EY: Zasady AI Act coraz szerzej implementowane przez polskie organizacje

Jak wynika z badania pt. „Jak polskie firmy wdrażają AI”  przeprowadzonego na zlecenie EY, 58% polskich organizacji rozpoczęła proces dostosowywania się do regulacji związanych z AI Act. Firma podkreśla, że jest to oznaka rosnącej świadomości dynamicznych zmian środowiska prawnego związanych z rozwojem AI.

Z badań wynika, że polskie firmy są świadome konieczności wdrożenia AI Act, jednak napotykają przeszkody. I tak rezultaty pokazują, że mimo iż 58% badanych organizacji rozpoczęła już implementację odpowiednich procedur, to równocześnie 16% przerwało swoje działania. Może to oznaczać na kłopoty natury technologicznej lub brak odpowiednich zasobów. Co ciekawe, kolejne 17% przedsiębiorstw nie rozpoczęło procedury dostosowującej.

„Unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji weszło w życie 1 sierpnia 2024 roku, jednak rozpoczęcie stosowania przepisów zostało przesunięte o 2 lata. Należy jednak pamiętać, że od tej zasady jest wiele wyjątków. Już od 2 lutego 2025 roku obowiązują przepisy dotyczące praktyk zakazanych takich jak np. scoring społeczny. Kolejne regulacje będę zaś sukcesywnie aktywowane w kolejnych miesiącach. Dla wielu firm oznacza to ostatni dzwonek na rozpoczęcie niezbędnych działań” – twierdzi partnerka EY, liderka Zespołu Prawa Własności Intelektualnej, Technologii i Danych Osobowych w Kancelarii EY Law Justyna Wilczyńska-Baraniak, której słowa zostały przytoczone w materiale.

Obecnie 25% badanych organizacji deklaruje bardzo dobrą znajomość aktualnych przepisów dotyczących AI – w porównaniu z zeszłorocznymi wynikami poziom podniósł się o 5%. Kolejne 42% przedsiębiorstw swój poziom legislacyjnej orientacji definiuje jako dobry, a 20% jako średni. Natomiast 6% ankietowanych firm wskazało, że nie wie, jakie przepisy mają zastosowanie do systemów sztucznej inteligencji. Coraz lepsza orientacja w wymogach prawnych owocuje tegorocznym spadkiem z 15% do 8% ograniczeń regulacyjnych na liście barier wskazanych przez firmy, które wstrzymały rozpoczęty już proces wdrożenia narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji.

„Implementacja AI w organizacji to nie tylko proces technologiczny, ale również prawny. W szczególności, że dyskusja nad zmianami regulacyjnymi na poziomie krajowym i europejskim jest równie dynamiczna jak ta dotycząca innowacyjności kolejnych rozwiązań. Technologia wciąż jednak wyprzedza legislację. Nakłada to znaczącą odpowiedzialność na działy prawne, które liderom organizacji muszą już teraz sugerować wprowadzenie rozwiązań mogących wejść w życie dopiero za kilka lat” – podkreśla Wilczyńska-Baraniak.

Wyniki badania EY jasno pokazują, że zakres wdrożenia narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji bezpośrednio zależy od konkretnej funkcji. I tak jeśli chodzi o obsługę klienta lub marketing i analizy rynku 41% ankietowanych firm wprowadziło AI – jest to najwyższy odsetek. Najmniejszy z kolei odnotowało compliance – jedynie 5%. Ten stosunek pozostaje praktycznie niezmieniony od zeszłego roku.

Nie oznacza to jednak bezczynności firm. Analiza procesu wdrożeniowego – w tym dotycząca aspektów prawnych – jest jednym z kluczowym etapów przygotowujących organizację do wprowadzenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Potwierdzeniem jest wysoki odsetek wskazań (28%) tego elementu wśród obszarów, w które ankietowane firmy zdecydowały się zainwestować swój budżet przeznaczony na AI.

„Compliance jest jednym z najtrudniejszych obszarów organizacji w zakresie implementacji sztucznej inteligencji. Konieczność zachowania najwyższych standardów związanych z ochroną danych wpływa na mniejszą ilość informacji, na których mogą szkolić się modele AI. Dodatkowo eksperci zajmujący się kwestiami podatkowymi lub prawnymi w swoich działaniach nie posiadają marginesu błędu, co wpływa na niższy poziom zaufania do wyników dostarczanych przez narzędzia AI. Nie ma jednak wątpliwości, że z czasem sytuacja zaczynie się zmieniać, a compliance nie pozostanie ostatnim analogowym działem w cyfrowych organizacjach” – jak podsumował wyniki badania lider Zespołu Sprawozdawczości Podatkowej w EY Polska, Zbigniew Deptuła.