Film promocyjny Tesli prezentujący samodzielną jazdę samochodu był mistyfikacją
Według zeznań starszego inżyniera film z 2016 roku, który Tesla wykorzystała do promowania swojej technologii samojezdnej, został zainscenizowany, aby pokazać możliwości, takie jak zatrzymywanie się na czerwonym świetle i przyspieszanie na zielonym świetle, którego system tak naprawdę nie miał.
Film, który pozostaje zarchiwizowany na stronie internetowej Tesli, został opublikowany w październiku 2016 r. i promowany na Twitterze przez dyrektora generalnego Elona Muska jako dowód na to, że „Tesla prowadzi się sama”, przypomina Reuters. Ale Model X nie jeździł sam z technologią, którą wdrożyła Tesla, powiedział Ashok Elluswamy, dyrektor oprogramowania Autopilota w Tesli, w transkrypcji lipcowego zeznania, które zostało uznane za dowód w pozwie przeciwko Tesli w sprawie śmiertelnego wypadku z udziałem byłego inżyniera Apple’a w 2018 roku. Nigdy wcześniej niezgłoszone zeznania Elluswamy’ego są pierwszym przypadkiem, kiedy pracownik Tesli potwierdził i szczegółowo opisał, w jaki sposób film został wyprodukowany.
W zeznaniach czytamy, że aby stworzyć wideo, Tesla wykorzystała mapowanie 3D na z góry określonej trasie z domu w Menlo Park w Kalifornii do ówczesnej siedziby Tesli w Palo Alto. Co więcej, kierowcy interweniowali, aby przejąć kontrolę podczas przejazdów testowych. W trakcie prób mających potwierdzić, że Model X może zaparkować sam bez kierowcy, samochód testowy uderzył w ogrodzenie na parkingu Tesli.
Wideo zawiera slogan mówiący: „Osoba na miejscu kierowcy jest tam tylko ze względów prawnych. Ona nic nie robi. Samochód prowadzi się sam”. Elluswamy powiedział, że zespół Autopilota Tesli postanowił zaprojektować i nagrać „demonstrację możliwości systemu” na prośbę Muska. Jednak firma ostrzegła kierowców, że muszą trzymać ręce na kierownicy i zachować kontrolę nad swoimi pojazdami podczas korzystania z autopilota. Technologia Tesli została zaprojektowana w celu wspomagania kierowania, hamowania, zmiany prędkości i pasa ruchu, ale jej funkcje „nie sprawiają, że pojazd jest autonomiczny”, informuje firma na swojej stronie internetowej.
„Celem tego filmu nie było dokładne przedstawienie tego, co było dostępne dla klientów w 2016 roku. Miało to na celu przedstawienie tego, co można było wbudować w system” – powiedział Elluswamy, zgodnie z transkrypcją jego zeznań, którą widział Reuters. Kiedy Tesla udostępniła wideo, Musk napisał na Twitterze: „Tesla jedzie sama (w ogóle bez udziału człowieka) przez miejskie ulice do autostrady na ulice, a następnie znajduje miejsce parkingowe”, co wprowadziło dezinformację.
Przeciwko Tesli prowadzone są liczne procesy sądowe i przeprowadzane kontrole regulacyjne nad jej systemami wspomagania kierowcy. Po wielu wypadkach, w tym śmiertelnych, przy uruchomionym autopilocie, Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych wszczął dochodzenie w sprawie twierdzeń Tesli, że jej pojazdy elektryczne będą mogły same prowadzić się w 2021 roku.
Warto przypomnieć, że “The New York Times” poinformował w 2021 roku, powołując się na anonimowe źródła, że inżynierowie Tesli stworzyli wideo w 2016 roku, aby promować Autopilota, nie ujawniając, że trasa została wcześniej wyznaczona lub że samochód rozbił się podczas próby ukończenia zdjęć.
Zapytany, czy film z 2016 roku pokazywał wydajność systemu autopilota Tesli dostępnego w samochodzie produkcyjnym w tamtym czasie, Elluswamy odpowiedział: „Nie”.