Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Fenomen marki Xiaomi – Nie tylko o niezwykłych sukcesach marki ale i wyzwaniach jakie stawia przed sobą marka Xiaomi, rozmawiamy z Tonym Chen, Dyrektorem Generalnym Xiaomi CEE & Nordic.

Tony Chen, Dyrektor Generalny Xiaomi, na region Europy Środkowo-Wschodniej i Krajów Nordyckich w rozmowie z Krzysztofem Bogackim.

Zaczniemy odrobinę nietypowo, bo pytaniem o pewien hasztag. W Polsce naprawdę popularny stał się #xiaomilepsze – trochę żartobliwe nawiązanie, że zwykle za konkretną kwotę można dostać lepsze urządzenie właśnie od Xiaomi. Ostatnio widać pewną zmianę w tej strategii – nie chcecie być tylko najtańsi, ale też najlepsi pod względem jakościowym?

 

Tony Chen, Dyrektor Generalny Xiaomi CEE & Nordic: Zaczniemy odrobinę nietypowo, bo pytaniem o pewien hasztag. W Polsce naprawdę popularny stał się #xiaomilepsze – trochę żartobliwe nawiązanie, że zwykle za konkretną kwotę można dostać lepsze urządzenie właśnie od Xiaomi. Ostatnio widać pewną zmianę w tej strategii – nie chcecie być tylko najtańsi, ale też najlepsi pod względem jakościowym

Firma Xiaomi powstała 10 lat temu i od początku swojej działalności ogromny impuls do działania dawali nam fani. Wypuszczając na rynek pierwszy system MIUI dostaliśmy bardzo pozytywną informację zwrotną i zdecydowaliśmy się na stworzenie pierwszego telefonu serii Mi. Pierwszy nasz telefon pokazał, że innowacje mogą być dla każdego, a dobrej jakości produkty mogą być oferowane w uczciwej cenie. To sprawiło, że smartfon osiągnął ogromny sukces.

Popularność Xiaomi w Polsce nieco wyprzedziła samą firmę, która oficjalnie otworzyła swoje biuro w Warszawie we wrześniu 2016 roku. Już wcześniej mieliśmy tutaj mnóstwo fanów, którzy dobrze znali nasze produkty kupując je online. Ze względu na świetny stosunek jakości do ceny, sami stworzyli hashtag #XiaomiLepsze.

Polska stała się pierwszym krajem w Unii Europejskiej, w którym oficjalnie rozpoczęła się dystrybucja naszych urządzeń. Od jakiegoś czasu jesteśmy w czołówce producentów w Polsce, a nawet według badań firmy badawczej IDC, byliśmy liderem w pierwszym kwartale 2020 roku. Mamy 20 autoryzowanych sklepów Mi Store, zlokalizowanych w 12 województwach, 30 Mi Pointów, prowadzimy sprzedaż w największych sieciach handlowych z elektroniką, prężnie działamy poprzez sklepy internetowe i współpracujemy z największymi operatorami komórkowymi.

 

„Polska stała się pierwszym krajem w Unii Europejskiej, w którym oficjalnie rozpoczęła się dystrybucja naszych urządzeń. Już od jakiegoś czasu jesteśmy w TOP 3 najpopularniejszych producentów smartfonów w Polsce.”

 

Xiaomi od dawna nie rywalizuje tylko ceną, ale też jakością produktów. Czy to element strategii produktowej firmy?

Xiaomi często wyznacza trendy rynkowe i oferuje bardzo wysokiej jakości produkty. Tak było w przypadku pierwszego modelu serii Mi MIX, który zapoczątkował modę na całym świecie na telefony bezbramkowe. Niedawno zaprezentowaliśmy koncepcyjny smartfon Mi MIX Alpha, który niemal w całości pokryty jest wyświetlaczem, a Mi MIX 3 5G był jednym z pierwszych telefonów obsługujących 5G, wprowadzonym do komercyjnego użytku na świecie. Jako pierwsi zastosowaliśmy układ pięciu obiektywów, z głównym 108 MP w Mi Note 10.

Natomiast w lutym tego roku pokazaliśmy serię Mi 10, której wszystkie modele obsługują standard 5G. W momencie premiery Mi 10 Pro zajął pierwsze miejsca w rankingu DxOMark – w kategoriach najlepsze audio, wideo i aparat. Pod koniec marca smartfony Mi 10 i Mi 10 Pro zostały zaprezentowane na polskim rynku. Urządzenia wyposażyliśmy w najnowszy, flagowy układ Qualcomm Snapdragon 865 oraz szybką pamięć LPDDR5 i UFS3.0. Seria Mi 10 oferuje m.in świetny ekran, najlepszy na świecie zestaw audio z głośnikami stereo, szybki system ładowania bezprzewodowego, topowy zestaw aparatów z głównym 108 MP, funkcje SI w fotografii oraz możliwość nagrywania wideo w rozdzielczości 8K.

