Fenomen marki Xiaomi – Nie tylko o niezwykłych sukcesach marki ale i wyzwaniach jakie stawia przed sobą marka Xiaomi, rozmawiamy z Tonym Chen, Dyrektorem Generalnym Xiaomi CEE & Nordic.

Tony Chen, Dyrektor Generalny Xiaomi, na region Europy Środkowo-Wschodniej i Krajów Nordyckich w rozmowie z Krzysztofem Bogackim.

Zaczniemy odrobinę nietypowo, bo pytaniem o pewien hasztag. W Polsce naprawdę popularny stał się #xiaomilepsze – trochę żartobliwe nawiązanie, że zwykle za konkretną kwotę można dostać lepsze urządzenie właśnie od Xiaomi. Ostatnio widać pewną zmianę w tej strategii – nie chcecie być tylko najtańsi, ale też najlepsi pod względem jakościowym?

 

Tony Chen, Dyrektor Generalny Xiaomi CEE & Nordic: Zaczniemy odrobinę nietypowo, bo pytaniem o pewien hasztag. W Polsce naprawdę popularny stał się #xiaomilepsze – trochę żartobliwe nawiązanie, że zwykle za konkretną kwotę można dostać lepsze urządzenie właśnie od Xiaomi. Ostatnio widać pewną zmianę w tej strategii – nie chcecie być tylko najtańsi, ale też najlepsi pod względem jakościowym

Firma Xiaomi powstała 10 lat temu i od początku swojej działalności ogromny impuls do działania dawali nam fani. Wypuszczając na rynek pierwszy system MIUI dostaliśmy bardzo pozytywną informację zwrotną i zdecydowaliśmy się na stworzenie pierwszego telefonu serii Mi. Pierwszy nasz telefon pokazał, że innowacje mogą być dla każdego, a dobrej jakości produkty mogą być oferowane w uczciwej cenie. To sprawiło, że smartfon osiągnął ogromny sukces.

Popularność Xiaomi w Polsce nieco wyprzedziła samą firmę, która oficjalnie otworzyła swoje biuro w Warszawie we wrześniu 2016 roku. Już wcześniej mieliśmy tutaj mnóstwo fanów, którzy dobrze znali nasze produkty kupując je online. Ze względu na świetny stosunek jakości do ceny, sami stworzyli hashtag #XiaomiLepsze.

Polska stała się pierwszym krajem w Unii Europejskiej, w którym oficjalnie rozpoczęła się dystrybucja naszych urządzeń. Od jakiegoś czasu jesteśmy w czołówce producentów w Polsce, a nawet według badań firmy badawczej IDC, byliśmy liderem w pierwszym kwartale 2020 roku. Mamy 20 autoryzowanych sklepów Mi Store, zlokalizowanych w 12 województwach, 30 Mi Pointów, prowadzimy sprzedaż w największych sieciach handlowych z elektroniką, prężnie działamy poprzez sklepy internetowe i współpracujemy z największymi operatorami komórkowymi.

 

„Polska stała się pierwszym krajem w Unii Europejskiej, w którym oficjalnie rozpoczęła się dystrybucja naszych urządzeń. Już od jakiegoś czasu jesteśmy w TOP 3 najpopularniejszych producentów smartfonów w Polsce.”

 

Xiaomi od dawna nie rywalizuje tylko ceną, ale też jakością produktów. Czy to element strategii produktowej firmy?

Xiaomi często wyznacza trendy rynkowe i oferuje bardzo wysokiej jakości produkty. Tak było w przypadku pierwszego modelu serii Mi MIX, który zapoczątkował modę na całym świecie na telefony bezbramkowe. Niedawno zaprezentowaliśmy koncepcyjny smartfon Mi MIX Alpha, który niemal w całości pokryty jest wyświetlaczem, a Mi MIX 3 5G był jednym z pierwszych telefonów obsługujących 5G, wprowadzonym do komercyjnego użytku na świecie. Jako pierwsi zastosowaliśmy układ pięciu obiektywów, z głównym 108 MP w Mi Note 10.

Natomiast w lutym tego roku pokazaliśmy serię Mi 10, której wszystkie modele obsługują standard 5G. W momencie premiery Mi 10 Pro zajął pierwsze miejsca w rankingu DxOMark – w kategoriach najlepsze audio, wideo i aparat. Pod koniec marca smartfony Mi 10 i Mi 10 Pro zostały zaprezentowane na polskim rynku. Urządzenia wyposażyliśmy w najnowszy, flagowy układ Qualcomm Snapdragon 865 oraz szybką pamięć LPDDR5 i UFS3.0. Seria Mi 10 oferuje m.in świetny ekran, najlepszy na świecie zestaw audio z głośnikami stereo, szybki system ładowania bezprzewodowego, topowy zestaw aparatów z głównym 108 MP, funkcje SI w fotografii oraz możliwość nagrywania wideo w rozdzielczości 8K.

