Epson Eco Values – badanie zlecone przez Epson wskazuje na najważniejsze zmiany, które przyniósł rok 2020. Raport, w zorganizowanej przez Epson i IT Reseller debacie, omówili polscy eksperci.

Wnioski płynące z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Epson są jasne – jeśli pandemia ma mieć jakieś pozytywne skutki, prawdopodobnie będą one dotyczyły poprawy stanu środowiska naturalnego. Debatę moderował Mariusz Laurisz – redaktor naczelny magazynu IT Reseller.

 

Międzynarodowe badania przeprowadzone przez agencję agencję badawczą B2B International na zamówienie firmy Epson dotyczyły tematu zrównoważonego rozwoju i świadomości ekologicznej, oraz wpływu, jaki na te obszary wywarła pandemia koronawirusa. W przeprowadzonej ankiecie wzięło udział ponad 4335 aktywnych zawodowo na różnych szczeblach odpowiedzialności osób z 26 krajów, w tym z Polski. Wnioskami płynącymi z badania podzielili się w debacie zorganizowanej przez Epson i IT Reseller eksperci z Polski reprezentujący różne branże; od hardware IT, przez branżę eventową, aż po produkcję spożywczą. Pandemia dotknęła bowiem wszystkich obszarów gospodarki, każdy na inny sposób.

 

W celu poznania polskiego kontekstu wniosków płynących z ekspertyzy, polski oddział Epson zorganizował panel dyskusyjny, w którym – poza przedstawicielem producenta Robertem Reszkowskim – wzięli udział klienci: Jakub Fajfrowski z September Events i Krzysztof Pieczenko, szef IT w Cukiernie Sowa, przedstawiciel partnera firmy Epson: Michał Drechny z firmy Komputronik oraz niezależna ekspertka Krystyna Jarek, CEO & Innovation Designer w Booster of Innovation.

 

Samo badanie zwróciło uwagę na kilka kwestii nie tak często podejmowanych aktualnie zarówno przez media, jak i producentów, a mianowicie kwestię przeniesienia części kosztów pracy na pracownika.

 

Pracując zdalnie, pracownik ponosi dodatkowe koszty. Warto w takiej sytuacji inwestować w technologie i urządzenia, takie jak drukarki atramentowe Epson, które charakteryzują się niskim zużyciem energii, co przekłada się na niskie koszty eksploatacji a także mniejszy wpływ na środowisko naturalne – powiedział podczas debaty Robert Reszkowski, Business Sales Manager

 

Interesujące wnioski pojawiają się w zakresie oczekiwań społecznych wobec przedsiębiorców. Z badania wynika, że aż 75% respondentów oczekuje od swoich pracodawców większego zaangażowania w kwestie społeczne i związane z ochroną środowiska, uważając, że te fundamentalne sprawy nie zostały jak dotąd odpowiednio zaakcentowane w planach związanych z powrotem do pracy i odbudową gospodarki. Spostrzeżenia uzyskane podczas rozmowy w istotny sposób pozwoliły rozszerzyć i uaktualnić spojrzenie, także w kontekście różnic zaobserwowanych między Polską i Europą Środkową, a krajami Europy Zachodniej.

 

 

Interesującym jest wiodący wniosek z badania Epson Eco Values. Pomimo zdominowania światowych mediów tematem pandemii, obserwuje się wzrastające znaczenie kwestii społecznej i środowiskowej odpowiedzialności biznesu i to w odniesieniu do różnych obszarów i branż. Jak wynika z raportu podsumowującego, odpowiedzialność społeczna i ekologiczna biznesu została wskazana jako istotny czynnik, dla niemal jednej czwartej respondentów (24%) i jest jednym z trzech najważniejszych priorytetów biznesu w ogóle. Co ciekawe, pandemia wcale nie osłabiła pro-ekologicznego trendu. Wręcz przeciwnie – od firm oczekuje się dziś po prostu więcej – zarówno wobec środowiska, jak i wobec pracownika.

