dorosłych” w językach Python czy Java – mówi Monika Wrońska, koordynatorka programu #SuperKoderzy z Fundacji Orange.

 

Kto i jak może się zgłosić?

Każda szkoła, która chce przystąpić do któregoś z tych programów (lub do obu z nich), powinna do 10 maja 2021 r. wypełnić formularz online na stronie https://fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania, dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Zgłoszenia może, za zgodą dyrekcji szkoły, dokonać nauczyciel wybrany na lidera projektu. Spośród nadesłanych wniosków Komisja wybierze 140 szkół do MegaMisji i 140 do #SuperKoderów, które od września zaczną realizować zajęcia.

 

Obie inicjatywy nie wiążą się z żadnymi kosztami dla szkół, wpisują się także w podstawę programową oraz mają patronaty Ministra Edukacji i Nauki oraz Cyfryzacji KPRM (dawniej Ministerstwo Cyfryzacji). Dotychczas udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.

 

W naszych programach rozwijają się uczniowie i nauczyciele z różnych szkół: małych, dużych, z wielkich miast, ale także tych z dala od ośrodków miejskich. W tym roku szczególnie zachęcamy do udziału szkoły z wybranych gmin z Podkarpacia, Podlasia czy Warmii i Mazur (lista gmin dostępna jest na stronie Fundacji), bo w kolejnej już edycji MegaMisji i #SuperKoderów chcemy z naszą edukacją docierać jak najszerzej i równomiernie „pokrywać” mapę Polski naszymi inicjatywami. Choć zależy nam na każdej szkole! – podsumowuje Konrad Ciesiołkiewicz.

 

https://itreseller.pl/itrnewamd-podalo-wyniki-finansowe-z-q1-2021-czy-kogos-zaskakuje-ze-sa-pelne-imponujacych-wzrostow/