Warto również przypomnieć, że na początku 2019 roku Xiaomi podjęło decyzję o wydzieleniu marki Redmi, która ma dostarczać na rynek świetne telefony ze średniej i budżetowej półki cenowej takie jak np. ostatnio popularne w Polsce Redmi Note 8 i 9.

 

 

Większość osób kojarzy Xiaomi jako producenta telefonów i opasek, ale w praktyce w ramach waszego portfolio znajdziemy zatrzęsienie kategorii produktowych. Czy Xiaomi chce zbudować pełen domowy i mobilny ekosystem?

Na świecie w swoim portfolio produktowym mamy ponad 2000 różnych produktów ekosystemowych. W Polsce jest ich już ponad 200 ale w każdym miesiącu wprowadzamy nowe. Xiaomi jest właścicielem lub współwłaścicielem ponad 300 firm, z którymi tworzy innowacyjne rozwiązania do codziennego życia i inteligentnego domu m.in. kamery, sensory, oświetlenie, odkurzacze czy różne produkty AGD i RTV.

Nasze produkty są oficjalnie dostępne w ponad 90 krajach. Xiaomi utworzyło największą na świecie platformę IoT dla konsumentów do której, pod koniec pierwszego kwartału 2020 roku, było podpiętych 252 milionów inteligentnych urządzeń, a ich liczba urosła o blisko 43 procent w stosunku do poprzedniego roku. Bardzo dużą zaletą naszych produktów ekosystemowych jest możliwość przyłączenia ich do jednej aplikacji Xiaomi Home i sterowania urządzeniami z poziomu smartfonu.

 

„Xiaomi ogłosiło, że na rozwój technologii “5G+AIoT” zostanie przeznaczonych 50 mld juanów (~7,18 mld USD) do 2025 roku. Dzięki tym działaniom Xiaomi ma stać się liderem rynku w erze inteligentnych urządzeń.”

 

Czego powinniśmy oczekiwać w 2020 roku ze strony Xiaomi? Jakie są plany firmy na ten rok?

Na początku 2020 roku Xiaomi zapowiedziało strategię “5G+AI+IoT and next generation super internet”. Ten kierunek idealnie pasuje do DNA Xiaomi, która chce dostarczać innowacyjne produkty dla każdego. Prezes i założyciel Xiaomi, Lei Jun, podkreślił, że w tym roku na rynek trafi 10 telefonów Xiaomi obsługujących sieć 5G. Rok temu, pracując nad strategią „All In AIoT” firma planowała zainwestować w jej rozwój 10 mld juanów (~1,43 mld USD) w ciągu najbliższych 5 lat.

Jednak obserwując dynamikę rynku zweryfikowaliśmy te plany, i w styczniu 2020 roku prezes Xiaomi ogłosił, że na rozwój technologii “5G+AIoT” zostanie przeznaczonych 50 mld juanów (~7,07 mld USD) do 2025 roku. Dzięki tym działaniom Xiaomi ma stać się liderem rynku w erze inteligentnych urządzeń.

Pod koniec marca w Polsce wprowadziliśmy nową kategorię produktów Mi TV. W tym roku nadal będziemy chcieli rozwijać sieć autoryzowanych punktów Mi Store, ale przede wszystkim chcemy skoncentrować się na bliskiej współpracy z operatorami i sieciami retailowymi, którzy są dla nas ważnymi partnerami. Jednocześnie chcemy rozszerzać współpracę o nowe kanały sprzedaży, zarówno online jak i offline.

 

Bardzo ważną zmianą, jaka zaszła w 2019 roku, i myślę iż jest to zmiana globalna, jest wzrost zainteresowania, przynajmniej w sferze deklaratywnej, tematyką ekologiczną. Dotyczy to zarówno jednostek, jak i firm. Jak aktualnie wygląda kwestia zrównoważonego rozwoju w przypadku Xiaomi?

Dla Xiaomi zrównoważone podejście do biznesu jest bardzo ważnym elementem globalnego rozwoju. Firma postępuje zgodnie z przyjętą strategią „Rozwijaj się razem z klientami i działaj odpowiedzialnie wobec środowiska i produktów”. Stosuje się do zasady koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym, co oznacza projektowanie urządzeń tak by miały one jak najmniejszy wpływ na środowisko.

Strategia zakłada również, że należy stosować materiały odnawialne i nadające się do recyklingu, i nie zawierające substancji niebezpiecznych. W łańcuchu dostaw Xiaomi stosuje odpowiedzialne praktyki biznesowe i wysokie standardy etycznego postępowania. Wymagane jest również od naszych dostawców stosowania się do określonych, w obowiązujących przepisach międzynarodowych i konwencjach, standardów.

 

 

Ostatnio pojawił się raport Gartnera z rynku smartfonów w 2019 roku. Xiaomi było jedynym obok Apple spośród największych producentów, którzy zdołali osiągnąć wzrost w ostatnim kwartale minionego roku. Jak wyglądają prognozy firmy na 2020 rok oraz jak należy ocenić miniony rok? Jak aktualnie przedstawiają się przychody i zyski Xiaomi oraz jaka część budżetu firmy trafia na R&D?

