Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Enea Operator w kooperacji z BlueSoft (spółką Orange) oraz Microsoft, rozpoczęły ambitny projekt badawczo-rozwojowy

Enea Operator, w kooperacji z BlueSoft, spółką Orange, oraz w partnerstwie z firmą Microsoft, postanowiły rozpocząć ambitny projekt badawczo-rozwojowy. Celem tego przedsięwzięcia jest opracowanie prototypu aplikacji, która zoptymalizuje zdalną komunikację między urządzeniami na sieci elektroenergetycznej.

Zastanawialiście się kiedyś, jak w czasach szybkiego i masowego przepływu informacji oraz rozwijającej się technologii można zoptymalizować zdalne odczyty liczników energii elektrycznej? Enea Operator, wraz ze swoimi partnerami, podjęła wyzwanie, by odpowiedzieć na to pytanie. Głównym założeniem przedsięwzięcia jest wypracowanie i wdrożenie prototypowego rozwiązania analitycznego w formie Proof of Concept (udowodnienia koncepcji). Co jest tak rewolucyjnego w tym pomyśle? Kluczem do sukcesu są mechanizmy sztucznej inteligencji, które posłużą do zwiększenia skuteczności zdalnych odczytów z liczników inteligentnych, co przyczyni się do lepszego prognozowania zapotrzebowania na energię elektryczną. Zakładanym celem jest znaczące ograniczenie liczby nieodczytanych urządzeń w krótkim czasie – o 30% w okresie dobowym i o 15% w okresie tygodniowym.

 

– Wykorzystanie nowych narzędzi, takich jak uczenie maszynowe czy mechanizmy sztucznej inteligencji, to początek nowej ery w zarządzaniu siecią elektroenergetyczną. Dzięki połączeniu sił Enei Operator, BlueSoft oraz Microsoftu możliwe jest stworzenie rozwiązania, które przyniesie korzyści nie tylko przedsiębiorstwom energetycznym, ale również klientom indywidualnym, poprzez bardziej efektywne i niezawodne zarządzanie energią – powiedział Grzegorz Marciniak, dyrektor Departamentu Zarządzania Informacją Pomiarową w Enei Operator.

 

Klienci indywidualni w przyszłości również odczują korzyści z wprowadzonego rozwiązania, bowiem wpłynie ono pozytywnie na niezawodność dostaw energii oraz poprawę jakości parametrów dostarczanej energii elektrycznej. W dłuższym horyzoncie czasowym dzięki pozyskaniu tak szczegółowych danych z liczników możliwe będzie opracowywanie i udostępnianie profili zużycia odbiorcom, udostępnianie danych o planowanym i faktycznym zużyciu prądu.

Biorąc pod uwagę konieczność zagwarantowania bezpieczeństwa ogromnej ilości danych, potrzebę zwiększenia skali działania systemu i wykorzystania AI (sztucznej inteligencji), do projektu wybrano chmurę Microsoft Azure. To tam Enea Operator wraz z zespołem BlueSoft zainstaluje prototyp. Przy użyciu zaawansowanych algorytmów, opartych na sztucznej inteligencji oraz danych z systemów telekomunikacyjnych, planowane jest analizowanie informacji w celu identyfikacji potencjalnych problemów i ich rozwiązania, zanim się zmaterializują. Weryfikowana będzie skuteczność odczytów pochodzących z centralnego systemu akwizycji danych pomiarowych wraz z danymi o dostępności kart SIM zainstalowanych w licznikach zdalnego odczytu.

 

Projekt na tym etapie ma formę badawczą. – Stworzone rozwiązanie i prototyp traktujemy jako Proof Of Concept, który będzie korzystał z danych produkcyjnych, ale nie jest jeszcze rozwiązaniem produkcyjnym dla Enei Operator – zaznaczył Przemysław Starzyński, kierownik Biura Inicjatyw Innowacyjnych w Enei Operator.

 

Wydarzenie dla partnerów firmy KOMSA, poświęcone cyfryzacji edukacji w Polsce – ocenia Dominik Kaczmarek, CEO KOMSA Poland Westcoast Group