Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

EY prezentuje wyniki badań na temat tego, na jaką skalę duże i średnie przedsiębiorstwa w Polsce wprowadzają AI do swojej działalności

Według badania EY pod hasłem „Jak polskie firmy wdrażają AI”* wynika, że 21% polskich przedsiębiorstw produkcyjnych jest już po tym procesie, a 41% znajduje się w jego trakcie.

Wyniki pokazują, że główną trudnością w procesie rozwijania AI w firmach są kwestie związane z prywatnością i zarządzaniem danymi. Aż 20% ankietowanych z sektora produkcyjnego w Polsce stwierdziło, że jedną z istotnych barier w podjęciu decyzji o wdrożeniu rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji były obawy o bezpieczeństwo – w tym także danych.

Być może katalizatorem do przyspieszenia działań dotyczących cyberbezpieczeństwa stanie się wejście w życie 18 października br. dyrektywy NIS2, jak sugerują badacze. Jest to unijny przepis, który zobowiązuje do zapewnienia zgodności z przepisami o cyberbezpieczeństwie większą liczbę podmiotów oraz umożliwia nakładanie kar. Wśród tzw. podmiotów ważnych znajdą się m.in. producenci żywności.

Wyniki badań pokazują też jasno, że 32% przedsiębiorstw nie zamierza zwiększyć swojego budżetu na cyberbezpieczeństwo mimo większych potrzeb.

„W kontekście rozwoju sztucznej inteligencji sektor produkcyjny znajduje się w szczególnym położeniu, w znaczącym stopniu opierając się na fizycznej pracy przy liniach montażowych. Choć w coraz większym stopniu pracowników wspierają roboty, rola ludzi w dalszym ciągu jest kluczowa. Dlatego tak ważne będzie zbudowanie zaufania do innowacji wśród pracowników, aby mieli przeświadczenie, że AI to najlepszy asystent człowieka. Firmy, które poradzą sobie z połączeniem tych dwóch zasobów, czyli ludzi wspieranych przez sztuczną inteligencję, będą zdobywać przewagę rynkową” – punktuje cytowany w raporcie partner EY Polska, lider zespołu People Consulting, Artur Miernik.

Z raportu EY wynika, że 21% spośród średnich i dużych firm produkcyjnych korzysta już z tego rozwiązania wewnątrz organizacji, zaś kolejne 41% właśnie je wdraża. Zaledwie 9% ankietowanych nie planuje podjęcia żadnych działań związanych z AI w perspektywie dwóch najbliższych lat.

Z kolei niewiele ponad połowa (51%) z przedsiębiorstw produkcyjnych, które wdrożyły lub są w trakcie procesu implementacji narzędzi AI, należy do nowych użytkowników rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, stosując je od maksymalnie 2 lat. Oznacza to, że raczej  wykorzystywali te, które były powszechnie dostępne bez kalibracji pod kątem własnej działalności. Dużą grupę w tym gronie stanowią ankietowani (39%), którzy aktywnie stosują technologię AI od 2 do 5 lat, zaś 7% firm to prekursorzy, którzy bazują na niej od 5 do 10 lat.

* Badanie „Jak polskie firmy wdrażają AI” zrealizowano w sierpniu i wrześniu 2023 r. metodą CATI i CAWI. Próba objęła 501 średnich i dużych firm, z których 40% stanowiły przedsiębiorstwa produkcyjne.