W 2019 roku Xiaomi Corporation zanotowała znaczący wzrost we wszystkich segmentach swojej działalności. Pierwszy raz w historii spółki, roczny dochód przekroczył 200 mld juanów i osiągnął poziom 205,8 juanów, czyli 17,7% więcej niż rok wcześniej. Skorygowany zysk netto wyniósł 11,5 mld juanów, co oznacza wzrost o 34,8% r/r.

W całym poprzednim roku Xiaomi dostarczyło na rynek 124,6 mln smartfonów, a w czwartym kwartale na rynek trafiło 32,6 mln urządzeń, co stanowi wzrost o 30,5% rok do roku. Według danych firmy analitycznej Canalys, w czwartym kwartale 2019 roku Xiaomi osiągnęło najwyższy roczny wzrost sprzedaży smartfonów spośród pięciu największych producentów na świecie. W 2019 roku przychody Xiaomi ze sprzedaży smartfonów sięgnęły 122,1 mld juanów, co oznacza wzrost o 7,3% r/r.

 

„Poprzedni rok był pierwszym rokiem realizacji łączonej strategii „Smartfon + AIoT”. Przychody Xiaomi w segmencie IoT i produktów lifestylowych wyniosły 62,1 mld juanów, co oznacza wzrost o 41,7% rok do roku.”

 

Poprzedni rok był pierwszym rokiem realizacji łączonej strategii „Smartfon + AIoT”. Przychody Xiaomi w segmencie IoT i produktów lifestylowych wyniosły 62,1 mld juanów, co oznacza wzrost o 41,7% rok do roku. Pod koniec zeszłego roku, według firmy badawczej Gartner, Xiaomi było czwartym największym producentem smartfonów na świecie. Bardzo dynamicznie rośniemy w segmencie TV, smart wearables oraz słuchawek i głośników, gdzie firma jest już w TOP 5 w poszczególnych kategoriach.

Ponadto w 2019 roku spółka zyskała miano najmłodszej na liście Fortune Global 500. Została tam również sklasyfikowana na siódmym miejscu w kategorii Internet Services and Retailing. W zestawieniu znalazła się obok takich firm jak: Facebook, Alibaba czy Amazon. Dzięki silnemu wzrostowi w 2019 roku Xiaomi pojawiło się również w zestawieniu Forbes Global 2000 oraz w rankingu najbardziej wartościowych marek świata BrandZ™ Top 100. W poprzednim roku, firma otworzyła największy oddział R&D poza granicami Chin. Siedziba znajduje się w Tampere, w Finlandii. Prowadzone w nim działania mają skupić się na technologiach w aparatach fotograficznych, takich jak algorytmy, uczenie maszynowe, przetwarzanie sygnału, zdjęć i wideo. Lokalizacja zwana „Krzemową Doliną” jest w TOP 5 globalnych centrów innowacji w dziedzinie obrazowania mobilnego. Nasze centra R&D są na całym świecie m.in. w Chinach, Francji, Japonii czy Indiach. Dzięki ich pracy osiągamy niesamowite wyniki w mobilnej fotografii tworząc tak świetne produkty jak np. seria Mi 10.

Od 2019 roku ustanowiliśmy nagrodę Xiaomi Annual Technology Award o wartości 1 mln dolarów, która trafia do działu R&D. Otrzymują je osoby lub działy, które wykazały się największymi osiągnięciami technicznymi w poprzednim roku. W zeszłym roku została ona podzielona pomiędzy 10 inżynierów, którzy pracowali nad projektem Mi MIX Alpha. W 2020 r. spodziewamy się, że środki przeznaczone na dział R&D wzrosną do ok. 1,4 mld dolarów.

Firma analityczna IDC opublikowała wyniki dotyczące rynku smartfonów w Polsce za pierwszy kwartał 2020 roku. Według danych z maja 2020 roku na pierwszym miejscu w Polsce, z udziałem w rynku 31,6%, jest Xiaomi. Firma ma blisko 5 punktów procentowych przewagi nad drugim producentem i była jedną z dwóch z TOP 5, które zanotowały wzrost w pierwszym kwartale 2020 roku. Xiaomi pod koniec 2019 roku zajmowało drugie miejsce w zestawieniu.

 

– Dziękuję naszym wszystkim fanom, klientom, partnerom oraz całemu zespołowi Xiaomi w Polsce. To dzięki Wam, po niecałych czterech latach od oficjalnego pojawienia się w Polsce, zdobyliśmy pierwsze miejsce i mamy największy udział w rynku smartfonów. Obiecuję, że będziemy nadal wprowadzali kolejne niesamowite produkty – podkreślił Tony Chen, General Manager Xiaomi CEE & Nordic.