Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Eksperci Capgemini Polska pokazują jakie korzyści niosą autonomiczne sieci dla operatorów telekomunikacyjnych i co stoi na przeszkodzie wdrażania ich na szeroką skalę

Autonomiczne sieci, czyli takie, które mogą samodzielnie się konfigurować, monitorować, optymalizować i naprawiać coraz wyraźniej stają w centrum zainteresowania firm telekomunikacyjnych. Do 2028 roku aż 60% z nich planuje posiadać systemy, które wyczuwają zmiany środowiskowe w czasie rzeczywistym i w określonych domenach sieciowych potrafią optymalizować oraz dostosowywać do nich swoje działanie. Jakie korzyści niosą autonomiczne sieci dla operatorów telekomunikacyjnych i co stoi na przeszkodzie wdrażania ich na szeroką skalę?

Nie ulega wątpliwości, że sieci autonomiczne przynoszą operatorom telekomunikacyjnym znaczące korzyści. Jak pokazuje raport Capgemini „Networks with intelligence”, w ciągu ostatnich dwóch lat, dzięki inicjatywom związanym z sieciami autonomicznymi, operatorom udało się o 20% poprawić efektywność operacyjną oraz o 18% zredukować wydatki operacyjne związane z sieciami. Ponadto, 71% operatorów obniżyło zużycie energii w tym okresie, jednocześnie spodziewając się obniżenia emisji gazów cieplarnianych o 30% w ciągu najbliższych pięciu lat.

Znaczący spadek zużycia energii i obniżenie emisji gazów cieplarnianych wskazują, że sieci autonomiczne są lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia środowiska. To jest szczególnie istotne w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej i potrzeby działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

 

– Wprowadzenie sieci autonomicznych to nie tylko kwestia technologiczna, ale również strategiczna decyzja biznesowa, która może przynieść operatorom telekomunikacyjnym znaczącą przewagę konkurencyjną. Dzięki automatyzacji i inteligentnemu zarządzaniu sieci autonomiczne umożliwiają szybsze adaptowanie się do zmieniających się wymagań i oczekiwań klientów, zapewniając wyższy poziom usług i większą niezawodność. To fundamentalna zmiana w podejściu do zarządzania siecią, która otwiera nowe możliwości dla branży telekomunikacyjnej – mówi Michał Januszkiewicz, Network Technical Lead w Capgemini Polska.

 

Inwestycje w sieci autonomiczne, które w najbliższych pięciu latach mają wynieść średnio 87 milionów dolarów na operatora, zdają się obiecywać atrakcyjne zwroty. Analizy sugerują, że oszczędności OpEx wynikające z implementacji sieci autonomicznych mogą osiągnąć wartość 150 do 300 milionów dolarów na organizację, w ciągu nadchodzącego pięcioletniego okresu. Przewidywany zwrot z inwestycji (ROI) mieści się w przedziale 1,7x–3,4x, a okres zwrotu w zależności od scenariusza – od 2,9 do 1,5 roku.

Warto również zauważyć, że operatorzy telekomunikacyjni posiadający kompleksową strategię i zaawansowaną implementację sieci autonomicznych odnotowują większe korzyści niż organizacje o mniejszym stopniu zaawansowania. Wśród badanych firm, liderzy, którzy wyprzedzają początkujących zarówno pod względem dojrzałości strategii i planów inwestycyjnych, jak i obecnego poziomu autonomii sieci, osiągnęli łączne 19% obniżenie OpEx sieci, przewyższając początkujących, którzy zdołali zmniejszyć te wydatki o 13%. Liderzy wykazali również 22% poprawę w szybkości wprowadzania nowych usług na rynek, co stanowi podwójną wartość w porównaniu do początkujących (11%).

Rozwój sieci autonomicznych, pomimo licznych korzyści, napotyka na szereg wyzwań organizacyjnych i technologicznych, które mogą go hamować. Operatorzy telekomunikacyjni wskazują na trzy główne przeszkody: mentalność pracowników, problemy z integracją oraz obawy dotyczące bezpieczeństwa danych. Te wyzwania wskazują na złożoność wdrażania nowych technologii i konieczność zarządzania zmianą nie tylko na poziomie technicznym, ale również ludzkim i proceduralnym.

Strategiczne podejście do transformacji sieciowej jest kluczowe, lecz zaledwie około 17% firm telekomunikacyjnych posiada kompleksową strategię transformacji sieci autonomicznych, określającą jasne cele i terminy ich realizacji. Brak wyraźnie zdefiniowanej ścieżki może prowadzić do rozproszenia działań i opóźnień w osiąganiu zamierzonych efektów. To pokazuje, że dla wielu operatorów droga do pełnej autonomii sieci jest jeszcze długa i wymaga gruntownego przemyślenia planów strategicznych.

Ponadto, mniej niż jedna piąta organizacji (15%) wyznaczyła lidera ds. sieci autonomicznych, a 31% jest w trakcie poszukiwania takiej osoby. Brak wyraźnego przywództwa może utrudniać koordynację i skuteczne wdrażanie inicjatyw związanych z sieciami autonomicznymi. 50% operatorów telekomunikacyjnych ma roadmapę obejmującą jedynie najbliższe 1-2 lata, co może wskazywać na konieczność długoterminowego planowania i budowania wizji przyszłości, która w pełni wykorzysta potencjał sieci autonomicznych.

 

– Operatorzy telekomunikacyjni znacznie przyspieszają i utrzymują swoją drogę do sieci autonomicznych poprzez opracowanie strategii i mapy drogowej dla tej podróży, znajdowanie i kształcenie talentów wspierającej skalowanie autonomii sieci, inwestowanie w kluczowe inicjatywy technologiczne. To właśnie holistyczne podejście jest kluczem do wykorzystania pełnego potencjału, jaki oferują sieci autonomiczne – podsumowuje Michał Wieczorek, Operations Lead w Capgemini Polska.

 

Microsoft podczas uroczystej gali Channel Connect 2024 nagrodził najlepsze firmy partnerskie w Polsce!