 

Różnice regionalne? Owszem, występują, chociaż ogólny trend wzrostowy świadomości ekologicznej jest obecny wszędzie. Europa Zachodnia jest w tym względzie bardziej progresywna. Najwięcej respondentów uznało ekologię i sprawy społeczne za najważniejsze w Niemczech (co nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę choćby duży od lat udział partii „Zielonych” w Bundestagu), jak i we Włoszech (co może wywoływać zdziwienie, zwłaszcza u osób, które odwiedziły kiedyś np. Neapol). W obu krajach ponad 1/3 respondentów uznało ten czynnik za 1 z 3 najważniejszych w prowadzeniu działalności biznesowej. Podobne zaangażowanie widać też wyraźnie we Francji i całej Skandynawii.

 

 

Badanie jest ważnym sygnałem dla firm, bowiem aż 75% badanych zadeklarowało, że w przyszłości preferować będzie produkty firm, które na pierwszym miejscu stawiają zdrowie i ekologię.

 

„Wiele korporacji wprowadza programy proekologiczne związane z ich działalnością, co więcej wielu klientów oczekuje dostarczenia certyfikatów czy zaświadczeń potwierdzających to, że sprzedawane produkty czy świadczone usługi są zgodne z zasadami zrównoważonego wpływu na środowisko” – powiedział Michał Drechny, Sales Manager Outsorcing Department z Komputronik Biznes odpowiadając na pytanie o to, na ile technologie, które mogą – w uwzględnieniu zmian jakie przyniósł rok 2020 – poprawić działanie firm w tym właśnie obszarze są dostępne już dziś, a na ile jest to kwestia przystosowania ich do tego typu wyzwań wyzwań.

 

Raport podejmuje kwestię pracy zdalnej. Co wpływa na nasze decyzje co do jej środowiska? I jaką rolę odgrywa tu technologia? Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów wynika m.in., że 58% uważa, że sposób korzystania ze współdzielonych urządzeń (w tym drukarek) powinien się zmienić w wyniku pandemii na bardziej bezpieczny pod względem ochrony zdrowia i uwzględniający inteligentne rozwiązania. Badani wskazują też, że głównymi kryteriami wyboru sprzętu są przede wszystkim trwałość, energooszczędność i ograniczenie ilości związanych z ich wytwarzaniem i późniejszą eksploatacją substancji i odpadów szkodliwych dla środowiska. W naszej części Europy to właśnie trwałość i niezawodność były wskazywane znacznie częściej niż w Europie Zachodniej.

 

Debatę prowadził redaktor naczelny IT Reseller, Mariusz Laurisz

 

W ankiecie pojawiły się też pytania dotyczące ogólnego komfortu i zadowolenia z życia pracowników. Respondentów zapytano o trzy najważniejsze priorytety dla przedsiębiorstw – zdrowie i dobrostan wskazało tu średnio 47% respondentów. Z czego 63% w Szwecji, 58% w Danii, 50% w Niemczech, 60% w Wielkiej Brytanii, 41% w Estonii, 35% w Czechach… i najmniej, bo 29% w Polsce. Co gorsza, tylko 17% respondentów z Polski uważa, że firmy będą bardziej wspierały rozwój pracowników.

 

O tym, jak widzi odpowiedzialne prowadzenie biznesu oraz o przyczynach tak dużych rozbieżności, mówił zaproszony do dyskusji przez Epson Krzysztof Pieczenko, szef działu IT w Cukierniach Sowa : „Kluczowe jest nie tylko ekologiczne prowadzenie biznesu, ale także przemyślana edukacja, która w dłuższej perspektywie powinna zaprocentować zachowaniami wpływającymi pozytywnie na komfort życia i pracy nas wszystkich. Choć miną lata, zanim przyniesie to widoczne efekty, jednak dobrze, że ta zmiana już się zaczęła”.

 

Zarówno z samego badania, jak i jego analizy przez panelistów wynika, że pandemia nie tylko nie wyparła tematyki ekologicznej ze świadomości ludzi w Europie, ale zdaje się, że pogłębia zainteresowanie tym obszarem.

 

 

https://itreseller.pl/itrnewrecenzja-epson-ecotank-l6570-ekologiczny-mfp-dla-biura-czyli-krotka-opowiesc-o-tym-jak-atramentowe-rozwiazanie-moze-przycmic-laser/