Warto również przypomnieć, że na początku 2019 roku Xiaomi podjęło decyzję o wydzieleniu marki Redmi, która ma dostarczać na rynek świetne telefony ze średniej i budżetowej półki cenowej takie jak np. ostatnio popularne w Polsce Redmi Note 8 i 9.

 

 

Większość osób kojarzy Xiaomi jako producenta telefonów i opasek, ale w praktyce w ramach waszego portfolio znajdziemy zatrzęsienie kategorii produktowych. Czy Xiaomi chce zbudować pełen domowy i mobilny ekosystem?

Na świecie w swoim portfolio produktowym mamy ponad 2000 różnych produktów ekosystemowych. W Polsce jest ich już ponad 200 ale w każdym miesiącu wprowadzamy nowe. Xiaomi jest właścicielem lub współwłaścicielem ponad 300 firm, z którymi tworzy innowacyjne rozwiązania do codziennego życia i inteligentnego domu m.in. kamery, sensory, oświetlenie, odkurzacze czy różne produkty AGD i RTV.

Nasze produkty są oficjalnie dostępne w ponad 90 krajach. Xiaomi utworzyło największą na świecie platformę IoT dla konsumentów do której, pod koniec pierwszego kwartału 2020 roku, było podpiętych 252 milionów inteligentnych urządzeń, a ich liczba urosła o blisko 43 procent w stosunku do poprzedniego roku. Bardzo dużą zaletą naszych produktów ekosystemowych jest możliwość przyłączenia ich do jednej aplikacji Xiaomi Home i sterowania urządzeniami z poziomu smartfonu.

 

„Xiaomi ogłosiło, że na rozwój technologii “5G+AIoT” zostanie przeznaczonych 50 mld juanów (~7,18 mld USD) do 2025 roku. Dzięki tym działaniom Xiaomi ma stać się liderem rynku w erze inteligentnych urządzeń.”

 

Czego powinniśmy oczekiwać w 2020 roku ze strony Xiaomi? Jakie są plany firmy na ten rok?

Na początku 2020 roku Xiaomi zapowiedziało strategię “5G+AI+IoT and next generation super internet”. Ten kierunek idealnie pasuje do DNA Xiaomi, która chce dostarczać innowacyjne produkty dla każdego. Prezes i założyciel Xiaomi, Lei Jun, podkreślił, że w tym roku na rynek trafi 10 telefonów Xiaomi obsługujących sieć 5G. Rok temu, pracując nad strategią „All In AIoT” firma planowała zainwestować w jej rozwój 10 mld juanów (~1,43 mld USD) w ciągu najbliższych 5 lat.

Jednak obserwując dynamikę rynku zweryfikowaliśmy te plany, i w styczniu 2020 roku prezes Xiaomi ogłosił, że na rozwój technologii “5G+AIoT” zostanie przeznaczonych 50 mld juanów (~7,07 mld USD) do 2025 roku. Dzięki tym działaniom Xiaomi ma stać się liderem rynku w erze inteligentnych urządzeń.

Pod koniec marca w Polsce wprowadziliśmy nową kategorię produktów Mi TV. W tym roku nadal będziemy chcieli rozwijać sieć autoryzowanych punktów Mi Store, ale przede wszystkim chcemy skoncentrować się na bliskiej współpracy z operatorami i sieciami retailowymi, którzy są dla nas ważnymi partnerami. Jednocześnie chcemy rozszerzać współpracę o nowe kanały sprzedaży, zarówno online jak i offline.

 

Bardzo ważną zmianą, jaka zaszła w 2019 roku, i myślę iż jest to zmiana globalna, jest wzrost zainteresowania, przynajmniej w sferze deklaratywnej, tematyką ekologiczną. Dotyczy to zarówno jednostek, jak i firm. Jak aktualnie wygląda kwestia zrównoważonego rozwoju w przypadku Xiaomi?

Dla Xiaomi zrównoważone podejście do biznesu jest bardzo ważnym elementem globalnego rozwoju. Firma postępuje zgodnie z przyjętą strategią „Rozwijaj się razem z klientami i działaj odpowiedzialnie wobec środowiska i produktów”. Stosuje się do zasady koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym, co oznacza projektowanie urządzeń tak by miały one jak najmniejszy wpływ na środowisko.

Strategia zakłada również, że należy stosować materiały odnawialne i nadające się do recyklingu, i nie zawierające substancji niebezpiecznych. W łańcuchu dostaw Xiaomi stosuje odpowiedzialne praktyki biznesowe i wysokie standardy etycznego postępowania. Wymagane jest również od naszych dostawców stosowania się do określonych, w obowiązujących przepisach międzynarodowych i konwencjach, standardów.

 

 

Ostatnio pojawił się raport Gartnera z rynku smartfonów w 2019 roku. Xiaomi było jedynym obok Apple spośród największych producentów, którzy zdołali osiągnąć wzrost w ostatnim kwartale minionego roku. Jak wyglądają prognozy firmy na 2020 rok oraz jak należy ocenić miniony rok? Jak aktualnie przedstawiają się przychody i zyski Xiaomi oraz jaka część budżetu firmy trafia na R&D?

