EY: 84% polskich firm traktuje zmianę technologiczną jako najważniejsze zadanie

Jak wynika z badania EY „Cyfrowa Transformacja 2024”*, odsetek polskich przedsiębiorstw wskazujących zmianę technologiczną jako swój wysoki priorytet wzrósł w ciągu 4 lat o 46 pkt proc. (z 38% do 84%).

Ten skok ma przełożenie na plany finansowe, bowiem 67% ankietowanych organizacji ma przeznaczony budżet na transformację cyfrową o wartości do 10% swoich przychodów.

„Okres dynamicznych zmian, które należy wprowadzić w bardzo krótkim czasie, biznes ma już za sobą. W efekcie cyfrowa transformacja wśród polskich przedsiębiorstw ma charakter ewolucji, a nie rewolucji. Rozwój narzędzi AI nie zmienił tego podejścia. Firmy są otwarte na innowacje, ale wiedzą, że technologie w organizacji to system naczyń połączonych, dlatego budżety muszą być rozłożone równomiernie. Wysoki poziom inwestycji potwierdza, że przedsiębiorstwa mają coraz lepszą świadomość na temat konieczności zapewnienia cyfrowego bezpieczeństwa. Tak ważnego w czasach rozwoju sztucznej inteligencji, której efektywność jak w żadnej innej technologii opiera się na konieczności dostarczania przez firmę wrażliwych danych” – pdkreślił partner zarządzający EY Consulting Kazimierz Klonecki w notatce do wyników badań.

Analiza planów inwestycyjnych w różnych branżach ujawnia jednak wiele różnic. W sektorze przemysłowym 15% organizacji planuje przeznaczyć na transformację cyfrową poniżej 3% budżetu. Równocześnie w logistyce ten odsetek jest równy 3%, a w finansach i handlu 6%.

Firmy szczególnie chętnie inwestują w działania związane z cyberbezpieczeństwem, które wdrożyła już niemal połowa (49%) przebadanych firm. Na kolejnych miejscach znalazła się chmura (44%) oraz szkolenia dla pracowników z zakresu kompetencji cyfrowych (42%).

Jak pokazują wyniki badania, najbliższy rok nie przyniesie zmian w obszarze priorytetów inwestycyjnych organizacji w Polsce. Na czele znalazł się rozwój kompetencji cyfrowych zatrudnionych osób (30%), przed cyfrową ochroną (29%) i chmurą (29%). Największy budżet w perspektywie najbliższego roku zostanie przeznaczony przez firmy na cyberbezpieczeństwo (44%), szkolenia (36%) i chmurę (34%).

„W kontekście budżetów warto również przyjrzeć się kwestii podejścia do AI. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wdrożyło dotychczas 18% organizacji. To jeden ze słabszych wyników – znacznie lepsze rezultaty uzyskały m.in. narzędzia analityczne dla big data (27%) lub związane z marketing automation (28%). Jednak w kontekście nadchodzących miesięcy sytuacja ulega zmianie. Plany inwestycyjne w tym obszarze zadeklarowało już 20% przebadanych organizacji, a 21% planuje zwiększyć w tym obszarze budżet. W obu przypadkach pozwoliło to zająć miejsce tuż za podium” – czytamy dalej.

Wyniki badania jasno wskazują również, że dotychczas rozwój AI miał ograniczony wpływ na inne działania realizowane przez firmy. Ponad połowa (51%) badanych organizacji nie zaniechała w ostatnich 12 miesiącach realizacji wcześniej zaplanowanego projektu transformacyjnego na rzecz implementacji działań opartych na sztucznej inteligencji.

* Badanie EY „Cyfrowa Transformacja 2024” zostało wykonane przez CubeResearch na zlecenie EY metodą CATI i CAWI w pierwszym kwartale 2024 roku na próbie 494 średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce. Reprezentowały one cztery branże: produkcja, logistyka, finanse oraz handel. Respondenci odpowiadają w firmach za obszar cyfrowej transformacji, IT, finansów lub są właścicielami/członkami zarządu.