ELKO uruchomiło właśnie najnowszą wersję swojej platformy B2B, która miała powstać na bazie dogłębnej analizy opinii i doświadczeń klientów.
Czy wszystkie sklepy internetowe muszą mieć wygląd i styl sklepów B2C? Nie! ELKO, dystrybutor IT i elektroniki użytkowej uruchomił właśnie najnowszą wersję swojej platformy B2B, która powstała dzięki dogłębnej analizie opinii i doświadczeń klientów.
Szczegóły odgrywają ważną rolę w budowaniu platformy sprzedażowej B2B. W przeciwieństwie do użytkowników końcowych nabywcy hurtowi spędzają czasami cały dzień przeglądając oferty różnych sklepów. Nieprzystępna strona internetowa może bardzo szybko zirytować klienta, a gdy jego frustracja się skumuluje, Twój biznes może na tym znacznie ucierpieć. Pamiętaj, zysk tkwi w szczegółach.
„Jedną z pułapek w jaką możesz wpaść jest kopiowanie sklepów online, gdzie design czasami przeważa nad UX” – ostrzega Mara Skudra, Chief Marketing Officer z ELKO Group. „Niezwykle ważne jest, by poznać swoich odbiorców i ich zwyczaje zakupowe” – dodaje.
Różni odbiorcy, różne potrzeby
Dzięki regularnemu zbieraniu informacji zwrotnych od klientów ELKO ustaliło, że typowy sprzedawca detaliczny, jako klient, który codziennie składa zamówienia na określone kwoty, poszukuje kompaktowego podglądu, większej liczby produktów na jednym ekranie i kontrastu strony. Te szczegóły zapobiegają zmęczeniu oczu, gdy większość dnia spędza się przed ekranem. Zazwyczaj ten typ klienta wie, czego chce i dość dobrze orientuje się w kodach, markach i modelach produktów. Jednocześnie istnieją klienci, którzy dokonują zakupów z mniejszą częstotliwością i na niższe kwoty, jak na przykład integratorzy systemów. Ta grupa doceni dobrze opracowane karty produktów, zawierające wyczerpujące opisy. „Dlatego ELKO wprowadziło kilka opcji do wyboru. Produkty mogą być wyświetlane w formacie modyfikowalnej listy lub widoku siatki, a system ma dostępny tryby jasny i ciemny” – dodaje Mara Skudra.
Zdjęcie: Jasny i ciemny tryb
Wyszukiwarka to klucz
Klienci B2B rzadko dokonują zakupów pod wpływem impulsu. Bez względu na to, jak dobrze zbudowane są poszczególne kategorie na stronie, najważniejszą funkcją jest dla nich wyszukiwanie. Zwłaszcza, gdy portfolio produktów liczy dziesiątki tysięcy pozycji. Całkowite ulepszenie technologii wyszukiwania może pomóc szybciej dotrzeć do wyników. Czas to pieniądz. „W naszej ostatniej wersji sklepu B2B wprowadziliśmy zupełnie nową technologię wyszukiwania, zwracając szczególną uwagę na funkcjonalność filtrów. Jedną z najbardziej docenianych funkcji jest wyszukiwanie poprzez filtrowanie wyników lub konkretnej kategorii” – mówi Mara Skudra.
Zdjęcie: Filtruj i wyszukuj
Szybkość
Każde kliknięcie ma znaczenie, każda minuta oczekiwania kosztuje, a każdy błąd jest bolesny. „Kiedy osiągasz granice możliwości swojej obecnej technologii back-end i front-end, nadchodzi czas na modernizację – tak jak zrobiliśmy to przy okazji naszego ostatniego odświeżenia i ulepszenia strony w tym roku” – mówi Mara Skudra. Nowoczesne technologie zapewniają pożądaną szybkość ładowania, kompatybilność z innymi systemami i ułatwiają kodowanie przyszłych ulepszeń.
