EY: Wzrósł odsetek polskich firm, które wdrożyły rozwiązania oparte na AI
Wyniki badania przeprowadzonego przez EY pt. „Jak polskie firmy wdrażają AI?” pokazują, że w ostatnim roku proces implantacji sztucznej inteligencji na polskim rynku jest coraz powszechniejszy.
Druga edycja badania pokazała, że w przeciągu roku odsetek organizacji, które sfinalizowały z sukcesem wdrożenia rozwiązań AI wzrósł z 20 do 25%. Firma podkreśla, że już wkrótce działania te zyskają na dynamie, ponieważ 31% firm planuje w przeciągu najbliższych 18 miesięcy znacząco zwiększyć wydatki na wprowadzanie narzędzi opartych na AI. Ten odsetek deklaracji oznacza skok prawie o połowę w porównaniu z zeszłym rokiem.
Analizując wyniki firma zauważa, że w ciągu roku urósł priorytet dla implementacji narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji (z 53% do 59% w zakresie wysoki lub bardzo wysoki), a przy tym zmalała percepcyjna istotność barier (z 38% do 18% jeśli chodzi o zbyt dużych kosztów). Ponadto więcej niż ¾ firm potwierdziło uzyskanie przewidywanych korzyści dzięki tej technologii.
„Sztuczna inteligencja zaczyna się coraz bardziej zadamawiać w polskim biznesie. Ostatni rok miał charakter przejściowy i minął na weryfikacji obszarów w organizacji, gdzie AI może przynieść najwięcej korzyści. W efekcie obserwujemy zupełne inne podejście przedsiębiorstw niż jeszcze kilkanaście miesięcy temu. Firmy przechodzą do rzeczywistego wykorzystania narzędzi AI. Wnioski są pozytywne, zwłaszcza w zakresie poprawy efektywności, dlatego w najbliższej przyszłości należy się spodziewać znaczącego wzrostu inwestycji w polskich przedsiębiorstwach. Będą one jednak coraz bardziej selektywne i dostosowywane do obszarów biznesu, gdzie potencjalne korzyści są największe” – podkreśla Radosław Frańczak, Partner EY i Lider zespołu Technology Consulting.
Badanie pokazuje, że zmniejsza się liczba firm niezdecydowanych. O prawie połowę (z 9% do 5%) spadł odsetek organizacji nie planujących podjęcia działań implementacji AI w perspektywie dwóch najbliższych lat, a o 4% (z 22% do 18%) zmalał zakres firm dopiero analizujących różne rozwiązania.
Ciekawym jest fakt, że wg bieżącego badania na pierwszym miejscu jeśli chodzi o trudności przy wdrożeniach AI uplasowały się aspekty organizacyjne (22% – mniej o 2 pkt. proc.), co może wskazywać, że największe trudności przy implantacji sztucznej inteligencji wcale nie leżą po stronie samej technologii.
EY podaje, że obecnie filmy deklarują parzenie na AI przez pryzmat zwiększania efektywności, a znacznie mniej jako możliwość tworzenia nowych produktów lub usług. Podejmowane działania najczęściej (39%) wynikają z założeń przyjętych dla poszczególnych funkcji biznesowych, a w dalszej kolejności z ogólnofirmowej strategii (28%) lub w odpowiedzi na bieżącej problemy (24%).
Na szczycie listy motywacji – podobnie jak rok wcześniej – znalazła się zaś automatyzacja procesów wewnętrznych (41% – wzrost o 1 pkt. proc) i możliwość lepszego dotarcia do klientów (35% – wzrost o 1 pkt. proc.).
„Firmy, które mają za sobą pierwsze doświadczenia ze sztuczną inteligencją zaczynają proces weryfikacji początkowo przyjętych założeń. Na razie koncentrują się na aspektach wewnętrznych, związanych z efektywność organizacyjną. W efekcie wiedzą już, gdzie AI przynosi największe korzyści, a gdzie dalsze inwestycje nie są potrzebne. Daje im to przewagę nad przedsiębiorstwami będącymi dopiero na początku drogi. W szczególności, że z czasem należy spodziewać się rosnącej roli AI w kreowaniu nowych produktów oraz usług o innowacyjnym charakterze” – dodaje Bartosz Pacuszka, Partner EY Polska, Lider zespołu AI Technology.
Firmy rozkładają dostępny budżet na szereg obszarów, co tylko potwierdza jak skomplikowanym procesem jest implementacja narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji. Środki były przeznaczane przede wszystkim na integrację systemów AI (45%), zakup gotowych rozwiązań AI (44%), cyberbezpieczeństwo (34%) oraz budowę własnych rozwiązań (34%), a także przygotowanie i zarządzanie danymi (31%).
Sam proces wdrożeniowy realizowany jest najczęściej przez zespół wewnętrzny przy współpracy z zewnętrznymi dostawcami (35% – wzrost r/r o 6 pkt. proc). Sugeruje to, że firmy widzą korzyści w łączeniu wiedzy swoich pracowników z ekspertyzą konsultantów. Więcej na temat wyników badań można znaleźć tutaj.