EPSON przeprowadził badanie „Barometr Realiów Klimatycznych”
Wśród firm, które mają w swojej narracji obecną ekologię, Epson wyróżnia się tym, że na ten aspekt zwraca uwagę od szczególnie dawna. Japońska firma zleca regularnie przeprowadzanie badań w globalnym cyklu „Barometr Realiów Klimatycznych”. Jak przedstawiają się wyniki najnowszej edycji badania?
Badanie jest przeprowadzane globalne, jednak my skupimy się na wynikach respondentów z Polski. Była to grupa 562 uczestników badania w naszym kraju, która dostarczyła interesujących danych na temat świadomości klimatycznej i obaw związanych ze zmianami środowiska.
Kiedy zapytano Polaków o największe wyzwania, z jakimi zmaga się świat w 2023 roku, spośród 9 zaproponowanych kwestii, najczęściej wskazywali oni na:
Wzrost cen – 65,5% (w badaniu globalnym miejsce 2 z 53%)
Zmiany klimatu – 50% (na świecie nr 1 z 55,3%)
Konflikty globalne – 44% (globalnie czwarte miejsce 22,6%, za ubóstwem z 36,5%)
Zaskakująco niewielu respondentów – zaledwie 9,4% w stosunku do 50% zmartwionych zmianami klimatycznymi – skupiało się na zużyciu paliw kopalnych. Wskazuje to, że jest to pojmowane dosyć abstrakcyjnie, bez wiązania tego bezpośrednio ze skutkami. Nie odstajemy tu od respondentów z innych krajów – średnio wskazało to w całym badaniu 8,9% uczestników.
Kobiety w Polsce bardziej martwiły się cenami (70%) oraz klimatem (55%) niż konfliktami (41%).
Ciekawe jest też, że dla grupy wiekowej 35-44 lata ceny były główną kwestią zaprzątającą uwagę (75,5%) z przy 44% dla kwestii klimatycznych. Tymczasem gdy dla seniorów 65+ głównym problemem były zmiany klimatu (58%), drugim w kolejności konflikty 53,5%, a ceny uplasowały się dopiero na 3 miejscu z 44%.
Czy zapobiegniemy zmianom klimatu w naszym życiu?
Zdania Polaków były tu podzielone: 36,3% respondentów było optymistycznie nastawionych (na świecie wyraźnie więcej – 47%) , a 34,2% pesymistycznie (vs 25,5% w całym badaniu). Wśród kobiet było więcej pesymistów – 39,9%. Najbardziej optymistyczne były osoby w wieku 16-24 lat (37,1%) oraz seniorzy 55+ (51%).
Co mogą zrobić firmy, by przeciwdziałać katastrofie klimatycznej?
Większość respondentów (55,83%) uważała, że kluczową rolą firm jest ulepszanie recyklingu i ponownego wykorzystania produktów. Drugim najważniejszym działaniem były inwestycje w technologie proekologiczne (49,46%). Najmniej nadziei Polacy pokładali w współpracę firm z rządami i innymi instytucjami – tylko 10% uważało to za ważne.
Tymczasem dla świata to inwestycje były wskazywane na 1 miejscu z 47,6%, a recycling i ponowne wykorzystanie jako 2 z 44,7%. Niskie nadzieje związane z nawiązaniem współpracy wyglądały podobnie: 9,3%.
Indywidualne działania podejmowane w walce z ociepleniem
Z badania wynika, że Polacy chętnie podejmują indywidualne inicjatywy ekologiczne:
77% używa produktów wielokrotnego użytku, jak trwałe torby na zakupy – 15% zamierza rozpocząć to lada dzień (świat: 68,4%, 21,2%)
70% badanych wybiera spacer lub rower zamiast samochodu, a rozpoczęcie tego za chwilę wskazało kolejne 20% (globalnie jest to: 58% i 27%)
Niemniej jednak, 22,35% ankietowanych znad Wisły kategorycznie nie zamierza rezygnować z produktów pochodzenia zwierzęcego (w tym żywności), a 19,45% nie planuje ograniczać podróży wakacyjnych i służbowych. Wartości globalne wynoszą tu: 18% i 16,9%.
Emocje w kontekście klimatu
Polacy głęboko przeżywają sytuację klimatyczną. 29,05% za najbardziej adekwatne określenie uznało strach, 20,4% było zaniepokojonych, a 18,9% zmartwionych. W porównaniu do średniej światowej jesteśmy większymi pesymistami – wyniki ogólne wskazywały na 1 miejscu nadzieję z 24,6%, choć strach jest tuż za nim z 24,03%.
W grupie wiekowej 16-24 te negatywne emocje były nieco mniej intensywne, co może być spowodowane trudnościami w wyrażeniu uczuć w zastosowanym w badaniu słownictwie.
Wszystkie wyniki badania są dostępne pod adresem: https://bit.ly/3GksSha
Badanie na zlecenie Epson zostało przeprowadzone od 13 do 25.07.2023 przez firmę Censuswide wśród 30 294 respondentów w wieku powyżej 16 lat z 39 krajów. Wśród nich było 562 uczestników z Polski.