EZD RP przyspiesza cyfryzację urzędów, a ponad 2 300 jednostek już korzysta z systemu

System EZD RP staje się kluczowym narzędziem cyfryzacji polskiej administracji i z każdym miesiącem zyskuje nowych użytkowników. Podczas konferencji poświęconej upowszechnieniu systemu przedstawiono najnowsze dane dotyczące wdrożeń oraz kierunki rozwoju, w tym moduły sztucznej inteligencji oparte na polskim modelu językowym PLLuM. Dyskusja pokazała, że cyfrowa transformacja urzędów wchodzi w decydującą fazę.
EZD RP rośnie szybciej niż kiedykolwiek
Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją od wielu lat stanowi jeden z najważniejszych projektów modernizacyjnych państwa, jednak skala jego upowszechnienia w 2025 r. przerosła wcześniejsze prognozy. Podczas konferencji „Upowszechnienie EZD – transformacja cyfrowa w administracji” wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przypomniał, jak dynamicznie rośnie liczba instytucji korzystających z narzędzia.
„W lipcu tego roku, kiedy stałem przed państwem podczas konferencji EZD RP, mówiłem o tym, że z systemu korzysta albo wdraża go ponad 1 200 jednostek. Dziś mamy ich 2 300, czyli w niecałe pół roku niemal podwoiliśmy tę liczbę” – powiedział minister.
Przyspieszenie jest konieczne, ponieważ od 1 stycznia 2028 r. korzystanie z systemu stanie się obowiązkowe dla administracji publicznej. Minister podkreślił, że największym wyzwaniem jest pokonanie barier mentalnych związanych z odejściem od papierowej dokumentacji.
„Nie wszyscy są na ten proces gotowi, nie wszyscy są przekonani i te obawy przed nowym są naturalne. Są to jednak głównie bariery mentalne, żeby przestawić się z czegoś, co znamy, na coś, czego musimy się nauczyć od podstaw” – zaznaczył.
Wdrożenia prowadzone przez NASK i Ministerstwo Cyfryzacji wspiera finansowanie z KPO.
„Te 200 mln zł służy nam do przekształcenia papierowej administracji w cyfrową. Ministerstwo Cyfryzacji dokłada jeszcze 30 mln zł” – przypomniał Gawkowski.
Środki pozwalają na rozwijanie infrastruktury chmurowej EZD RP oraz przygotowanie użytkowników poprzez szkolenia i doposażenie techniczne.
Sztuczna inteligencja zwiększy możliwości systemu
Jednym z najważniejszych etapów rozwoju EZD RP będzie wprowadzenie modułów AI, które mają działać w oparciu o polski model językowy PLLuM. To krok, który znacząco usprawni zarządzanie dokumentacją, wyszukiwanie informacji, klasyfikację spraw i automatyzację rutynowych działań. Podczas konferencji dyrektor NASK Radosław Nielek zapowiedział rozpoczęcie testów nowej infrastruktury już w pierwszym kwartale 2026 r.
„W przyszłym roku do systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją włączone zostaną moduły sztucznej inteligencji, które zwiększą jego funkcjonalność” – powiedział.
Dodał również, że rozwiązanie jest rozwijane we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Informatyki.
Rozbudowa wiąże się z koniecznością dostosowania platformy do bardzo zróżnicowanych odbiorców, od małych szkół i bibliotek po ministerstwa oraz duże oddziały KRUS.
„Architektura systemu, ale też jego funkcjonalność, musi być dopasowana do bardzo zróżnicowanych użytkowników. Dzięki zgłoszeniom i wskazówkom, które od państwa dostajemy, codziennie poprawiamy nasz system, to dla nas ogromna wartość” – podkreślił Nielek.
Cyfrowy fundament polskiej administracji
EZD RP jest dziś jednym z najważniejszych elementów budujących nowoczesny model działania instytucji publicznych. Minister Gawkowski akcentował, że zmiana ma charakter nie tylko technologiczny, lecz także organizacyjny. „Przyszłość dzieje się na naszych oczach. To my ją tworzymy. Nie możemy, nie musimy i nie powinniśmy mieć żadnych kompleksów, bo polskie EZD RP to dziś jeden z najlepszych przykładów transformacji cyfrowej” stwierdził.
Zapowiedziane moduły sztucznej inteligencji sprawią, że system nie będzie już tylko narzędziem do prowadzenia elektronicznych akt spraw, ale stanie się platformą zdolną wspierać analitykę i automatyzację procesów. To kierunek, który w kolejnych latach może przyczynić się do znaczącego odciążenia pracowników administracji i szybszej obsługi obywateli.





















