Europejski rynek smartfonów skurczył się o 3% w 4Q 2023 roku, do tego odnotowano kilka zaskoczeń

Jak podaje najnowsze badanie Canalys, dostawy smartfonów do Europy (z wyłączeniem Rosji) spadły o 3% rok do roku do 37,8 mln sztuk w czwartym kwartale 2023 r. 

Apple wrócił na pozycję lidera w tabeli rankingowej, utrzymując się siedem kwartałów za Samsungiem. Tym razem odnotował wzrost dostaw o 1% rok do roku do 12,4 mln sztuk. Drugie miejsce zajął Samsung, którego sprzedaż spadła o 12% do 10,8 miliona, co zostało zrównoważone stabilnymi dostawami urządzeń z serii S i średniej półki z serii A. Warto zauważyć, że Samsung był największym dostawcą przez cały 2023 rok.

Xiaomi obroniła trzecią pozycję pomimo spadku o 10% do 6,0 mln sztuk, wzmocnionego pozytywną dynamiką w Europie Środkowo-Wschodniej. Pierwszą piątkę zamknęły Motorola i HONOR, sprzedając 2,0 mln i 1,1 mln urządzeń, co oznacza niezwykły wzrost – odpowiednio 73% i 116% rok do roku.

„Poza pierwszą trójką, krajobraz dostawców zmienił się drastycznie w 2023 r., a silny wzrost od kilku wybranych dostawców zrównoważył ogólny spadek rynku – skomentował Brandon Gurney, analityk ds. badań w Canalys. – Motorola była najszybciej rozwijającym się dostawcą w 2023 roku, koncentrując się na zapewnianiu docelowych slotów operatorów sieci komórkowych w całym regionie, aby rosnąć przez cały rok. Podążając za Motorolą, HONOR po raz pierwszy w czwartym kwartale znalazł się w pierwszej piątce Europy, osiągając kluczowy kamień milowy w udowadnianiu potencjału rynkowego w miarę zbliżania się do pierwszej oferty publicznej”.

„Wysokiej klasy smartfony zdobyły rekordowy udział w rynku europejskim w czwartym kwartale 2023 r. Prawie 40% dostaw smartfonów kosztowało 800 USD lub więcej – powiedział Runar Bjørhovde, analityk w Canalys. – Dominacja modeli z najwyższej półki była napędzana głównie przez duży popyt na iPhone’a 15 Pro, utrzymujące się na stałym poziomie wolumeny serii Galaxy S i rosnący Google Pixel. Patrząc w przyszłość, Apple będzie dążyć do wykorzystania zbliżającego się cyklu odświeżania. Obejmuje to badanie nowych dróg dotarcia na rynek, aby umożliwić konsumentom kupowanie iPhone’ów, na przykład podejście „bank jako kanał” wspólnie pilotażowane z Santanderem w Hiszpanii. W przypadku Samsunga priorytetem pozostają seria S premium i urządzenia składane, chcąc przetestować model subskrypcji oparty na usługach”.