eGovernment Benchmark 2024: ocena publicznych usług cyfrowych w Polsce jest coraz lepsza

Ministerstwo Cyfryzacji podało, że ocena cyfrowych usług publicznych w Polsce wzrosła o 7 pkt r/r i osiągnęła 69 pkt według raportu eGovernment Benchmark 2024. Badania dotyczyły państw Unii Europejskiej oraz m.in. Albanii, Mołdawii, Północnej Macedonii, Serbii i Turcji.

„Raport eGovernment Benchmark 2024 ocenia cyfrowe usługi publiczne w Europie. Polska uzyskała wynik 69 punktów, co oznacza wzrost o 7 punktów w porównaniu do poprzedniego roku” – napisano w notatce.

Ministerstwo podało, że Polska wyróżnia się poprawą w kilku kluczowych obszarach:

  • wsparcie użytkownika: 100 punktów, powyżej średniej EU27 (94 punkty);
  • przejrzystość projektowania usług: 75 punktów, powyżej średniej EU27 (59 punktów);
  • eDokumenty: 92 punkty, powyżej średniej EU27 (83 punkty).

Poprawy nadal wymagają takie obszary jak:

  • transgraniczna dostępność online: 44 punkty, poniżej średniej EU27 (69 punktów);
  • transgraniczna identyfikacja elektroniczna (eID): 22 punkty, poniżej średniej EU27 (33 punkty).

Ministerstwo zaznaczyła, że Polska znalazła się również w czołówce państw z największą poprawą wyników ogólnych w ujęciu czteroletnim (+14 punktów).

W raporcie wyróżniono trzy polskie inicjatywy: portal biznes.gov.pl, e-Urząd Skarbowy i program Firma Bezpieczna Cyfrowo, wymienił resort. Ponadto aplikacja mObywatel została uznana za przykład dobrej praktyki w kategorii przejrzystości świadczenia usług.