W 2019 roku Xiaomi Corporation zanotowała znaczący wzrost we wszystkich segmentach swojej działalności. Pierwszy raz w historii spółki, roczny dochód przekroczył 200 mld juanów i osiągnął poziom 205,8 juanów, czyli 17,7% więcej niż rok wcześniej. Skorygowany zysk netto wyniósł 11,5 mld juanów, co oznacza wzrost o 34,8% r/r.

W całym poprzednim roku Xiaomi dostarczyło na rynek 124,6 mln smartfonów, a w czwartym kwartale na rynek trafiło 32,6 mln urządzeń, co stanowi wzrost o 30,5% rok do roku. Według danych firmy analitycznej Canalys, w czwartym kwartale 2019 roku Xiaomi osiągnęło najwyższy roczny wzrost sprzedaży smartfonów spośród pięciu największych producentów na świecie. W 2019 roku przychody Xiaomi ze sprzedaży smartfonów sięgnęły 122,1 mld juanów, co oznacza wzrost o 7,3% r/r.

 

„Poprzedni rok był pierwszym rokiem realizacji łączonej strategii „Smartfon + AIoT”. Przychody Xiaomi w segmencie IoT i produktów lifestylowych wyniosły 62,1 mld juanów, co oznacza wzrost o 41,7% rok do roku.”

 

Poprzedni rok był pierwszym rokiem realizacji łączonej strategii „Smartfon + AIoT”. Przychody Xiaomi w segmencie IoT i produktów lifestylowych wyniosły 62,1 mld juanów, co oznacza wzrost o 41,7% rok do roku. Pod koniec zeszłego roku, według firmy badawczej Gartner, Xiaomi było czwartym największym producentem smartfonów na świecie. Bardzo dynamicznie rośniemy w segmencie TV, smart wearables oraz słuchawek i głośników, gdzie firma jest już w TOP 5 w poszczególnych kategoriach.

Ponadto w 2019 roku spółka zyskała miano najmłodszej na liście Fortune Global 500. Została tam również sklasyfikowana na siódmym miejscu w kategorii Internet Services and Retailing. W zestawieniu znalazła się obok takich firm jak: Facebook, Alibaba czy Amazon. Dzięki silnemu wzrostowi w 2019 roku Xiaomi pojawiło się również w zestawieniu Forbes Global 2000 oraz w rankingu najbardziej wartościowych marek świata BrandZ™ Top 100. W poprzednim roku, firma otworzyła największy oddział R&D poza granicami Chin. Siedziba znajduje się w Tampere, w Finlandii. Prowadzone w nim działania mają skupić się na technologiach w aparatach fotograficznych, takich jak algorytmy, uczenie maszynowe, przetwarzanie sygnału, zdjęć i wideo. Lokalizacja zwana „Krzemową Doliną” jest w TOP 5 globalnych centrów innowacji w dziedzinie obrazowania mobilnego. Nasze centra R&D są na całym świecie m.in. w Chinach, Francji, Japonii czy Indiach. Dzięki ich pracy osiągamy niesamowite wyniki w mobilnej fotografii tworząc tak świetne produkty jak np. seria Mi 10.

Od 2019 roku ustanowiliśmy nagrodę Xiaomi Annual Technology Award o wartości 1 mln dolarów, która trafia do działu R&D. Otrzymują je osoby lub działy, które wykazały się największymi osiągnięciami technicznymi w poprzednim roku. W zeszłym roku została ona podzielona pomiędzy 10 inżynierów, którzy pracowali nad projektem Mi MIX Alpha. W 2020 r. spodziewamy się, że środki przeznaczone na dział R&D wzrosną do ok. 1,4 mld dolarów.

Firma analityczna IDC opublikowała wyniki dotyczące rynku smartfonów w Polsce za pierwszy kwartał 2020 roku. Według danych z maja 2020 roku na pierwszym miejscu w Polsce, z udziałem w rynku 31,6%, jest Xiaomi. Firma ma blisko 5 punktów procentowych przewagi nad drugim producentem i była jedną z dwóch z TOP 5, które zanotowały wzrost w pierwszym kwartale 2020 roku. Xiaomi pod koniec 2019 roku zajmowało drugie miejsce w zestawieniu.

 

– Dziękuję naszym wszystkim fanom, klientom, partnerom oraz całemu zespołowi Xiaomi w Polsce. To dzięki Wam, po niecałych czterech latach od oficjalnego pojawienia się w Polsce, zdobyliśmy pierwsze miejsce i mamy największy udział w rynku smartfonów. Obiecuję, że będziemy nadal wprowadzali kolejne niesamowite produkty – podkreślił Tony Chen, General Manager Xiaomi CEE & Nordic.