Europejskie firmy muszą przygotować procedury i wytyczne dotyczące korzystania ze sztucznej inteligencji
Najnowsze badania Ricoh pokazują, że pracownicy coraz śmielej korzystają z możliwości oferowanych przez narzędzia działające w oparciu o sztuczną inteligencję. Jednocześnie pracodawcy wciąż pozostają w tyle pod względem zapewniania szkoleń i wdrażania wytycznych użytkowania takich narzędzi.
Niemal połowa respondentów korzysta już z takich aplikacji jak ChatGPT, z czego 18% robi to codziennie. Gorzej wyglądają dane dotyczące adaptacji procedur użytkowania takich narzędzi – tylko w co szóstej badanej firmie zaoferowano szkolenia w tym zakresie. Bez odpowiednich wytycznych i podnoszenia świadomości pracowników, firmy ryzykują niewłaściwe lub niezgodne z prawem korzystanie z AI.
– Firmy zaczynają zdawać sobie sprawę, że dzięki inteligentnym narzędziom automatyzacji mogą zmienić procesy na lepsze: sprawić, że będą szybsze i bardziej wydajne. Dają one też możliwość uwolnienia pełnego potencjału pracowników, niezależnie od tego, w jakim miejscu pracują. Nasze badanie wykazuje jednak, że pracownicy w Europie nadal nie otrzymują od swoich przełożonych niezbędnych wskazówek dotyczących bezpiecznego korzystania ze sztucznej inteligencji, mimo że wielu z nich używa jej na co dzień. Bez odpowiednich zabezpieczeń firmy mogą być narażone m.in. na łamanie praw autorskich, naruszenia przepisów i w konsekwencji utratę reputacji. Organizacje, które zadbają o jasne wytyczne i wyposażą zespoły w niezbędne umiejętności i narzędzia, będą w stanie maksymalnie wykorzystać zdolności technologii. Co więcej, inwestycje w podnoszenie kwalifikacji zawodowych są korzystne nie tylko dla pracowników, ale też i dla klientów – powiedziała Nicola Downing, CEO Ricoh Europe.
Potwierdza to inna statystyka – jedynie 18% firm wdrożyło środki zarządzania ryzykiem dotyczące m.in. praw autorskich. Przestrzeganie przepisów nie powinno być pomijane przez firmy. W połączeniu z dedykowanymi szkoleniami, wdrożenie procedur pomoże używać technologii w sposób przynoszący wymierne korzyści.
Widzą to sami pracownicy – 69% badanych uważa, że dzięki odpowiednim narzędziom byliby w stanie wnieść większą wartość do organizacji. Jaką dokładnie? 67% specjalistów byłoby w stanie ją określić dopiero po tym, jak zapozna się z oferowanymi korzyściami. Inwestycje w szkolenia dadzą zainteresowanym jasny obraz możliwości proponowanych przez nowe technologie.