Responsywność
„Jest takie powiedzenie – mobile-first. W rzeczywistości, według naszych danych, tylko 15% klientów ELKO korzysta z urządzeń mobilnych odwiedzając nasz sklep e-commerce B2B, przy zaledwie 3% wzrostu w ciągu 3 lat, mimo że nasz sklep jest responsywny na wszystkich urządzeniach. Oczywiście, dostosowanie do urządzeń mobile jest potrzebne, ale w B2B radzimy nie stawiać na to wszystkiego” – dodaje Mara Skudra. O ile zasady jak sprawić, by wizualizacja standardowego komputera PC wyglądała kompaktowo na ekranach telefonów komórkowych, są jasne, o tyle nowym wyzwaniem są ultra-szerokie rozdzielczości. Według ELKO, liczba użytkowników monitorów ultra szerokich zauważalnie wzrasta, zajmując drugie miejsce w rankingu wszystkich rozdzielczości ekranów.
Klienci biznesowi chcą zostać obsłużeni, a nie być zdani na samoobsługę
Być może posiadasz nowoczesny, ładnie wyglądający i zaawansowany technologicznie system e-commerce B2B, ale nieoczekiwanym wyzwaniem może okazać się wprowadzenie klientów do samoobsługi. W przypadku B2B, gdzie wszystko opiera się na relacjach, klienci są przyzwyczajeni do tego, że są obsługiwani. „W ELKO wszyscy klienci mają dedykowanego Customer Managera. Wielu z nich ceni sobie indywidualne konsultacje lub wsparcie w kwestiach finansowych, gwarancyjnych lub logistycznych i oczekuje propozycji dostosowanych do ich potrzeb” – opisuje Mara Skudra.
Automatyzacja
„Sam sklep internetowy nie będzie panaceum. Dobrze opracowane i udokumentowane rozwiązania API są niezbędnym elementem rozwoju e-commerce. Cieszę się, że coraz więcej polskich klientów rozumie ich wartość” – dodaje Mara Skudra. Transfer plików .csv lub integracja API umożliwia klientowi otrzymywanie informacji o produktach i indywidualnych cenach w skonsolidowanym formacie od wielu dostawców jednocześnie.
Bezpieczeństwo
Ważnym tematem jest bezpieczeństwo. Każdy właściciel sklepu internetowego musi nieustannie dbać o bezpieczeństwo danych na dwóch frontach: kradzieży danych klientów i kradzieży danych firmowych. „W ELKO przeprowadzamy coroczne audyty bezpieczeństwa, które identyfikują ewentualne luki w zabezpieczeniach i na podstawie ich wyników podejmujemy decyzje o natychmiastowych działaniach. Ostatnio wzmocniliśmy cyberbezpieczeństwo naszego systemu, wdrażając bezpieczną bramę internetową firmy Cloudflare. W najbliższych miesiącach nasi klienci będą mieli możliwość aktywowania dwuskładnikowego uwierzytelniania, a kryteria autoryzacji zostaną wzmocnione, aby sprostać współczesnym wyzwaniom w zakresie bezpieczeństwa” – wyjaśnia Mara Skudra, Chief Marketing Officer.
„Kiedy budujesz platformę sprzedażową B2B, nie jest to jednorazowa operacja. Należy liczyć się z tym, że ten proces nigdy nie będzie skończony w stu procentach. Technologie, usługi i przyzwyczajenia klientów szybko się zmieniają. Zamiast zgadywać, zdaliśmy sobie sprawę, że najlepsze jest odpowiednie podejście. Nie spędzaj lat na tworzeniu idealnego sklepu przed jego uruchomieniem, bo w tym czasie wszystko może się całkowicie zmienić. Zamiast tego regularnie przeprowadzaj badania opinii klientów i w odpowiedzi na nie regularnie dokonuj aktualizacji. W ELKO co roku przeprowadzamy ankietę satysfakcji klienta, w której pytamy o nasz sklep internetowy i regularnie zbieramy informacje zwrotne od menedżerów klienta. Funkcjonalność naszego sklepu internetowego została oceniona na 8,2 na 10 punktów, co daje wzrost w porównaniu do wszystkich ankiet przeprowadzonych w poprzednich latach”. – podsumowuje Mara Skudra.