EY: coraz więcej konsumentów obawia się o bezpieczeństwo swoich danych
Wyniki „Future Consumer Index”* – najnowszej edycji badania przeprowadzonego przez EY pokazują, że obawy konsumentów o bezpieczeństwo ich danych sięgają coraz dalej. Aż 61% osób korzystających z cyfrowych usług takich jak aplikacje sklepów internetowych obawia się, że podane informacje mogą przyczynią się do kradzieży ich tożsamości. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość ta wzrosła o 6%.
Jeśli chodzi o pliki cookies, aż 65% badanych nie jest pewna, czy ich dane są dobrze przechowywane, podczas gdy 62% podziela obawy, że zostaną one wykorzystane jako element uwiarygadniający w cyberataku. W efekcie aż 65% konsumentów planuje zwracać większą uwagę na politykę przechowywania danych przez konkretne firmy i marki. Co ciekawe, równolegle prawie 1/3 (28%) badanych jest w stanie udostępnić wrażliwe dane po to, by otrzymać bardziej spersonalizowane oferty. W ciągu 3 lat ten odsetek podskoczył o 4 punkty procentowe.
„Wiedza na temat cyberzagrożeń rośnie nie tylko wśród firm, ale również konsumentów. W wyniku ataków przeprowadzonych na znane osoby lub masowych wycieków danych z przedsiębiorstw świadomość na temat takich zjawisk jak kradzież tożsamości staje się coraz większa. W ślad za tym rosną zaś obawy o to, czy udostępniane informacje w pewnym momencie nie zostaną wykorzystane przeciwko nam. Można się przed tym bronić zakładając np. dodatkowe adresy e-mail służące wyłącznie do zakupów online i korzystając z kart przedpłaconych” – proponuje Patryk Gęborys, Partner EY, Zespół Bezpieczeństwa Informacji i Technologii.
24% ankietowanych jest gotowych dokonać wymiany swoich wrażliwych danych w zamian za dedykowane rekomendacje tańszych lub zdrowszych zamienników Z kolei aż 20% badanych (wzrost o 3 pkt. proc. od 2021) deklaruje większą otwartość na przekazanie danych w zamian za otrzymywanie zindywidualizowanych reklam.
„Konkurowanie na cenę i jakość usług to podstawa funkcjonowania każdej branży. Wraz z rozwojem narzędzi cyfrowych coraz częściej przewagę będzie można budować poprzez jeszcze jeden aspekt – cyfrową ochronę danych stanowiącą naturalne uzupełnienie dla innowacyjności. Konsumenci – zarówno indywidualni jak i korporacyjni – są coraz bardziej świadomi na temat ryzyk, do jakich może doprowadzić wyciek informacji. Stąd na znaczeniu będą zyskiwać firmy, które będą łączyć transparentność i wysoki poziom ochrony przechowywanych danych” – jak podkreśla Mateusz Mazur, Partner EY, Lider obszaru inżynierii cyfrowej.
*Badanie EY „Future Consumer Index” śledzi zmieniające się nastroje i zachowania konsumentów w różnych horyzontach czasowych i na różnych rynkach globalnych, identyfikując pojawiające się nowe segmenty konsumenckie. W 14. edycji badania, która została przeprowadzona między 29 marca a 10 kwietnia 2024 r., wzięło udział 23 016 konsumentów z całego świata.