EY prezentuje wyniki badań na temat tego, na jaką skalę duże i średnie przedsiębiorstwa w Polsce wprowadzają AI do swojej działalności

Według badania EY pod hasłem „Jak polskie firmy wdrażają AI”* wynika, że 21% polskich przedsiębiorstw produkcyjnych jest już po tym procesie, a 41% znajduje się w jego trakcie.

Wyniki pokazują, że główną trudnością w procesie rozwijania AI w firmach są kwestie związane z prywatnością i zarządzaniem danymi. Aż 20% ankietowanych z sektora produkcyjnego w Polsce stwierdziło, że jedną z istotnych barier w podjęciu decyzji o wdrożeniu rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji były obawy o bezpieczeństwo – w tym także danych.

Być może katalizatorem do przyspieszenia działań dotyczących cyberbezpieczeństwa stanie się wejście w życie 18 października br. dyrektywy NIS2, jak sugerują badacze. Jest to unijny przepis, który zobowiązuje do zapewnienia zgodności z przepisami o cyberbezpieczeństwie większą liczbę podmiotów oraz umożliwia nakładanie kar. Wśród tzw. podmiotów ważnych znajdą się m.in. producenci żywności.

Wyniki badań pokazują też jasno, że 32% przedsiębiorstw nie zamierza zwiększyć swojego budżetu na cyberbezpieczeństwo mimo większych potrzeb.

„W kontekście rozwoju sztucznej inteligencji sektor produkcyjny znajduje się w szczególnym położeniu, w znaczącym stopniu opierając się na fizycznej pracy przy liniach montażowych. Choć w coraz większym stopniu pracowników wspierają roboty, rola ludzi w dalszym ciągu jest kluczowa. Dlatego tak ważne będzie zbudowanie zaufania do innowacji wśród pracowników, aby mieli przeświadczenie, że AI to najlepszy asystent człowieka. Firmy, które poradzą sobie z połączeniem tych dwóch zasobów, czyli ludzi wspieranych przez sztuczną inteligencję, będą zdobywać przewagę rynkową” – punktuje cytowany w raporcie partner EY Polska, lider zespołu People Consulting, Artur Miernik.

Z raportu EY wynika, że 21% spośród średnich i dużych firm produkcyjnych korzysta już z tego rozwiązania wewnątrz organizacji, zaś kolejne 41% właśnie je wdraża. Zaledwie 9% ankietowanych nie planuje podjęcia żadnych działań związanych z AI w perspektywie dwóch najbliższych lat.

Z kolei niewiele ponad połowa (51%) z przedsiębiorstw produkcyjnych, które wdrożyły lub są w trakcie procesu implementacji narzędzi AI, należy do nowych użytkowników rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, stosując je od maksymalnie 2 lat. Oznacza to, że raczej  wykorzystywali te, które były powszechnie dostępne bez kalibracji pod kątem własnej działalności. Dużą grupę w tym gronie stanowią ankietowani (39%), którzy aktywnie stosują technologię AI od 2 do 5 lat, zaś 7% firm to prekursorzy, którzy bazują na niej od 5 do 10 lat.

* Badanie „Jak polskie firmy wdrażają AI” zrealizowano w sierpniu i wrześniu 2023 r. metodą CATI i CAWI. Próba objęła 501 średnich i dużych firm, z których 40% stanowiły przedsiębiorstwa produkcyjne.